FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack än en gång...
Det är mitt egna bolag, så jag vill ju helst bara att företaget ska stå för kostnaderna så att det i slutändan inte blir onödigt dyrt. Är det alltså upp till en själv att välja traktamente vs att bokföra kostnader på restan? Då väljer man alltså den metoden som är mest fördelaktig bara, eller finns det ytterligare komplikationer kring detta? ![]() Tack tack |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad gäller maten så tror jag inte att du får göra avdrag för den, då jag har förstått det som att
"mat måste man äta oavsett om man jobbar eller ej, det är inte någon extra utgift som tillkommer bara för att du är bortrest". Dock blir utgifterna för mat ofta högre när man är på resande fot (pga. snabbmat osv.) vilket traktamentet bland annat är tänkt att täcka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag frågade min revisor lite snabbt om detta, jag hade bara en halvminut så jag ställde bara en fråga, och det är om bokningen av biljetterna. Hon tyckte att jag skulle boka dem i företagets namn istället för privat i största möjliga mån. Men biljetter lär väl alltid vara personliga? Det går säkert att få någon extra liten text på dem, men jag tänkte att jag skulle fråga er hur ni har gjort.
Har det varit problem med biljetter som är bokade på dig som högst privat person? Jag ska reda ut allt annat med henne framöver och jag ska berätta vad hon säger, men jag ska ta upp allt som sägs här med henne också, för att se vad hon anser är bäst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Biljetterna är alltid utställda på en person. Hon menar nog att fakturan ska stå på företaget, men bokar man på nätet så är ju det inte aktuellt (jag har i alla fall aldrig fått någon möjlighet att väja betalningsmottagare när jag köper biljetter på nätet)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag måste fråga en grej kring bokföring av biljett, det känns lite klumpigt.
Vi är flera personer som reser på samma bokning, vissa tillhörande mitt företag, vissa tillhör andra, vissa är privat. När man gör en bokning för flera personer så anger man en huvudresenär, som står för själva bokningen, resten är medresenärer, och nämns bara lite kortfattat i det finstilta. Jag är medresenär, och min "biljett" är en finstilt text i någon annans bokning. Blir detta skitsvårt att bokföra? Lär man vara så dryg att man gör sin bokning separat bara för att det ska bokföras, eller kommer det gå ändå? Kan man skriva ut det där på ett papper, ringa in min kostnad och sätta in i pärmen? Går SKV med på detta? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|