Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ABB arena

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-14, 19:02 #11
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

@mkj, det är ju inte riktigt det Xamba säger. Han säger bara att det suger att det kostar pengar att få tillbaka domänen när den så uppenbarligen är stulen. Sen om det är en rimlig vision är svårt att uttala sig om. Tröttsamt att folk utnyttjar luckor i systemet för egen vinning hela tiden bara. Förhoppningsvis så drar väl ABB vidare det där i tex tingsrätten så att det blir en liten snyting istället för att bara lämna ifrån sig namnet.

@Internet sweden, jag skulle gärna kommentera det där, men skrattsalvorna efter att ha besökt din företagshemsida gör det svårt att formulera en bra comeback.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 19:11 #12
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Originally posted by grazzy@Nov 14 2007, 20:02
@mkj, det är ju inte riktigt det Xamba säger. Han säger bara att det suger att det kostar pengar att få tillbaka domänen när den så uppenbarligen är stulen. Sen om det är en rimlig vision är svårt att uttala sig om. Tröttsamt att folk utnyttjar luckor i systemet för egen vinning hela tiden bara. Förhoppningsvis så drar väl ABB vidare det där i tex tingsrätten så att det blir en liten snyting istället för att bara lämna ifrån sig namnet.
Ja, luckor som IIS gärna vill att folk utnyttjar! (klart dom inte säger det offentligt)

Annars hade man väl gjort reglerna såna att fall som i detta inte ens dröjde 2 minuter att behandla och
utan kostnad för ABB!

Är det några som ska till tingsrätten här så är det IIS & ABB.

Mvh
mkj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 19:28 #13
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Nja jag tycker bara att det skjuts till höger och vänster direkt när sånt här kommer på tal.

ABB säger själva att dom inte har planer på att använda domännamnen, utan genomför tvist endast för att skydda namnet. Jag vet att det finns minst lika starka åsikter på WN om att registrera domäner utan avsikt att utveckla något..så jag vet inte vad som är värst. Av artiklar jag läst om "namnbytet" är det bara för att ABB ska få bekräftelse för den sponsring de bidragit med - aktuell webbplats kommer liksom innan att vara rocklunda.com

Varför använder sig då arenan av en .com-adress kan man fråga sig ...
Jo det är för att .se-adressen registrerades 1½ år tidigare av en helt annan jeppe - Betyder det då Xamda att du tycker att Rocklunda Sport & Event AB ska hudflås och hängas högt...eller tycker du att det räcker det med VDn ?

Regdatum:
ROCKLUNDA.COM 2006-11-17
rocklunda.se 2005-03-06
rocklunda.nu 11-Sep-2007

Sen måste jag säga att jag tycker att det var kul att jag kunde roa dig Grazzy, med min sida - jag förstår att du inte tycker att dina egna är så enormt upphetsande..
För övrigt trodde jag teneriffa-bilderna på dig var något fotomontage av Spock och Mr.Bean ämnade för Roliga klipp, men med vetskapen av att det faktiskt är nytagna semesterbilder förklarar ju det en viss del av din butterhet..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 19:49 #14

Faktum är Internet Sweden (aka jokkoapa), man hittar ju mycket kul man har glömt när man letar lite. Tex:

http://www.webmasternetwork.se/f16t17802hl-st0.html
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=227677

Nästan svårt att se hur man kan glömma sånt, men det är klart. Byter man avatar och nick lite då och så blir det lättare att börja på ny kula.

Frågan är ju om du är rätt person att uttala dig i ämnen som att höja nivån på WN och kanske framförallt i trådar som handlar om namenapping. Nu är det ju lite trist att den här tråden kommer urarta i totalt flamekalas. Men vad sägs om att hålla personangreppen till ett minimum och fokusera på det du är bra på? Namenapping.
Oläst 2007-11-14, 21:07 #15
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Jag förstår mig inte på ditt inlägg Grazzy - Du flamar mig, men tycker inte att tråden ska bli ett flamekalas ? Hur ynklig kan man bli ??
Men samtidigt frågar du om jag är rätt person att uttala mig om nivåhöjningar på WN.

Om denna tråd urartar, så kan väl varje läskunnig person hitta orsakerna till det..
och ja jag anser fullt och fast att en övervägande del av mina inlägg på WN grundar sig på fakta med bifogade referenser till skillnad mot flera andras som i stort och mycket handlar om att kritisera andras inlägg och kalla dem okvädesord. (jag nämner inga namn så slipper vi flames..) Men det är mycket sällan du ser mig kritisera en annan medlem på WN - och i de fall jag gjort det har jag påvisat varför jag gjort det.

Att jag bytt namn en gång på två och ett halvt år från "jokkoapa" till "Internet Sweden" är väl heller inte så märkligt eller att då byta bild från en orangutang till en personbild säger väl snarare att jag står för vad jag skriver. Något andra på WN (användare och moderatorer kanske skulle fundera på att ta efter..) Jag är inte hemlig på WN som så många andra är, den som vill ha kontakt med mig är inte många klick ifrån..

Och ja, vad gäller domäner och namnregler anser jag mig ha en viss kunskap, vilket borde kvalificera mig att skriva i denna tråd.

Om du, Grazzy sedan tar dig tid och jaga rätt i gamla trådar med avsikt att ge mig minuskred, kanske du även kan ta dig tid att läsa igenom dem !? Du kommer då att finna att det inte är speciellt ögonfallande...var menar du är den stora grejen ? och var ligger relevansen till att jag tycker att du och Xamda spyr onödig galla över denna tråd - eller menar du att eftersom jag registrerat domäner någon annan tyckt sig ha mer rätt till så må jag evigt brinna i ..

Det du och så många andra glömmer är att det handlar om fria register, där ingen förtur ges av registerhållaren till någon - inte varumärkesinnehavare, inte egennamn eller något som man kan tycka är en fördel inför en registrering.
Detta regelverk gäller för de allra flesta domänregister - det är ingen nyhet för vare sig dig, Xamda eller 95% av WNs medlemmar och läsare.

Men istället för att gå lös på gällande domänregler och kritisera kärnan till det ni ser som ett problem, så kallar du domänregistranter som gör vad som är tillåtet för "domänh-ra"
Jag lägger ingen värdering i killen som reggade domänerna - det han gjorde var tillåtet, ÄR tillåtet - och jag läser också att domänerna inte kommer att användas - hade det inte uppmärksammats i pressen hade det säkert heller inte nått hit eller någon större publik.

Det finns också flera skäl och andra perspektiv till varför registren är öppna utan förprövning.
Registren månar om att sälja och tjäna pengar - såklart !
Idag är drygt hälften av världens totala mängd registrerade domäner registrerade i spekulativt syfte; endera som typosquatting, namenapping, trademark/brandings etc etc (för övrigt en siffra som stiger enormt nu när Kinas registrarer börjat vakna på allvar..)
Det finns också bla 5-teckens varumärken som skyddsregistrerat 7 000 felstavade och närliggande .com och .net-domäner - är det bättre? Eller franska varumärkesinnehavare som låter sina jurister driva kampanj mot hundratals domännamnsinnehavare under com och net pga av en orsak - deras domännamn slutar på "lon" och så hävdar de varumärkesintrång pga namnlikhet. Med hundra miljoner registrerade domäner är snart alla gångbara domännamn registrerade under någon TLD - vilket då borde innebära att alla nya registranter är namenappare...är vi då alla "domänh-ror" ? Vad ska tillåtas och vem ska bestämma vem som får vad - DU Grazzy eller kanske Xamda ?

Skulle dessa domäner inte ha registrerats så skulle det kanske finnas 50 miljoner domäner registrerade istället för drygt hundra miljoner.
Hur mycket tror du då att en com-adress skulle kosta ? 40 ? 50 dollar per år ? Jag vet inte, men åtskildigt mer än idag, sannolikt skulle även antalet ICANN-registrarer minska från drygt 900 till kanske ett 50-tal.

För mig får du tycka precis vad du vill Grazzy - men ditt behov av att kritisera andra på WN blir man till slut trött på.
Oläst 2007-11-14, 21:08 #16
Rooster Rooster är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Rooster Rooster är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Ingen som funderar på om reportern som kom med detta "avslöjande" har någon koppling till domännapparen?? Som sagt... vad kostar det att få sådan reklam på aftonbladet?? :-)

Smart marknadsföring tycker jag... inte så etiskt korrekt men smart..
Rooster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 21:54 #17
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Idag är drygt hälften av världens totala mängd registrerade domäner registrerade i spekulativt syfte

Du har givetvis rätt men det pekar endast på ett systemfel i grunderna för domänamns- och dns-systemen. Antingen måste det ske en ändring eller så kommer domämnamnssystemen med namn.tld att förändras till något annat.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Nov 14 2007, 22:07
Eller franska varumärkesinnehavare som låter sina jurister driva kampanj mot hundratals domännamnsinnehavare under com och net pga av en orsak - deras domännamn slutar på lon och så hävdar de varumärkesintrång pga namnlikhet.
Källa till detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Rooster
Ingen som funderar på om reportern som kom med detta avslöjande har någon koppling till domännapparen?? Som sagt... vad kostar det att få sådan reklam på aftonbladet?? :-)
Smart marknadsföring tycker jag... inte så etiskt korrekt men smart..
Han kan ju även framstå som en skojare....
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 22:27 #18
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Du har givetvis rätt men det pekar endast på ett systemfel i grunderna för domänamns- och dns-systemen. Antingen måste det ske en ändring eller så kommer domämnamnssystemen med namn.tld att förändras till något annat.
Handeln av domäner utvecklas hela tiden och det är nog sannolikt att domännamnen tids nog kommer att ersättas med annat - men det ser jag inte kommer att ske under vår aktiva tid på internet och det är väl ganska rimligt att man då tar till sig gällande regler och accepterar status kring domäner !?
Jag ser det faktiskt som ett större problem (nu upprepar jag mig från annat inlägg) att det finns dom som köpt in sig i roten på små TLDer och som drar nytta av en hel TLDs (.com) typos http://www.webmasternetwork.cm tar dig till till agoga.. precis som ALLA andra oregistrerade .cm-domäner.
Men så länge det finns pengar att tjäna så finns det människor till allt och jag tror att vi alla har vårt pris..

Citat:
Källa till detta?
Där föll jag på eget grepp direkt - klantigt av mig. Jag kan inte nu ge källa till detta pga av vissa omständigheter, återkommer när jag kan det.
Oläst 2007-11-14, 22:34 #19

@Internet Sweden, Att köpa en domän i spekulationssyfte är en sak, att sno andras varumärken för att sedan leva rövare i aftonbladet... ja då är man en domänh-ra. Killen i fråga har ju helt uppenbart inkräktat på andras varumärken.

Det låter som att du tar åt dig av min kritik. Om du känner dig så kränkt av att jag kritiserar en annan person så är det för det första inte samma sak som att jag kritiserar dig, för det andra tror jag nog att de flesta här på forumet inte anser det vara kosher att bete sig på ovan nämnda sätt.

Vill du diskutera domänhandel i allmänhet så släng iväg ett pm istället, att hålla på och stöpa den här frågan öppet är ju helt meningslöst.
Oläst 2007-11-14, 23:04 #20
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Nov 14 2007, 23:34
Det låter som att du tar åt dig av min kritik. Om du känner dig så kränkt av att jag kritiserar en annan person så är det för det första inte samma sak som att jag kritiserar dig, för det andra tror jag nog att de flesta här på forumet inte anser det vara kosher att bete sig på ovan nämnda sätt.
Jag brukar av vana svara på all kritik riktad mot mig eller verksamheter jag är involverad i - oavsett om jag tar åt mig av den eller inte - speciellt om den kommer från "gamla medlemmar" som du själv.
Som du sett tar jag inte heller registranten i försvar på något sätt och jag anser också att tillvägagångssättet är plumpt. Det är inte heller det jag började opponera mig mot utan det var att du i en annan tråd ansåg att vi skulle lägga ner WN och förflytta oss till Facebook istället, för att nivån på WN var så låg och börjat handla om allt möjligt. Och ditt första inlägg i denna tråd ansåg jag inte var speciellt berikande..

Men skitsamma - jag hyser inget agg mot dig eller Xamda - jag tycker bara att vi ska kunna vädra vad vi tycker utan att köra med "packa ihop dom och skjut dem"-jargong, för jag ser det som meningslöst om något..

En "nyhet" i samma anda som denna tråd är också http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmed...?version=133502
och jag tror också att det är något vi kommer att de mer och mer av.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017