FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
jag tror också att det är något skumt. Att du får svar betyder ju inte att det inte är spam.
De traditionella nigeriabreven kan man ju också svara på och det finns ju de som haft långa komiska disskussioner med avsändarna... Men så länge du får betalt i förskott är ju den enda uppenbara risken man kan se att det skulle vara stulna kreditkortsnummer... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för alla svaren!
Jag svarade till han och sa att vi inte tar emot kredikkort (det gör vi inte heller än), men vad är en kreditkorts fraud? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag utryckte mig lite slarvigt, jag tänkte mer detaljerat, vilka typer av kreditkort frauds finns det, som man ska akta sig för? Om någon betalar med kort, och man ser pengarna på sitt konto, då är det väl inga problem? eller kan man bli lurad ändå?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Om någon betalar med ett stulet kreditkort vilket är den allra vanligaste formen av fraud så hjälper det inte om du ser pengarna på ditt konto, risken för att du åker på en "chargeback" alltså att nån häver kortköpet är väldigt stor. Följderna beror på hur avtalet min din kortinlösare ser ut. Då kan du ha skickat varor för tusentals kronor och får inte ett öre för dom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Va sjukt? alltså om nån slarvar och tappar bort sitt kort, och någon annan missbrukar det, så är det stackars företagararen som får ta smällen?
Finns det inte sätt att minska risken för kreditkorts fraud? Tillex när någon betalar med kreditkort, så skickar man inte varorna direkt, utan väntar 1-2 veckor, för att se vad som händer? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det allra bästa sättet är att använda 3D-secure, då är det kortinlösaren som står risken och inte du.
3D-secure är en tilläggstjänst som de flesta kortinlösare kan erbjuda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Men om vi antar att en Nigerian har ett stulet kort, varför vill han "tvätta pengar" genom att köpa T-shirts(!) från Sverige(!)?
Känns som om att det finns andra länder i världen som har sämre kontroll på fiffleri än just Sverige ... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|