Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Billigare se domäner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-02, 22:49 #11
MattiasAs avatar
MattiasA MattiasA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
MattiasA MattiasA är inte uppkopplad
Medlem
MattiasAs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Jag tycker priset bör höjas. På så sätt slipper man nog flera oseriösa utvecklare
MattiasA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-03, 13:44 #12
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Handeln med domännamn bör stävjas med högre avgifter för överlåtelser. Se bara på .nu, där är handeln praktiskt taget obefintlig pga den höga överlåtelseavgiften (ja, efterfrågan är lägre likaså). Sätt en gräns om t ex max 5-10 överlåtelser/org nr/år med en avgift som motsvarar nyregistreringar, överlåtelser därefter ska gå på över 1 000 kr.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-03, 14:14 #13
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Supermoderator

Jag tycker att ni har fel, varför ska man ta ut en orimlig kostnad för något som är hur billigt som helst att driva. Problemet är att dessa stora hajar som köper tusentals domäner tjänar sina pengar ändå.
Dödar man marknaden för .se domänen genom att sätta priser runt 1000 lappen då kommer inte IIS att kunna plocka ut sina stora styrelsearvoden så det kommer inte att hända.
Kolla in .dk kostar runt 50-lappen och lider nog inte så otroligt av namnnapparna.

Jag trode inte att du var en bakåtsträvare JonathanS, ett ägarbyte bör vara gratis när det oftast finns betald tid kvar på domännamnet som byter ägare.
Oläst 2007-05-03, 14:30 #14
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Att höja priserna på .se-domänerna innebär knappast att de stora domänhandlarna försvinner. Möjligen att de får något lägre marginaler men i längden innebär det endast att de små domänhandlarna blir utestängda medans de stora får en monopolliknande ställning. Säljer de ett av sina domännamn har de oftast resurser nog att investera i hundratals nyregistreringar om så önskas även om priset skulle hamna runt tusenlappen.

För seriösa utvecklare som vill täcka upp med domänregistreringar med möjliga felstavningar för att skydda sig mot konkurrenter som tar felstavningar och liknande ska det väl ändå inte behöva kosta flera tusentals kronor per år? För att registrera samtliga böjningar, med och utan IDN osv är det inte ovanligt att man måste registrera 20-30 domäner.

.se: bestämd form, obestämd form, singular, plural, med idn, utan idn - 8st
.com: bestämd form, obestämd form, singular, plural, med idn, utan idn - 8st
.nu: bestämd form, obestämd form, singular, plural, med idn, utan idn - 8st
Totalt 24 olika domäner. Känns som det räcker med 3-4 tusen för dem som det kostar i dagsläget?

Att reglera en marknad genom att höja priset är knappast någon lösning. Domänhandeln må vara relativt stor nu i jämförelse med för några år sedan men för en som vill satsa på en tjänst och har en bra idé ska knappast domännamnet vara ett problem för att gå vidare.

Se bara på Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter som alla lyckats trots att dom inte heter "Tidningen" eller "Dagstidningen" - för att dra en parallell till traditionella medier/marknader.
Oläst 2007-05-03, 15:12 #15
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Tänkte skriva i princip detta men slapp ju nu. Instämmer till fullo. (edit: Med Marcus alltså)
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-03, 16:01 #16
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Mycket flitig postare

För det första, en domän kostar inte 50, 100 eller 200 kr idag. Om du vill ha ett bra domännamn måste du antingen dra högsta vinsten på lotto (domänen är ledig) eller betala fullkommligt bisarra summor till nån snubbe som sitter i Thailand och pillar sig i naveln halva dagen och köper domäner som han inte tänker använda andra halvan.

"varför ska man ta ut en orimlig kostnad för något som är hur billigt som helst att driva" skriver Nicklas och det är just det jag tycker man borde kontrollera genom att höja priserna och på så sätt försvåra massuppköp.

Marcus argumenterade sedan för att domäner redan är dyra genom att beskriva hur det kostar 3-4 tusen för ett företag att registrera 24 domäner (vilket förmodligen är minst 5 gånger så många som de flesta behöver). Men vilken kostnad är 3-4 tusen om året för ett genomsnittligt företag? En ny matta, konsulthjälp i några timmar, några taxiresor osv osv... Nästan inget!

Problemet med domäner är att de kostar mycket mindre än vad dom är värda.

EDIT: Jag tycker JonathanS förslag om att sätta en gräns för varje företag lät väldigt bra! Problemet med det är ju att de ansvariga för domänerna antagligen tycker massköp är det bästa som finns
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-03, 16:10 #17
Supermoderator

Supermoderator

Det låter mer som att du är avundsjuk på de som har lyktats komma över bra domäner......
När den Svenska avundsjukan är som värst.
Oläst 2007-05-03, 16:50 #18
Peak Peak är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Peak Peak är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Jag tycker nog det är mer att en hederlig människa inte bör köpa fler domäner än denne behöver. Jag har 3. och 3 siter. Det räcker. Inte sitta och köpa upp felstavade domäner bara för att kunna sälja dem dyrt till dem som är som jag. Även om jag personligen aldrig skulle köpa en felstavad domän, skulle aldrig ge upp för utpressare.
Peak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-03, 17:26 #19
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Originally posted by Hofvet@May 3 2007, 16:01
EDIT: Jag tycker JonathanS förslag om att sätta en gräns för varje företag lät väldigt bra Problemet med det är ju att de ansvariga för domänerna antagligen tycker massköp är det bästa som finns
Naivt och tro att kreativa Bolamiter inte skulle kunna komma runt en sån enkel begränsning.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-03, 19:11 #20
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Nicklas@May 3 2007, 15:10
Det låter mer som att du är avundsjuk på de som har lyktats komma över bra domäner......
När den Svenska avundsjukan är som värst.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017