Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Grupperingar på WN

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-05-04, 22:32 #11
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Medlem

Citat:
Originally posted by Tobias Turesson@May 4 2004, 18:15
Alltså det är bara en grad på hur mkt man hänger på WN, eftersom alla här vet det så bryr väl sig ingen ?
Jo jag!
När jag var ny på forumet trodde jag Guru var en extra kunnig person, ngn som kanske representerade forumet. Det är vad ordet Guru står för "sakkunskap, vishetslärare, expert" mm. Mig veterligen fanns det ingen manual var det stog att här betyder ORDET något annat hur mycket tid man spenderar på forumet.
Jag vill inte på något vis, verka negativ, tycker det annars är ett välskött och intressant forum med en mycket god ton och bra och flera mkt generösa och aktiva skribenter som delar med sig av sin kunskap.
Vad jag starkt reagerar emot är att jag får en "titel" jag på inte sätt kan leva upp till , vilket hindar min kreativa frågelust. Fast nu har jag i och för sig löst det via min signatur, men det var också som att gå över ån efter vatten… Och inte tillför det ngt för den allmänna kvalitetsnivån…
ICKE ATT FÖRGLÖMMA: Forumet besöks också av massa oregistrerade läsare som söker information, inspiration och svar på frågor. I och med att man inte kan skriva inlägg anonymt (vilket jag i vissa fall skulle ha velat göra) så är det inte roligt att "tappa ansiktet" inför alla som inte vet vad guru betyder på VM om de tittar i ens uppgifter och bli titulerad Guru i början av ens karriär - när man är väl medveten om sina begränsningar och man vet hur ofantligt mycket man har att lära sig innan man blir en "expert". Söker läsaren X inte information om skribenten, efter att ha läst ett inlägg av kan läsaren X misstolka att detta svar är korrekt fast Gurun svarat käpprätt åt h-e. Jovisst detta korrigeras snart av en annan längre ner i tråden, men kanske inte läses av läsaren X som försvinner ut i cyberrymden och som bara har det felaktiga inlägget i bagaget…
Här sitter riktiga experter och utvecklar säkerhetssystem för banker och annat på hög nivå, dessa vill jag kalla Guru - om de därtill har en pedagogisk förmåga att lära ut. Det hänger ihop. Kunskapen i sig är mindre viktig om förmågan att lära ut saknas för en GURU. Guru - tja kanske "bara ett ord" måhända - men tar man ORD på allvar, så tror jag Ni förstår min ståndpunkt. För som vi alla vet ORD är rätt använt den ultimata makten. (off topic: Om man nu inte besitter pananormala förmågor)

En annan lite mer illustrerande benämning på de som skriver över 50 inlägg är som jag tidigare föreslagit ordet "Stammis" eller om man nu absolut måste skoja lite "inventarie".
Några mer och kanske bättre förslag? För en liten Kvalitetssäkring kan väl bara vara alla här till glädje!?
Trams eller kvalitetstänkande? Var och en avgör...
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-04, 23:06 #12
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

tycker nog själv att det var en hel del trams nej, men det var väl visst en hel del vettiga synpunkter

däremot så skulle jag vilja påstå att de flesta som är mer eller mindre "van" med att sitta på diverse forum inte bryr sig såå mycket om; vad personen i fråga tituleras som. att det i praktiken skulle gå att få det att fungera som någon slags kvalitetsgaranti har jag väldigt svårt att tro på. för övrigt känns det inte riktigt som om det är något större problem eftersom personerna i målgruppen för det här forumet är väl ändå ganska erfarna inom området.

som på de flesta andra ställen på Internet (och IRL) gäller nog att man ska vara väldigt selektiv till vad man ska tro på och göra den mesta bedömning själv så långt man kan, bl.a. med hjälp av flera olika källor i kombination med att vara väldigt källkritisk och liknande. sunt förnuft kommer man långt med.
Oläst 2004-05-04, 23:34 #13
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Jag håller med Mistress om allt hon skrivit här (i den här tråden). Man borde kunna räkna med att en guru har större kunskaper om ämnet än normalt. Sedan är det nog många fler än Mistress som faktiskt inte vill bli kallade gurus, det kännas som att det förpliktar för mycket.
Om det går vore det bra att lägga till en "grad" till, under guru. "Stammis" är föreslaget och det är väl OK, annars kanske "Entusiast" skulle vara ganska rättvisande?
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-05, 01:09 #14
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Jag håller också med Mistress.
Postar igen trots att mitt inlägg togs bort.
Som det är nu så verkar det som att kvantitet i inlägg == kvalitet. Något som naturligtvis är felaktigt.

För övrigt så tycker jag det verkar som grabbarna (och tjejerna?) på detta forum är livrädda för kritik här.
Jag har säkert skrivit 5 inlägg som samtliga försvunnit när jag kritiserat olika saker på forumet.

REDIGERAT:
Jag ser mitt inlägg ovan, sorry jag tar tillbaka allt.
*blush*
jannne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-08, 16:29 #15
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Det är en default inställning, men efter som många inte gillade dessa inställningarna, så har jag ändrat lite.

Jag vill poängtera efter jag läs inläggen i denna tråd att antal inlägg som medlemmen postat är inget att fokusera på, själv känns det som jag först nu har börjat få koll på vilka jag anser har koll på vad dom skriver, och vilka som skriver mycket om saker dom inte vet nåt om, dock tycker jag det är kul att WN blivit såpass kompett så fort, för det känns som att vi har expertis på plats inom det flesta områden som rör WN's topic, men så som alla forum med lite trafik gäller det att sålla agnarna från vetet.

Jag spammar säkert 1
Nykomling 2
Medlem 50
Flitig postare 300
Mycket flitig postare 500
Har WN som tidsfördriv 1000

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-09, 00:13 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Thomas@May 8 2004, 13:29
Det är en default inställning, men efter som många inte gillade dessa inställningarna, så har jag ändrat lite.
Tusen-Tack Thomas för att Du "lyssnade" och, för en stor förbättring!
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-09, 02:02 #17
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:

Jag spammar säkert 1
Nykomling 2
Medlem 50
Flitig postare 300
Jag borde få betalt för det här 1500
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-12, 09:44 #18
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Citat:

Jag spammar säkert 1
Nykomling 2
Medlem 50
Flitig postare 300
Ingen lär väl nå dit på ett bra tag med VETTIGA inlägg :P
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-25, 20:03 #19
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Hmm, vet inte riktigt om jag tycker det är så rolig gruppering man nåt till. Ska väl inte vara ett straff att ha skrivit många inlägg? Nu får man ju slöstämpel på sig =) Förra grupperingen var ju bättre
Oläst 2004-11-25, 20:09 #20

Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 25 2004, 21:03
Hmm, vet inte riktigt om jag tycker det är så rolig gruppering man nåt till. Ska väl inte vara ett straff att ha skrivit många inlägg? Nu får man ju slöstämpel på sig =) Förra grupperingen var ju bättre
Bara för att du har WN som tidsfördriv *asg*
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017