Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

1:a på google är det bra?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-15, 15:12 #11
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Medlem

För en informationssajt som ofta är välkänd bland de som söker information från de ämnesgrupperna den täcker upp får jag nära nog likvärdigt med besökare på position 4, tre, två och ett. Detta gäller både mellan olika sökord och för förändring på ett specifikt sökord över tiden.
hans99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-15, 15:55 #12
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Att ligga 1, 2 eller 3:a behöver inte vara bäst om man inte har en titel och metabeskrivning som får besökaren att klicka. Jag har en ny sida som där jag hamnar lite längre ner på en del sökord men trots det får jag klick. När jag kollar på dom som som ligger före mig så har dom tokoptimerade metabeskrivningar och titlar som inte inbjuder till klick såvida man tar sig tid att läsa dom. Jag tror det kan vara av betydelse att ha förtroende ingivande texter och som väcker intresse istället för att proppa dom fulla med nyckelord.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-15, 16:44 #13
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ecstyle
Att ligga 1, 2 eller 3:a behöver inte vara bäst om man inte har en titel och metabeskrivning som får besökaren att klicka. Jag har en ny sida som där jag hamnar lite längre ner på en del sökord men trots det får jag klick. När jag kollar på dom som som ligger före mig så har dom tokoptimerade metabeskrivningar och titlar som inte inbjuder till klick såvida man tar sig tid att läsa dom. Jag tror det kan vara av betydelse att ha förtroende ingivande texter och som väcker intresse istället för att proppa dom fulla med nyckelord.

Håller verkligen med det du säger!

Och jag tycker man ska tänka igenom vilka som söker på nyckelordet och anpassa titel efter det. Är det ett sökresultat där de flesta troligen söker en produkt att köpa bör nättidningar & bloggar prioritera material som är intressant att läsa för de blivande kunder innan köp t.ex. guider & produkttester. Det ska gå framgå av titeln.

Ex:

Alla luftrenare på nätet testade
Köp rätt solglasögon
Vi jämför årets mobiltelefoner
Köpa lägenhet? Tänk på detta innan

Det samma gäller givetvis webbutiken. Dumt nog (men webbutiker kör i nästan alla fall riktigt dåligt med on-site information för mycket mer än detta) använder dessa typiskt bara produktensnamn som title och H1-rubrik. Och ofta bara ett ord på kategorier m.m. Min erfarenhet säger att title & H1-rubrik på ett ord missgynnas med Google jämfört med samma ord i en mening.

Istället skulle man t.ex. välja sådant som nedan. Här har ju inte lagt något tid så ribban ska upp högre än så här men det visar vad jag menar.

Ex. för produktsidor.
Rosenrot - Vi har nätets billigaste "välkäntvarumärke"

Ex. för en tänkt kategorisida där man samlar luftrenare som reas ut. Denna kompletterar en kategorisida för luftrenare allmänt. Är detta sökord prioriterat för webbutiken gynnas man förövrigt av två kategorisidor även om kategorisidan för de som reas ut länkar produkter som också visas i den totala kategorisidan för luftrenare.

Luftrenare vi Rear ut just nu

Citat:
Ursprungligen postat av ecstyle
Jag tror det kan vara av betydelse att ha förtroende ingivande texter och som väcker intresse istället för att proppa dom fulla med nyckelord.
Men erfarenhet är att en bra title är mycket viktigt. Texten som visas under denna i SERP är det min erfarenhet har försumbart värde när title är bra. Ger inget mätbart för mig.
hans99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-18, 19:39 #14
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Flitig postare
Tezs avatar

Lite sent inlägg i en månadsgammal diskussion. Men då är det trots allt bäst att ha sponsrade länkar eller? Vi ligger 1a eller 2a på en del viktiga ord, men det finns oftast 3 sponsrade sökresultat överst.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-18, 19:47 #15
Arzoras Arzoras är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Arzoras Arzoras är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Är ju klart att man ska ha lite fördel om man betalar för det, om man betalar google dvs.
Arzoras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-18, 20:46 #16
Tezs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Tezs avatar

Mmmm...tänkte på sambandet att betala för SEO eller betala för sponsrade länkar...diskuterades i en annan tråd om Jajja tror jag.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-18, 23:48 #17
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Det finns flera exempel på hur sökpositioneringen har helt ballat ur hos google.

Om man söker på "foro gratis" vilket betyder gratis forum på spanska så kommer det upp på 3:e plats http://foro-gratis.latin-foros.com/yo-masters
vilket är ett forum som har krashat. Och på 4:e plats kommer upp en sk, ful sajt med google ads, och på 5 först kommer en riktig sajt som erbjuder gratis forum, på spanska "foro gratis"

Märk väl, sajten på 6:e plats är Spanien största sajt med gratis forum (50 000 forum och 1 miljon användare) med domän namnet forogratis och har högst ranking av de 6 högsta sökresultaten.

På plats ett kommer ett skapat forum på forogratis vilket är helt absurt.....

Först på andra sidan kommer de sajter som är intressanta som erbjuder gratis forum på spanska:

www.foros.net
www.unforo.org
www.foroactivo.com
www.superforos.com
www.forum.ijijiji.com
osv.

Google gynnar skräpsidor som kan ljuga och skapa en tupp av en fjäder och har inte så mkt att göra med verkligheten/sanningen och den här tendensen tycker jag ökar.

Och detta efter att forogratis.es har legat på första plats under 5 mån fram tills nu.

Det intressanta är att jag får fler nya forum på forogratis nu på 6:e plats än när forogratis låg på 1 plats.

Enligt Google analytics kommer endast 5% av accesserna till www.forogratis från sökmotorsökning på google och hela 33% kommer från direkt access.

Detta tycker jag säger lite om hur sökresultatpositionering på google betyder rätt lite, och har mindre och mindre med verkligheten att göra.

Kanske dags att Google vaknar upp till den verklighet vi lever i?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-19, 00:08 #18
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by danielos@Apr 18 2008, 16:48
Det finns flera exempel på hur sökpositioneringen har helt ballat ur hos google.

Om man söker på "foro gratis" vilket betyder gratis forum på spanska så kommer det upp på 3:e plats http://foro-gratis.latin-foros.com/yo-masters
vilket är ett forum som har krashat. Och på 4:e plats komer upp en sk, ful sajt med google ads, och på 5 först kommer en riktig sajt som erbjuder gratis forum, på spanska "foro gratis"

Märk väl, sajten på 6:e plats är Spanien största sajt med gratis forum (50 000 forum) med domän namnet forogratis och har högst ranking av de 6 hösta sökresultaten.

På plats ett kommer ett skapat forum på forogratis vilket är helt absurt.....

Först på andra sidan kommer de sajter som är intressanta som erbjuder gratis forum på spanska:

www.foros.net
www.unforo.org
www.foroactivo.com
www.superforos.com
www.forum.ijijiji.com
osv.

Google gynnar skräpsidor som kan ljuga och skapa en tupp av en fjäder och har inte så mkt att göra med verkligheten/sanningen och den här tendensen tycker jag ökar.

Och detta efter att forogratis.es har legat på första plats under 5 mån fram tills nu.

Det intressanta är att jag får fler nya forum på forogratis nu på 6:e plats än när forogratis låg på 1 plats.
Testa Google.es om du söker efter Spanska sidor, då blir det lite bättre
http://www.google.es/search?hl=en&q=%22for...nG=Search&meta=
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-19, 00:09 #19
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by danielos@Apr 18 2008, 22:48
Om man söker på foro gratis betyder gratis forum och spanska så kommer det upp på 3:e plats http://foro-gratis.latin-foros.com/yo-masters
vilket är ett forum som har krashat. Och på 4:e plats komer upp en sk, ful sajt med google ads, och på 5 först kommer en riktig sajt som erbjuder gratis forum, på spanska foro gratis
Lägger du däremot på ett crear, alltså "crear foro(s) gratis/gratuitamente" (skapa gratis forum), så får du bra resultat för det specifika du söker efter. Är man specifik i sökningen så får man också specifika resultat (alla forum i resultatet för den andra sökningen var väl gratis att läsa?).

Personligen tycker jag google ger bäst resultat, och för det allra mesta relevanta resultat väldigt högt upp. Långt ifrån perfekt, men om man gör en sökning på en vettig term brukar man hitta vad man söker i topp 3.

Angående "heatmaps" tror jag de kan variera väldigt mycket beroende på både personen och söktermen. Vet personen knappt vad han söker på för tillfället kan jag tänka mig att man skumläser mer över hela sidan, liksom om man är van vid att få många orelevanta resultat i sina sökningar. Men vet personen exakt vad han letar efter och är van att få mest relevant resultat högst upp tror jag att #1 är enormt mycket bättre än #3-5.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-19, 00:11 #20
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Clarence, tack för den, du har rätt men ändå
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017