Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Arbetsschema - Bra arbetstider?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-22, 21:02 #11
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Citat:
Originally posted by htiawe@Nov 22 2007, 21:42
Beroende på vad du jobbar med så kan du ju, om du vill, sitta på ett café, bibliotek eller liknande om du inte kräver total tystnad osv. Som ett nybörjarkontor, ungefär.

Det är ett bra tips faktisk men det blir alldeles för mycket fika bara he he
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-22, 22:06 #12
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Bra tips från Stefan men måste vända mig lite mot det här med kontor. Det går åt mkt tid och energi att ta sig till och från kontoret. Och personligen upplevde jag ingen större förbättring av att sitta på en annan plats. Det är nog en stor skillnad däremot om man inte är ensam hemma (barn, respektive, etc). Det är antagligen väldigt inviduellt så börja inte med att slänga iväg pengar på ett kontorshotell/lokal.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-22, 22:17 #13
Andreas Bards avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Nov 22 2007, 23:06
Bra tips från Stefan men måste vända mig lite mot det här med kontor. Det går åt mkt tid och energi att ta sig till och från kontoret. Och personligen upplevde jag ingen större förbättring av att sitta på en annan plats. Det är nog en stor skillnad däremot om man inte är ensam hemma (barn, respektive, etc). Det är antagligen väldigt inviduellt så börja inte med att slänga iväg pengar på ett kontorshotell/lokal.
Du har absolut rätt där och som jag skrev är det inget man bör göra från början men som jag förstod det har Spindel liksom jag lite svårt med att fokusera. Det jag hört från fler små företagare är just det att hemma finns för mycket distraktioner, och som du säger ännu mer med barn och respektive hemma. Jag har snart båda men för mig handlar det om mycket annat också. Telefoner, TV, vänner som kommer förbi opassande tider, ett fullt kylskåp och listan fortsätter så. Detta är ju dock individuellt men har man problem med fokus så rekommenderar jag det.

Jag sitter nu själv hemma igen och klarar mig hyfsat genom att planlägga och prioritera mitt arbete. Men jag längtar redan till ett kontor.
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 01:08 #14
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
En mycket viktig funktion som ett kontor i vissa fall kan fylla, är arbetskamrater och kontakt med andra människor. Tror det är något som många småföretagare missar.

Mitt tips är att dela kontor, hyra in sig i ett företagshotell eller motsvarande. Ni behöver inte vara i samma bransch, men är ni det gör det ingenting.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 01:20 #15
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag sitter själv hemma med mitt företag. Jag är ensam med hund på en ort som jag flyttade till för att plugga - så de flesta kompisar befinner sig en massa mil bort. Därför kan jag arbeta ostört i princip konstant om jag så önskar.

Dock känner jag igen det här med att det kan vara smart att ha ett kontor för att få fokus - men som vi redan konstaterat så är det en kostnad - och i värsta fall en rätt rejäl sådan i förhållande till ens inkomster. Jag skulle gärna ha kontor - om det var nära min bostad och var litet och billigt. Men annars får det vänta en bra stund framöver.

Något annat som sägs vara rätt vettigt är att avsätta en del av ens bostad till kontor. Gärna ett eget rum om det går, men bara ett dedikerat kontorshörn kan vara en god idé. Jag har inte så själv - men kommer nog styra upp något sådant. En parantes är att jag hört att det är skitdumt att ha sängen och kontoret i samband med varandra. Det ska vara en psykologisk grej som bara försämrar. Sova och jobba ska vara så separerade som det bara går. Jag vet inte om det är sant, men jag tror det ligger någonting i det.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 08:54 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
För min del är det en fördel med ett riktit kontor och arbetskamrater. Att jobba hemma någon gång fungerar ju också.

Jag jobbar nära på dygnet runt och har för stunden ett litet kontorsrum hemma. Det är inte mycket mer än datorn som får plats, men det räcker.

Ibland kan man behöva stänga av MSN etc för att kunna fokusera.

Angående hur låst man blir beror det ju lite på bransch. Har man bara mobilen med sig kan man åka iväg och handla eller liknande i många branscher.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 10:46 #17
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Då jag numera inte sitter själv är det enklare med tiderna, är man ensam är det svårare att försöka ha diciplin på tiden.

09 klampar man ut till kontoret, runt 12-snåret pyser man på lunch, sen sitter man och pillar från 13 till 16-17 tiden.
Det skönaste av allt är att man går hem efter jobbet, då är man hemma och ledig (förutom när något inträffar då).
Har iofs en jäkla fördel att jag har kontoret i en fristående byggnad på samma tomt som jag bor på, så det är inte så jobbigt att åka o jobba

Jobbat hemma sedan 2001 och man trodde det var en bra lösning, tills man fick "åka" till jobbet.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 18:16 #18
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Mycket intressant tråd! Särskilt Stefan Bergfeldt kom med många bra tips som jag borde ta till mig.

Jag blev egen företagare våren 2002 och det är det bästa som har hänt mig. Jag har tur och får bara "supportfrågor" via email (inga alls per telefon) och de flesta kommer under natten, så jag har tagit till vana att beta av dem så snabbt jag kan på morgnarna och låta allt nytt som kommer vänta till nästa dag. Jag kliver upp när jag har lust, äter när jag är hungrig och jobbar lite eller mycket beroende på inspirationen.

När vi bodde i Sverige hade jag ett par sjukskrivna kompisar inom gångavstånd och de tittade in flera gånger om dagen tills jag kom mig för att säga ifrån. Det blev lite jobbigt ett par dagar, men sen hittade vi ett system som funkade.

Min största svaghet är att jag ibland blir så uppslukad att jag får svårt att lägga av när arbetsdagen är slut. Hade jag inte min sambo som kommer hem från sitt jobb fanns det risk att det skulle gå överstyr, men nu går det bra.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017