Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google adwords Budgivning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-25, 18:30 #11
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Originally posted by Alper@Jan 25 2008, 18:41
Hehe, ifall mer erfarna användare ska börja klaga på nybörjare så är det kanske dags att dela upp webmasternetwork.se till webnewbiesnetwork.se så slipper dem oroa sig för att göra bort sig.
mvh

Kanske det.
sioustis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 18:32 #12
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by Alper@Jan 25 2008, 18:41
Hehe, ifall mer erfarna användare ska börja klaga på nybörjare så är det kanske dags att dela upp webmasternetwork.se till webnewbiesnetwork.se så slipper dem oroa sig för att göra bort sig.
mvh

Japp, tycker det är illa när moderatorer använder den tonen och ironin när de svarar på inlägg från nya som vill lära sig något. Det ändå därför denna sida finns och inte för att slåss om vem kan mer och vet mer. ztream verkar inte ha så mycket bättre för sig än att spella besserwisser som några fler här ibland. Behåll sådana kommentarer till någn som bryr sig om det istället för att skita ner inlägg här.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 18:45 #13
ziah75 ziah75 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
ziah75 ziah75 är inte uppkopplad
Medlem

Jag skrev några tips i denna tråden tidigare om att använda googles keyword tool. Bestäm vilken position du eftersträvar, så kan du sedan komma fram till lämplig budnivå. http://www.webmasternetwork.se/index...=&#entry204952
ziah75 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 18:56 #14
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag ville få Sioustis att tänka till en gång extra innan han fortsatte skriva i tråden.

Nu skräpade du dock ner tråden med off-topic. Hade det inte varit kritik mot mig personligen i min roll som moderator hade jag raderat ditt inlägg.

Citat:
Originally posted by Davve@Jan 25 2008, 19:32

Japp, tycker det är illa när moderatorer använder den tonen och ironin när de svarar på inlägg från nya som vill lära sig något. Det ändå därför denna sida finns och inte för att slåss om vem kan mer och vet mer. ztream verkar inte ha så mycket bättre för sig än att spella besserwisser som några fler här ibland. Behåll sådana kommentarer till någn som bryr sig om det istället för att skita ner inlägg här.

ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 19:48 #15
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
...din egen fråga är korkad och oseriös.

Har du ens testat adwords?
Sioustis - du gjorde ett fel, du skulle inte ställt en fråga inom ett så banalt topic som Adwords, det vet väl alla hur det funkar? eller hur?

Nä, du skulle ha ställt en seriös fråga som:
- Nån som vet hur MySQL's replikering fungerar? ....eller nåt liknande, då ska du se att det hade blivit fart i webmasterköket och fått en massa ingående svar och duktiga utläggningar.....trots att även den frågan hade kunnat besvarats med:
- Googla för h*****e!!!!!!!! Har du hört talas om Google? eller nåt liknande....
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 20:04 #16
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Adwords är en fråga om pris kontra volym. Med ett högt bud får du en stor volym trafik. Med ett lågt bud får du en mindre volym trafik.

Vad du kan göra för att få en stor volym till ett lågt pris är att köpa många ord, men till en låg klickkostnad. Istället för att betala 5 kr/klick på 20 sökord så kan du betala 50 öre/klick på 200 sökord. Du kommer då att få en lika stor volym trafik, men till ett betydligt lägre klickpris. Sedan kan du sortera bort de orden som inte lever upp till den av dig förutsatta konverteringsfrekvensen. Det hela är naturligtvis inte riktigt så enkelt som det låter, men man får prova sig fram.

Offtopic: Jag tycker att moderatorerna ska ta bort/låsa trådar med meningslösa och ogenomtänkta frågor redan från början. Det går inte att ge något svar på frågan "Vad ska jag betala per klick på AdWords" och därför så finns det ingen poäng i att låta folk svara. Jag har full förståelse för ztreams reaktion. Har man bläddrat igenom tio trådar med ogenomtänkta frågor så blir man rätt grinig tillslut. Folk som frågar dumt är inte mentalt handikappade, de är bara lata och orkar inte tänka själva. Även nykomlingar kan ställa kloka och genomtänkta frågor bara de anstränger sig lite.

Edit: Mitt första antagande om att ett högt bud ger en stor volym trafik förutsätter naturligtvis att du inte har begränsat din budget. Ett högt bud i relation till en för lågt satt budget resulterar naturligtvis i färre klick än du hade kunnat få med ett lägre bud.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 20:25 #17
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Webbot, tycker du helt seriöst att det är en befogad fråga sioustis ställer?

Det finns två vanliga scenarier för hans problem (eftersom han inte berättar hur hans ekonomiska situation ser ut så är det svårt att säga). För det första, du har en fix budget du vill bränna på annonsering, du bryr dig mindre om konverteringen. Då kan du fritt experimentera och kanske använda googles REKOMMENDATION som kommer vid varenda ny ad-group man lägger upp. Det andra scenariot är att man faktiskt vill tjäna pengar, då kan man tex använda den INBYGGDA conversion-trackern i adwords för att automatiskt se var och hur mycket pengar man TJÄNAR per klick. Nu har jag helt bortsett från de lite mer avancerade faktorerna i adwords som quality score, landningssidans score, annonsens relevans för nyckelorden och så vidare och så vidare. Ämnen som uppenbarligen ligger långt ovanför den här trådens diskussionsnivå.

Om man inte förstår de grundläggande koncepten ovan borde man inte hålla på med skarp affärsverksamhet på internet som jag ser det. Det är grundläggande logik och matematik. Pengar in skall överskrida pengar ut. Hur svårt är det att greppa det konceptet?

Jag svarar gärna på relevanta frågor som inte besvaras genom sunt förnuft, se gärna mina tidigare poster. Problemet med WN är att det finns en massa leeches som bara tar, tar och tar utan att någonsin ge kvalitativ information tillbaka. Personer som ständigt återkommer med icke-relevanta och ogenomtänkta offtopic trådar. Vi har ju te.x. ett par personer som har som koncept att registrera nya konton när det gamla har samlat på sig tillräckligt mycket badwill.

Att hacka på mig och ztream är fett enkelt eftersom vi säger vad vi tycker. Problemet för nybörjare som förespråkar att WN skall vara snällt, gulligt och mysigt mot alla nya medlemmar är att det är många som tycker som oss och ett fåtal som tycker som er. Utan moderatorer som sade ifrån till nybörjare med den här typen av frågor skulle WN vara helt meningslöst, en lägstanivå krävs. Språkmässigt, kunskapsmässigt och respektmässigt.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 20:51 #18
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Jan 25 2008, 14:25
Webbot, tycker du helt seriöst att det är en befogad fråga sioustis ställer?
Inte om man tar frågan ordagrant.
Men eftersom han sa att han var nybörjare på Adwords, så jag antog att han inte visste speciellt mycket om Adwords överhuvudtaget.
Varför då inte dela med sig lite av sina kundskaper om man har några? Ser inget fel i det.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 23:10 #19
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Det krävs inte speciellt mkt självkontroll att svara på en fråga med hyffs. Men å andra sidan krävs det inte mycket tid och energi att ta reda på de flesta svar själv med hjälp av google och wn's egna sökfunktion.

Man ska alltid som trådskapare ha lagt lite tid på att själv försöka ta reda på svaret, och om man inte lyckas kan man ställa sin fråga så korrekt och pedagogiskt som möjligt så att man som läsare, lättare kan hjälpa till.

Vart vill jag komma?

Jo, om man vet sig sitta inne med svaret på en fråga, då är det väl mer tillfredsställande att dela med sig så att trådskaparen och andra kan ta del av svaret. Detta hälper även att förebygga att frågan återkommer.

Man kan sedan i slutet av sitt svar skriva exempelvis

"Nästa gång du startar en tråd, ta en titt runt om i forumet, eller sök lite på google. Det finns massor med trådar och information om detta".

Om frågan är mindre "intelligent" utformad, eller helt enkelt orelevant, krävs det inte heller mycket energi att svara med hyfs och respekt för trådskaparen.

Eftersom WN är ett relativt öppet forum som välkommnar de flesta (vilket jag förövrigt tycker är bra), måste man förvänta sig att det även kommer frågor som tidigare ställts, "dumma" frågor, orelevanta frågor.

Avslutar med att säga följande:
Alla på wn borde bidra till en trivsam miljö och behandla andra så som du själv önskar bli behandlad.

Edit* Vem blir den första att kritisera mig?
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 23:13 #20
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag tyckte det var väldigt hjälpsamt det WebboT skrev, att bli idiotförklarad i andra inlägg gav mig inte riktigt svar på de frågor jag sökte.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017