FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Oj då. Här var det olika åsikter.
Min erfarenhet är att access fungerar alldeles förträffligt till mindre webbplatser. När jag startade ordsprak.se kunde jag inte i min vildaste fantasi tänka mig att den skulle få SÅ många besökare som den har idag. Jag inser också att det vore bättre att konvertera den till tex. mysql, men det tar tid & kostar pengar. Jag har planer på att utveckla sajten, men just nu har jag proppfullt upp med allt som mina härliga kunder ber mig om. Så, har ni fler tips om hur jag kan optimera sajten eller databasen utan att byta till en annan databas är de tipsen varmt välkomna! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Härligt digiArt!
Precis sådana tips jag önskar just nu. Har du eller någon annan fler av den sorten? Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
en nackdel till med access är att det inte har fullt stöd för sql kommandon (t.ex limit)
access är smidigt när man bygger applikationer och annat där man är en användare åt gången Jag var flitiig användare av access förr men nu kör jag allt via mySQL |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om det mest handlar om att läsa från databasen kanske du kan testa att försöka cache:a informationen för att slippa gå en runda om databasen hela tiden. Beroende på vad det är för data och hur mycket det är så kan du ladda upp ganska mycket av informationen som ska hämtas ofta i minnet på servern. Blir dessutom snabbare än att behöva snacka med db:n hela tiden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Största problemet var att jag hade Default Value = Now() eller Date() i min accessdatabas. Det kan du inte ha i MySQL. Använder du inte sådant så är det bara att köra. Använder du sånt får du lite krångel. Exportera inte rakt in i MySQL, utan gör en .SQL-fil. I den kan du söka och ersätta, för att ta bort dina =Now() och =Date(). Sen är det bara att importera .SQL-filen. Koden behöver moddas också, så att datum faktiskt sparas när du skapar poster. Jag gjorde det med Notepad, öppnade filer, sökte efter "INSERT INTO" och moddade strängar. Prestandan ökade rätt mycket! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan även köra SQLserver Express som är gratis. Bör inte vara så svårt att porta databasen mellan två MS-produkter.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
strängarna på sidan. |