Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Betalning för hemsidor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-28, 23:51 #11
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Visst är det som grazzy säger att man inte skall leverera 100% av sitt arbete före man fått betalt. Dvs om man inte känner eller verkligen vet att kunden går att lita på.
30% brukar jag ta med 10 dagars netto i början.
Kan du sedan i avtalet få in att att allt utfört arbete tillhör dig före fullgod betalning har gjorts så kan du alltid plocka ned sidan, om den läggs upp gradvis vill säga.

Det är rätt så frusterande att inte få betalt för ett arbete. Det tar en del tid att driva in pengar, tid som inte ger någonting. Visst det går att köra direkt till Tingsrätt efter en påminnelse faktiskt, men det är inget som ger något kreativt.

Kipers modell är bra den med, dvs att köra med delfakturering efter varje fas.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-01, 00:02 #12
mr_p mr_p är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
mr_p mr_p är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
Tackar för alla tips, nu har jag lite att gå på iaf...
mr_p är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-01, 00:19 #13
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Vad jag brukar göra på mindre jobb är att utveckla på min egen server om det är en kund jag inte vet var jag har. Då kan de testa och kolla att de är nöjda och då de betalat installerar jag på deras server.
Är det ett mer tidskrävande projekt så vill jag helst ha förskott på en delsumma.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-01, 08:50 #14
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Självklart är det inget kul att bli lurad men som kund är innehållen betalning det enda påtryckningsmedel man har.
Att betala 100% innan arbetet är klart gör nog att många skräms iväg. Hur skall de veta att ni gör klart jobbet inom avtalad tid eller ens gör klart jobbet alls?
Amos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-01, 10:17 #15
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Grunden till att man skall kunna komma överens om villkor för betalning, leverans mm är att det finns en tydlig och klar Offert som båda parter skall skriva under där alla vilkor, åtaganden, tidsplan, pris och betalningsplan finns med. Dessutom gör vi så att vi hänvisar till en bifogad kravspecifikation som innehåller detaljerna över hur hemsidan skall skapas, vilka funktioner, vilket innehåll tillsammans med struktur, underliggande program i form av vilken databas mm allt skall byggas på.

I offerten står det att man skall betala en procentandel vid godkännande av offerten (alltså när den skrivits under), en procentandel vid leverans av siten och resterande vid godkännande av arbetet (efter eventuella buggfixar och försköningar som alltid kommer till).

Det viktigaste är dock att man hela tiden håller kontakt med dem man skall arbeta med. Om man hela tiden diskuterar förändringar under arbetets gång och diskuterar delmoment och delfunmtioner hamnar man sällan i en situation där kunden tycker att man inte levererat det som man kommit överens om. Kravspecifikationen ligger som en bilaga eftersom den kan komma att förändras och uppdateras under arbetets gång, offerten skall vara densamma som förklarar åtaganden och ekonomiöverenskommelser.
jonathanfranze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-01, 10:44 #16
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by mr_p@Mar 1 2007, 00:04
I det här fallet så var det en ganska så känd och stor kund (dvs ett av världens största skivbolag med kontor i sverige). Därför blir jag lite skrämd av det jag hört från honom, då han la ner hela verksamheten och tappa förtroendet helt inom branschen. Han gjorde klart ett stort arbete som tog nån månad och sprang på möten för ändringar osv.. "enligt dom var allt bestämt redan / bokat och klart"
Sen kommer ett besked typ att dom inte behöver nåt nytt.. Inga papper skrevs då han litade på dom med 100% eftersom dom var så stora..
Muntliga avtal gäller. Kommer man överenns om någonting så är det mao lika giltigt som om du har ett offertavtal skrivet. Skillnaden är givetvis bevisbördan. Görs det jobb som beställts och sedan kunden backar ur så är det inte ok, även om avtal inte explicit skrivits ned på papper.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-01, 11:52 #17
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by mr_p@Mar 1 2007, 00:04
Inga papper skrevs då han litade på dom med 100% eftersom dom var så stora..
Där har du "svaret". Problemet är inte hur mycket man kan ta ut i förskott eller inte. Det är en förhandlingsfråga. Vissa kunder betalar utan gnäll flera hundra tusen i förskott medans andra vägrar betala några enstaka tusen före leverans.

Nyckeln heter avtal och skriftliga sådana eftersom muntliga avtal är svåra att bevisa (om du inte har en bandspelare). "Muntligt avtal gäller" är i laglig mening korrekt, men pga bevisfrågan i praktiken värdelösa.

Se till att ha ett avtal på papper och förhandla om förskott eller inte.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-01, 20:39 #18
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Kanske inte relevant, men inom byggbranschen håller man inne 10% på varje faktura och de 10 procenten får man när det finns en godkändt slutbesiktning.

Angående delbetalning så borde det göras en minst en gång per månad. Alla företag har utgifter de behöver betala varje månad: löner, hyror, skatter osv.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-02, 11:02 #19
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
mr_p:
I det fallet verkar det det bara brist (eller avsaknad) av kommunikation och dokumentation.
Offert skall alltid ges och avtal skall alltid skrivas. Annars är man körd, juridiskt sett och man kan (nästan) inte göra någonting.

Korrespondens via e-post kan dock vara tillräckligt i viss mån.

Sedan gällande betalning så är det upp till båda parterna vilken överenskommelse som görs och om det är ok för båda.
Själv har jag fakturerat i flera omgångar, mestadels när projektet löper under en längre tid och ibland även i förskott när det gäller för kunden att bränna budget i slutet av åren.

Edit: Och nu såg jag att det fanns en sida 2 och att Eg0 och guran skrev det mesta som jag gjorde.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017