FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nu borde jag inte ge mig in i den här diskussionen med tanke på att jag alltid har haft och har problem med just en och ett
![]() Men om man sätter in ordet i ett sammanhang (det blev rätt i alla fall :lol: ) Den här siten är tänkt som ett community för bilälskare eller Den här siten är tänkt som en community för bilälskare så tycker jag att den senare med en ser mer rätt ut ? Jag har drivit communitys i många år så jag tllhör ju dom insatta och inte oinsatta så om jag har fel så betyder det inte att jag är oinsatt utan det är nog vilket som skulle jag tro om vilka som säger vad ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
DistansData - det heter "jag är snäll" men vi säger "jag e snäll", det gör inte det senare rätt =)
vi försöker bara få fram vad som är grammatiskt rätt.. och det ser ut som att "ett community" skulle vara det.. men vi får väl kolla med dom lärda antar jag ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är ju lite skillnad på ditt exempel och just det vi diskuterar melin
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En community ligger inte bra i munnen ens, tar emot att säga det ju
![]() Med risk för att upprepa några föregående talare: ett community! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Som jag skrev så har jag problem med just en och ett som finne jag är
![]() Glöm inte att sätta in det i ett sammanhang för även jag tycker att om man bara säger ett community eller en community så känns det rätt med ett community, men inte i mitt andra exempel för där är det tvärtom. Men jag är ju inte ensam i alla fall utan det verkar vara 50/50 om vad som är rätt om man söker på Google. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag håller med DistansData. Ett community låter mer rätt när man säger just bara det, men sätter man däremot in det i ett sammanhagn låter det i mina öron mer rätt med "en"/"den".
Det här communityt är till för dig som älskar bilar. Den här communityn är till för dig som älskar bilar. Spelcommunityn låter bättre än spelcommunityt...? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Språk är långt i från min starkaste sida men...
Är community ens ett svenskt ord? Om inte så ska det väl helst undvikas att användas och framför allt inte förändras med den svenska grammatiken och bilda blandspråk. Om man nu vill använda ordet skulle jag utforma meningen efter ordet så jag slapp förändra det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Alltså... Communty är så pass etableraet att man måste få anse att det är svenskt.
Det finns ingen bra svensk översättning som är utbredd. Vad SAOL säger är mindre intressant i sammanhanget, för det är hur språket används som spelar roll, inte vad boken säger. Men det vore intressant att höra vad riktiga språkvetare anser. Det är kanske inte längre än ett mail bort, men orka. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Språkrådet (fd språknämnden) kan ge svar och tips per tel eller epost. Mycket bra!
http://www.sprakradet.se/språkhjälp |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
aha, najs, jag mailade dem. Jag hör av mig när jag får svar.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|