Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rättsliga åtgärder mot Affiliator AB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-22, 23:18 #11
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Det där påminner om då jag var kund hos Schenker.

Vi skickade över 100 paket (ca 70 pallar) under en dag, och då fick dem helt plötsligt för sig att vi var ett jätte stort företag med groteskt stor ekonomi.

Så då börjar dem skicka oss en massa fakturor i hopp om att vår "ekonomiavdelning" skall betala för dessa.. (det är min teori).

Jag bestrider självklart detta, men till slut när det blir 20-30 påminnelser som de själva vet om inte stämmer ber dem mig skicka in dessa per post och blablaba.

Helt enkelt, lösningen blev att ringa till deras företagsavdelning och säga upp mitt avtal med dem.

Efter den dagen har vår brevbärare helt plötsligt 2-3 mindre brev till mig dagligen :P

Illa är ett passande ord..

EDIT: Det ända du kan göra är att bestrida hela tiden, per mail t.ex och ta en kopia. Ifall du inte orkar ringa varje gång. Sedan ifall de väljer att skicka inkasso + kronofogden på dig så har du ju all bevis som behövs redan vad jag förstog det som. Resten behöver du inte vara orolig för.

Lycka till!
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-22, 23:51 #12
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Davves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Interface
Citat:
Originally posted by -alltinggratis@Jan 22 2008, 20:40
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
Skicka en faktura till Affiliatro för din förlorade tid pga deras brister i faktura hanteringen. Det lär få de att tänka till.
Ja, det ska jag absolut göra.

Det om något kommer att vara en olaglig faktura... tyvärr
Hur då olaglig faktura? Jag får värdera min tid så som jag själv vill och när inget annat fungerar så skickar jag en faktura och följer upp den. I de fall jag varit tvungen att göra så, så har företaget i fråga ringt och varit angelägen att lösa det. Visst jag makulerar/krediterar en sådan faktura om problemet jag utsets för löses. Gör det det inte så ska jag ha betalt för mina utlägg/tid.

Visst, man ska först ta kontakt med företaget ifråga och be de lösa problemet med sina fakturerings rutiner. Men som det verkar på alltinggratis så har han gjort det vid flertal tillfällen utan resultat, ska man då lägga all sin tid på dagarna för att ringa till företag som gör fel? knappast. Där tycker jag att Affiliator ska ta kontakt nu och lösa det och inte tvärt om.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-22, 23:59 #13
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Interface
Citat:
Originally posted by -alltinggratis@Jan 22 2008, 20:40
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
Skicka en faktura till Affiliatro för din förlorade tid pga deras brister i faktura hanteringen. Det lär få de att tänka till.
Ja, det ska jag absolut göra.

Det om något kommer att vara en olaglig faktura... tyvärr
Skicka ett brev till dem med text att om de forsätter skicka fakturor till dig som är ogiltiga så har de acceptera att ingå ett avtal med ditt företag som ger ditt företag rätt att för varje felaktig faktura debitera Affilator med 5.000 kr.

Om det håller juridiskt kan jag inte svara på, men de kan nog bli stressade av dina fakturor som på förfrågan från dem blir en hänvisning till det avtal de har accepterat att ingå med ditt företag.

Men i princip kan du även skicka en faktura för din arbetskostnad om du på fakturan anger vad som avses och i pytteliten text på fakturan anger att den endast behöver betalas om Affilatier anser sig ha skickat felaktiga fakturor. Ja, det går väl att få till en bättre text. Det är så s.k. listbolag gör. De skickar en faktura och anger i finstillt att fakturan inte avser en beställning. Då klarar de sig mot argumentet att det är en falsk faktura.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-23, 00:12 #14
Davves avatar

Davves avatar

Citat:
Skicka ett brev till dem med text att om de forsätter skicka fakturor till dig som är ogiltiga så har de acceptera att ingå ett avtal med ditt företag som ger ditt företag rätt att för varje felaktig faktura debitera Affilator med 5.000 kr.

Om det håller juridiskt kan jag inte svara på, men de kan nog bli stressade av dina fakturor som på förfrågan från dem blir en hänvisning till det avtal de har accepterat att ingå med ditt företag.
Skickar man ett sådant brev som rekommenderat så kan det ses som juridiskt bindande avtal, då Affiliator i detta fall har faktiskt fått en möjlighet att slippa betala om de löser det problem som kunden blir utsatt för. Om de ändå väljer att ignorera det hela och inte ser över sina fakturerings rutiner så kommer en sådan faktura att vara helt laglig och ska betalas som alla andra.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-23, 00:47 #15
Timofey Timofey är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Citat:
Originally posted by Davve@Jan 22 2008, 23:51
Visst, man ska först ta kontakt med företaget ifråga och be de lösa problemet med sina fakturerings rutiner. Men som det verkar på alltinggratis så har han gjort det vid flertal tillfällen utan resultat...
Stämmer mycket bra. Det hela har ju pågått i ett halvår nu. Jag ringer inte igen.
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-24, 14:44 #16

Bestridan av fakturorna skickat med REK.

Ska göra i ordning en faktura från mitt företag också.
Oläst 2008-01-24, 16:16 #17
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Båda fakturorna är ju krediterade, när det gäller månadsavgiften. Dock så har vi inte fått betalat för den trafik som skedde dom sista dagarna när ditt program var uppe.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-24, 17:26 #18
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Men vaddå, är inte allting gratis..?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-24, 22:26 #19

Citat:
Ursprungligen postat av Emil_P
Båda fakturorna är ju krediterade, när det gäller månadsavgiften.
Det handlar om totalt 4 olika fakturor, som jag även fått påminnelser på, vilket jag nämnde tidigare i tråden.
Allt framgår mycket tydligt i den bestridan som jag skickade idag.

EDIT: Jag godtar inga officiella svar i tråden. Sådana ska skickas till mitt företag i skriftlig form och med eran underskrift (ni har min adress).

Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Lite med innehållsrika inlägg borde du kunna skriva. Vad menar du egentligen? Att du vill jobba åt mig gratis?
Oläst 2008-01-27, 19:40 #20
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av alltinggratis

Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Lite med innehållsrika inlägg borde du kunna skriva. Vad menar du egentligen? Att du vill jobba åt mig gratis?
Ditt alias är alltinggratis. Lite kul var det väl ändå

I övrigt så håller jag helt och hållet med dig om att felaktiga fakturor är för j*vligt. Jag har dock inga egna erfarenheter av Affiliator så kan inte ta ställning i tråden.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017