Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Annans sida i frame - Olagligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-09, 20:06 #11
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Jag har svårt att se hur det skulle kunna vara olagligt. Bara omoraliskt. Det finns ju framebreaker-script som dödar frames och även siter som blockerar vissa siter som gör så (referer från din "inlänkande)" sida dyker ju tex upp... bara att visa en annan sida för de besökarna så har man effektivt stoppat din site).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 20:24 #12
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Mycket flitig postare

Mjo, att det är enkelt att stoppa betvivlar jag icke men frågan är ju om jag måste fråga först (skulle troligen omöjliggöra alla idéer) eller om det bara är att slänga ihop ett projekt och hoppas på att sidorna tycker om att få fler besökare tillräkligt mycket för att låta det passera. Idéerna jag har kretsar inte kring någon jättestörande porreklampelare utan en väldigt minimalistisk och och reklamfri frame med lite extra funktioner från min sajt.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 20:49 #13

I värsta fall blir de sura som fan på dig, i bästa fall snor de dina ideer vilket gör din sida meningslös.

Varför inte göra nåt nytt och orginellt istället....
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 21:01 #14
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Om man bäddar in annans material i sin egen hemsida så att det ser ut som om annans material tillhör sin egen hemsida, så är det upphovsbrott. Om du utformar din iframe eller frame på sådant sätt att det klart och tydligt framgår att det är en annan hemsida och att källan anges så ska det gå bra. Dessutom tycker jag du ska lägga en länk där som kan öppna sidan i ett eget fönster.

Var och en kan ju tänka lite på att attributet "target" är borttaget i xhtml. Det är medvetet för att styra kodsnickrarna att en länk alltid ska öppnas i samma fönster.

Som ägare av en hemsida vill jag kanske inte att en besökare ska lämna min sida och låter därmed öppna externa sidor i nytt fönster. Besökaren kan klicka i det hur mycket de vill och har alltid lätt tillgång till min sida hela tiden.

Som besökare har jag i alla fall tyckt att det är opraktiskt att lämna den sida jag befinner mig på för att jag vill undersöka en länk som leder till en annan hemsida. Jämför med Google där klick på en länk öppnar en ny sida i samma fönster. Bort försvinner sökresultatet.

Men, om ett nytt fönster ska öppnas eller inte är egentligen ett val för besökaren. Vill man öppna ett nytt fönster så håller man ju ner <shift> och klickar på länken. Så gör jag när jag surfar på Google. Det är bara att folk ska lära sig detta.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 21:51 #15
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Grazzy, just nu har jag inte kommit på mycket alls. Jag leker bara lite med tanken att ha en liten fram i någon kant och sen ägna resten av sidan åt någons annans sida. Kanske skulle det vara användbart om jag väljer att starta upp en sida som är tänkt att låta andra poängsätta andra sidor?

Guran: är det helt borttaget och är jag så hjälplöst efter att jag inte ens märkt det? Finns det alltså ingen möjlighet att få användaren att öppna sidan i _new längre? Det har ju hela tiden varit nödlösningen i de idéer jag tänkt mig.

Men så länge det framgår tydligt att den andra sidan är en helt ny med en liten frame i toppen så borde det alltså inte vara några problem?
Oläst 2007-04-09, 21:54 #16
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Har WN som tidsfördriv

target="_blank" funkar fortf. utmärkt
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 22:08 #17
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Skönt att höra. Blev lite skraj där ett tag och började lusläsa w3.org
Oläst 2007-04-12, 02:29 #18
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Nu riskerar jag antagligen att bli anklagad för bumpning men jag kan inte släppa det riktigt och i mitt eviga tänkande har jag kommit fram till en följdfråga.

Om en sida visas i en "frame" på en annan sida, räknas det som en sidvisning för den sidan eller faller det helt bort i systemet? Om det räknas så borde en sidvisning i en frame dyka upp i deras reklamstatistik, right?
Oläst 2007-04-12, 09:46 #19
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

ja eftersom sidan laddas är det en sidvisning
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-12, 12:59 #20
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Great, då borde alltså de flesta företag kunna ta det om man bara frågar först och min onda hjärna kan sättas i rullning :P
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017