Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

VAT, moms vid handel EU, vinst, deklarera momsen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-19, 13:11 #1
r.eklund r.eklund är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
r.eklund r.eklund är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Okej så här ligger det till.
Är i tankarna att starta upp en enskild firma som i första hand kommer att köpa in produkter från annat Eu-land för att sen sälja dessa vidare i en Webshop här i Sverige.

Så min första undran nu är kommer detta att bli lönsamt?
Så hur kan jag lite så där grovt räkna ut vad jag kommer att tjäna per såld vara?

Om jag fattat allt rätt så med mitt VAT nummer så får jag köpa sakerna från annat Eu-land utan att betala momsen i det landet stämmer det?

Så låt säga att jag i så fall betalar tex. 100:- kronor för varan där nere utan moms och sen säljer den för 400:- här hemma vad blir vinsten för mig då?

Kan man räkna så här?

400kr – momsen som går direkt till staten är = 320kr

Sen skattar jag på vinsten som blir 320kr – 100kr = 220kr och då kan jag räkna bort ca 60% i skatt eller?

220kr – ca 60% i skatt blir totalt 88kr

Kan man alltså i det här fallet säja att jag kommer att tjäna ca 88kr på denna produkt?

Eller hur funkar det här med momsen?

Så här skriver Skatteverket i Momsbroschyren:

”OM du köper varor från ett annat Eg-land kan säljaren låta bli att ta ut det landets moms om du anger ditt svenska momsregistreringsnummer (VAT-nummer).
Då ska du som köpare i stället redovisa svensk moms i din deklaration. Du kan ha avdragsrätt för samma moms.”

Ok vad menas då med detta? Ska jag redovisa den summan som om jag betalat moms på den iaf? Alltså att jag betalade 25kr i moms på den 100:- i exemplet ovan?

Om det nu är så kan jag istället räkna:

400kr – utlägget 100kr = 300kr
300kr – ca 60% i skatt blir totalt 120kr

Snälla hjälp mig förstå lite mer hur man deklarerar occh grovt räknar ut hur mycket man kan tjäna.

Tackar på förhand.
r.eklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017