Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sidan är kopierad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-19, 13:40 #11
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Om du gör det, ropa till i den här tråden så man får se det "in action". DET om något skulle definera begreppet Priceless.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 15:40 #12
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
En kille hotlänkade en linux-logga på en server jag är admin för att använda som avatar i ett forum. Han fick ovanstående behandling. De andra medlemmarna på forumet var inte glada på honom kan jag lova . Har tyvärr inga screenshots och det var rätt länge sen.

Det är ju en lösning som rekommenderas helt klart.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 18:41 #13
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Flitig postare

För att besvara kärnfrågan, så nej, den där webbsidan skyddas inte designmässigt av upphovsrättslagen, inte enligt min bedömning i alla fall. Den är helt enkelt för allmän, och "inspiration" är inte alltid olagligt. Hur långt i utvecklingen skulle filmen och musiken varit om inte folk plagierade varandra? Jag ser det som positivt i små mängder; det vässar en och man tvingas förbättra sig på. Självklart kan det vara negativt också, men på en sån här website? Tveksamt!

Du får höra av dig till honom om du anser att det är ett problem, men det behöver det ju inte vara..

Oavsett, håller tummarna för att det löser sig!
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 21:55 #14
jarnheimers avatar
jarnheimer jarnheimer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
jarnheimer jarnheimer är inte uppkopplad
Medlem
jarnheimers avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by teddyjohan@Oct 19 2007, 18:41
För att besvara kärnfrågan, så nej, den där webbsidan skyddas inte designmässigt av upphovsrättslagen, inte enligt min bedömning i alla fall. Den är helt enkelt för allmän, och "inspiration" är inte alltid olagligt. Hur långt i utvecklingen skulle filmen och musiken varit om inte folk plagierade varandra? Jag ser det som positivt i små mängder; det vässar en och man tvingas förbättra sig på. Självklart kan det vara negativt också, men på en sån här website? Tveksamt!

Du får höra av dig till honom om du anser att det är ett problem, men det behöver det ju inte vara..

Oavsett, håller tummarna för att det löser sig!
Jag håller med dig. Att inspireras är jätte bra. Men när en person kopierar en hemsida till 99% och man tar kontankt med honom och han gör om små deltaljer på sidan så den juridisk inte är en kopia blir man lite sur.

Men jag ska ta kontakt med honom.

Han har inte kopierat någon kod.
jarnheimer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-20, 15:48 #15
Flitig postare

Flitig postare

Jag instämmer helt i att det är surt, jag har tyvärr i likhet med många andra varit med om just samma sak, även om det då var i yngre år och inte någon kommersiell sida. Det känns inte heller särskilt kul att ta ett "kompissnack" med en sån här typ, det vet jag, men det är förmodligen den bästa lösningen. Anledningarna till att man gör nåt sånt här är ju sannolikt att man själv inte förstår bättre, eller helt enkelt inte kan. Det absolut "surast", men förmodligen bästa, är att få den här killen in i gemenskapen här och ge honom tips och stöd så han kan göra något eget och sluta plagiera andra.

Sen finns ju vissa pajasar som tyvärr är obotbara, den som söker fram de gamla trådarna om "Läderlasse" vet vem jag talar om
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-20, 17:00 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Håller med de flesta andra att det inte föreligger något brott mot upphovsrättslagen. Generell design och layout har du aldrig något skydd för men designern har ju som regel fått betalt en gång för att göra detta så det har inte så stor betydelse. Man bör som regel försöka se det som smickrande om andra tar efter och försöka satsa energin på unikt eller lockande innehåll istället eftersom det är det som trots allt är det viktigaste. Snor någon kod rakt av så kan du kanske få igenom något i rätten men då måste du ju ha bevis på att du var först osv. Själv så råkade jag ut för att layouten till min privata nättidning användes av webbyråer till någon svensk akvariebutikssida och en spansk båtuthyrningsfirma. Det roliga var att de glömde ta bort min titel från ett par sidor (det var så jag råkade hitta dom) =)

Kan tillägga att om designen är "unik" och särskilt utmärkande så ökar chansen att kunna vinna en rättslig tvist men då ska det mycket till. Använder du egenproducerade bilder (inte i form av rundade hörn eller något annat trivialt då) i själva designen så skyddar du dig mot stöld om det känns viktigt.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017