Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Störande ungdomar.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-14, 16:41 #11
rille31 rille31 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
rille31 rille31 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Det där med att dom är straffmyndiga spelar ingen roll i dagens samhälle, kommer inte att hända ngt vid en eventuell rättegång (chansen att det ens skulle bli en rättegång är minimal och om det mot förmodan skulle bli någon påföljd så skiulle den vara obetydlig).

Man kan alltid ta ett snack med killarna men risken är att om man uppmärksammar dom så gör man saken värre, kanske ta ett snack med deras föräldrar?
rille31 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-14, 16:43 #12
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Har WN som tidsfördriv

grejjen är ju den att det är just hos föräldrarna som det brister i sådana här fall :P
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-14, 18:07 #13
Netikett Netikett är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Netikett Netikett är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Risken är också att de ska hämnas. Det kan ju bli så att de bara väljer ut husen där anmälarna bor ungefär.
Ska man plocka dem så får de ju inte se var man kommer ifrån..

Men hur är straffet om man råkar ta i armen och blir anmäld för misshandel? Jag är inte straffad sen tidigare.
Netikett är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-14, 18:21 #14
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Killen@Apr 14 2007, 18:07

Men hur är straffet om man råkar ta i armen och blir anmäld för misshandel? Jag är inte straffad sen tidigare.
Om man känner sig säker på att man kan försvara sig, är det bästa att gå och säga till dom. Om man då bemöts med hot eller våld har man rätt att försvara sig med så mycket våld som situationen kräver. Om man ser någon annan bli attackerad har man också rätt att bruka så mycket våld som krävs för att hindra attacken, d.v.s. man kan göra bra mycket mer än att ta tag i armen och ändå har lagen på sin sida.
Dock måste de ertappas på bar gärning. Det räcker inte att man vet vem som har gjort något och sedan nästa dag gå och ge den stryk. Däremot kan man ju göra en polisanmälan. Dock är det kanske svårt med bevisning, så lite bilder där man ser att de förstör är nog bra att få med sig.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-14, 18:24 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Se till att göra polisanmälan och att anmälan verkligen tas emot. Begär kopia på anmälan. Anmäl varje gång. Förmodligen får polisen lite press på sig att agera då.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-14, 18:46 #16
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Killen@Apr 14 2007, 17:07
Risken är också att de ska hämnas. Det kan ju bli så att de bara väljer ut husen där anmälarna bor ungefär.
Ska man plocka dem så får de ju inte se var man kommer ifrån..
låt oss säga att du får nyttja ganska mycket våld om du anser att din säkerhet är hotad. Tumregeln är att du kan nyttja lika mycket våld som du hotas med. Dvs - hotas du med dödligt våld får du försvara dig med dödligt våld

Jag "sänkte" en nynazist på ett disco för länge sen.. polisen frågade mig om jag ansåg mitt försvar vara nödvändigt.. "ja" sa jag - och det var det
Oläst 2007-04-14, 18:53 #17
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Nja det där är inte riktigt sant. Om någon hotar att slå ihjäl mig så får jag inte slå ihjäl personen. Den enklaste regeln är att man får slå ett slag mer än den andra. Naturligtvis finns det lika många tingsrättstolkningar som det finns brottsmål - inget är svart eller vitt när det gäller självförsvar. Är man elitboxare, kampsportsexpert etc. så är kraven högre på mängden våld som används och hur. Kanske lite knepigt men så har åklagare resonerat i lite olika fall tidigare.

EDIT: Som kuriosa kan nämnas att självförsvar gäller även tredje part som griper in för att försvara någon som blir anfallen och inte kan försvara sig.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-14, 19:02 #18
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Westman@Apr 14 2007, 17:53
Nja det där är inte riktigt sant. Om någon hotar att slå ihjäl mig så får jag inte slå ihjäl personen. Den enklaste regeln är att man får slå ett slag mer än den andra. Naturligtvis finns det lika många tingsrättstolkningar som det finns brottsmål - inget är svart eller vitt när det gäller självförsvar. Är man elitboxare, kampsportsexpert etc. så är kraven högre på mängden våld som används och hur. Kanske lite knepigt men så har åklagare resonerat i lite olika fall tidigare.
EDIT: Som kuriosa kan nämnas att självförsvar gäller även tredje part som griper in för att försvara någon som blir anfallen och inte kan försvara sig.
Att någon hotar att slå dig, är inte samma sak som att du hotas med dödligt våld.. men om han däremot viftar med en pistol och säger att han ska skjuta dig.. så är det relativt ok att skjuta han först

Och ja.. vi kampsportare har det mer strikt inom det här.. om jag hade skadat den där nynazisten på något sätt (mer än de blåmärken han fick) så hade jag åkt dit på det

Vi förväntas ha en högre tolerans och kunnighet kring det här med självförsvar, och med all rätt får jag säga..

Trots allt tränas vi i att hantera det vi gör, självsäkerhet osv.. vi tränas inte till att kunna slåss på gatan
Oläst 2007-04-14, 19:03 #19
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar

Reg.datum: Jan 2006
Utan att läsa vad alla har skrivit: Prata med föräldrarna! :] Då tror jag det tar stopp.
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-14, 19:05 #20
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by empty@Apr 14 2007, 18:03
Utan att läsa vad alla har skrivit: Prata med föräldrarna :] Då tror jag det tar stopp.
det gör det inte.. om du läst ovan så hade du sett att en av dom (troligen en av de ledande i gruppen) visar noll och ingen respekt gentemot sina föräldrar
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017