FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Och det jag inte förstår är varför folk envisas med att anlita "webbyråer". En "webbyrå" låter i mina öron som en reklamfirma med lite kompetens för att skapa simpla webplatser. Om man vill driva ett seriöst projekt med ett webbaserat gränssnitt skulle jag snarare rekomendera en utvecklings/konsultfirma med stor erfarenhet av utvekling i allmänhet och webutveckling i synnerhet. Sedan kan man ta in godtycklig reklamfirma för att skapa den grafiska profilen. Och om du vill ha seriösa företag du kan lita på och inte begränsar dig till "webbyråer" så finns ju ett stort urval... Sedan kanske inte alla är lämpliga...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
eg0: Det sitter en del kompetens på större byråer - därav alla de utmärkelser som de flesta får.
De tar bra betalt men det de släpper ifrån sig är inte skit precis. Projektledning är egentligen nyckeln imho. Visst finns det himla duktiga designers och programmerare, men utan ledning och struktur så är det inte säkert att kunden får exakt det han vill ha. Å andra sidan vet inte kunden vad han vill ha. De vet inte oftast vad som går att göra och hur en designer eller programmerare går tillväga därför är det bra med en medlare (projektledare). Ja, det blev lite off-topic. Sorry. Och nej, jag jobbar inte på en större byrå. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
http://www.webmasternetwork.se/f7t19650.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Skillnaden mellan "utveckling/konsult firma" och "webbyrå" hade jag ingen större koll på, det jag syftar till är företag som utvecklar webbplatser.
Daniel.St; Stort tack för ett mycket hjälpsamt inlägg! Vi har en ganska detaljerad specifikation i text redan men har inte tänkt på att rita någonting. Ska sätta mig i Photoshop och rita lite och se. Vår specifikation går redan in i detaljer på vad vi vill ha och vi har knappat på den under en längre tid, är inte sugen på att lägga ut den hursomhelst dock utan vill hellre diskutera den med ett seriöst företag alternativt ha sett vad personen har gjort innan och om det öht. är någon mening. Det finns länder där Lunarstorm, Apberget och allt vad det kallas inte existerar. Vi arbetar i Kina och behöver INTE höra kommentarer ang. annat än vad topic gäller, tack. Jag heter heller inte Mats och har fortfarande inte skickat ut några frågor till någon av Er. Projektledning känns viktigt, ja. Tycker det känns svårt att få ett seriöst upplägg med frilansare, men jag har tummat lite på mina krav och lagt upp en annons i Förmedling av jobb/tjänster (Skulle länka men tråden är ej uppe än) så det återstår väl att se vad det blir av den saken. Det handlar mest att kunna veta att jobbet blir gjort, på någorlunda utsatt tid och att det känns säkert. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Om ni riktar er till Kina. Måste det vara en svensk utvecklare då? Man kan få bättre priser utomlands.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Känns som många oseriösa svar i den här tråden, jag tycker ändå det var en relevant fråga. Seattlegrunge, din byrå skulle man nog akta sig för att komma in med en förfrågan till om man vet att man riskerar att bli uthängd som en idiot här på wn...
Som någon skrev så tror jag att startkostnad kring 500'-1'' och uppåt får du nog säkert räkna med om du ska ha en etablerad byrå. Om du jobbar med frilansare så kan du nog kapa rejält, men då skulle jag säga att det är betydligt större risk i projektet - det gäller att du kan projektleda själv och kritiskt granska resultatet. Sedan bör du tänka igenom om du vill ha fokus på funktion eller form och kommunikation. Oftast vill man förstås ha både och, men de flesta byråer har ändå tyngdpunkten åt något håll, det är förstås också väldigt beroende av ens egen input/kunskaper och projektledarens. En bra startpunkt för svenska top-of-the-line byråer (om det nu är det du letar efter) kan vara Resumés "månadens kampanj": http://www.resume.se/manadens_kampanj/mana..._2006/index.xml |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag känner att Svenskar är väldigt duktiga på IT / Internet och känner att Svenska webbföretag överlag håller god kvalitet. Kan väl givetvis även tänka mig från något annat land i väst men det beror på hur stora prisskillnader vi talar om. Handlar helst med Svenska företag.
Det behöver inte vara top-of-the-line byråer, ett seriöst och kompetent företag räcker långt. Som sagt, mycket av anledningen till att jag vill ha en byrå till jobbet är tryggheten och det tror jag även mindre företag kan erbjuda. Tror säkert det finns frilansare som klarar av tekniken; Skulle inte då ett mindre företag vara ganska optimalt? Betyder det automatiskt att ju större och mer etablerad en byrå är ju högre pris tar man? Känner lite så att dessa byråer med höga priser som vinner utmärkelser etc kan vara ett bra val iaf du har ett etablerat varumärke som du är mån om att presentera rätt. Vi bygger ett varumärke från grunden, jag är inte säker på att skillnaden det ev. kan röra sig om i pengar alltid är värt det i sådant läge? Vi sitter med riskkapital och det är lite nervöst att komma med en frilansare till investerare... ![]() Tack för ditt inlägg Max! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag vågar nog påstå att över hälften av alla företag som arbetar med någon form av systemutveckling gärna skulle ge dig en offert givet att du ar en bra specifikation (vilket det ju låter som). De som inte skulle göra det är de som är seriösa och helt saknar inriktning mot web. En liten firma som du säger kommer säkert också kunna ge dig bättre service eftersom du blir "större" relativt andra kunder än hos en stor leverantör. Det är ju tråkigt at det är så, men... Sant är dock att om du riktar dig till ett företag som ser på sina projekt på ett seriöst sätt (och inte "jag kodar lite så får vi se") så är det oundvikligt att det kommer landa på fler hundra tusen i kostnad för dig om man inte kan återanvända något ramverk eller liknande. Räkna med c:a 100K per manmånad i kostnad. 1M för ett års arbete. Sedan beror det ju på omfattning... BTW är det lika bra att du får ett PM så vi slipper en "egenreklam" historia av et här också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hittade ett stort och väldigt intressant företag här; http://www.logoworks.com/ . Tror jag anlitar dom för att ta fram en logotyp och någon annan firma till allt det andra. Det är en stor firma och det är fortfarande billigt, det hela verkar väldigt proffsigt och jag tror deras produkt duger UTMÄRKT till ett företag som bygger ett varumärke från grunden. Hade jag redan haft massa värde i mitt namn hade jag kanske vänt mig någon annanstans. Att redan ha logotyp bör väl dra ned på kostnaden en hel del?
Jag har lite problem med att förstå varför ett stort och etablerat företag ska innebära höga priser..! Men jag har aldrig riktigt förstått mig på branschen heller... ![]() Jag frågar efter företag här som kan skapa communities. Väldigt lite företag har nämnts, jag vet inte vart jag ska vända mig som sagt så jag hoppades på lite tips. Vet inte vart jag ska skicka min spec för offert..! Jag menar, skulle jag fråga om vart jag ska göra mina IT inköp skulle Dustin, Datorbutiken och Komplett nämnts för länge sedan och folk hade listat inriktningar, för/nackdelar etc. Givetvis skiljer produkten en hel del, men ni förstår säkert vad jag menar..! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vissa företag säljer programvara för communities (och/eller CMSer) så där borde det kunna dyka upp ett namn eller två kanske, men inga jag känner till. Därav mitt tips att vända dig till företag med lagom storlek och som har viss erfarenhet av applikationer med webgränsnitt oavsett om det är communities eller inte. Sådana företag kommer garanterat besvara din förfrågan hövligt om specen och kontakten känns seriös. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|