FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Visst är det som grazzy säger att man inte skall leverera 100% av sitt arbete före man fått betalt. Dvs om man inte känner eller verkligen vet att kunden går att lita på.
30% brukar jag ta med 10 dagars netto i början. Kan du sedan i avtalet få in att att allt utfört arbete tillhör dig före fullgod betalning har gjorts så kan du alltid plocka ned sidan, om den läggs upp gradvis vill säga. Det är rätt så frusterande att inte få betalt för ett arbete. Det tar en del tid att driva in pengar, tid som inte ger någonting. Visst det går att köra direkt till Tingsrätt efter en påminnelse faktiskt, men det är inget som ger något kreativt. Kipers modell är bra den med, dvs att köra med delfakturering efter varje fas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tackar för alla tips, nu har jag lite att gå på iaf...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad jag brukar göra på mindre jobb är att utveckla på min egen server om det är en kund jag inte vet var jag har. Då kan de testa och kolla att de är nöjda och då de betalat installerar jag på deras server.
Är det ett mer tidskrävande projekt så vill jag helst ha förskott på en delsumma. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Självklart är det inget kul att bli lurad men som kund är innehållen betalning det enda påtryckningsmedel man har.
Att betala 100% innan arbetet är klart gör nog att många skräms iväg. Hur skall de veta att ni gör klart jobbet inom avtalad tid eller ens gör klart jobbet alls? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Grunden till att man skall kunna komma överens om villkor för betalning, leverans mm är att det finns en tydlig och klar Offert som båda parter skall skriva under där alla vilkor, åtaganden, tidsplan, pris och betalningsplan finns med. Dessutom gör vi så att vi hänvisar till en bifogad kravspecifikation som innehåller detaljerna över hur hemsidan skall skapas, vilka funktioner, vilket innehåll tillsammans med struktur, underliggande program i form av vilken databas mm allt skall byggas på.
I offerten står det att man skall betala en procentandel vid godkännande av offerten (alltså när den skrivits under), en procentandel vid leverans av siten och resterande vid godkännande av arbetet (efter eventuella buggfixar och försköningar som alltid kommer till). Det viktigaste är dock att man hela tiden håller kontakt med dem man skall arbeta med. Om man hela tiden diskuterar förändringar under arbetets gång och diskuterar delmoment och delfunmtioner hamnar man sällan i en situation där kunden tycker att man inte levererat det som man kommit överens om. Kravspecifikationen ligger som en bilaga eftersom den kan komma att förändras och uppdateras under arbetets gång, offerten skall vara densamma som förklarar åtaganden och ekonomiöverenskommelser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Nyckeln heter avtal och skriftliga sådana eftersom muntliga avtal är svåra att bevisa (om du inte har en bandspelare). "Muntligt avtal gäller" är i laglig mening korrekt, men pga bevisfrågan i praktiken värdelösa. Se till att ha ett avtal på papper och förhandla om förskott eller inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kanske inte relevant, men inom byggbranschen håller man inne 10% på varje faktura och de 10 procenten får man när det finns en godkändt slutbesiktning.
Angående delbetalning så borde det göras en minst en gång per månad. Alla företag har utgifter de behöver betala varje månad: löner, hyror, skatter osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
mr_p:
I det fallet verkar det det bara brist (eller avsaknad) av kommunikation och dokumentation. Offert skall alltid ges och avtal skall alltid skrivas. Annars är man körd, juridiskt sett och man kan (nästan) inte göra någonting. Korrespondens via e-post kan dock vara tillräckligt i viss mån. Sedan gällande betalning så är det upp till båda parterna vilken överenskommelse som görs och om det är ok för båda. Själv har jag fakturerat i flera omgångar, mestadels när projektet löper under en längre tid och ibland även i förskott när det gäller för kunden att bränna budget i slutet av åren. Edit: Och nu såg jag att det fanns en sida 2 och att Eg0 och guran skrev det mesta som jag gjorde. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|