FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kör antingen mysql_query("UPDATE table SET ID = '$_GET[ID]'); (inga enkelfnuttar runt ID) eller mysql_query("UPDATE table SET ID = '"$_GET[ID]."' WHERE username = 'blabla'"); Observera att det sista exemplets fnuttar ser ut såhär ' " . $variable . " ' (utan massa mellanrum dvs ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Detta hör egentligen inte till tråden men ett litet tips kommer här:
Kod:
$foo = mysql_query( sprintf("INSERT INTO tbl (id, field) VALUES (%d, '%s')", $id, $field) ); ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Samma här.. kommatecken istället för punkt... inte sett tidigare, men samtidigt, vad är det som gär det lite snabbare? Är det nu så tycker man ju att alla exempel i böcker och på nätet borde köra med kommatecken.
Du Filip... tjusig "broken" avatar du har ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
Skillnaden mellan att dela upp strängen (t.ex.) med , istället för . vid användning av "funktionen" echo är:
PHP måste läsa ut och exekvera hela raden innan den kan "retuneras" när man använder . Om man däremot använder, så skriver PHP ut det så fort den är klar med "varje" del och därmed krävs det mindre minne av servern. Kod:
echo "del1", "del2", $del3, "del4"; |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Skriv så här istället: echo "hej, {$_GET['name']}!"; Klamrarna gör att PHP kan komma åt ett värde ur en matris med sträng-index, eller som manualen uttrycker det: "As in Perl, you can access a value from the array inside double quotes. However, with PHP you'll need to enclose your array between curly braces." Inga mellanslag mellan klammer och variabel! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har hört att
Kod:
hej <?=$username?> !!! Kod:
<?echo "hej $username !!!";?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det är dessutom inte framtidsvänligt i och med att PHP5 har shorttags OFF som standard. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag var tvungen att göra detta för jag blev lite nyfiken... ![]() "inline-metoden" Kod:
<?$username="test";$time_start = microtime(true); for($i=0;$i<1000000;$i++){?>hej <?=$i?> <?=$username?> !!!<?} $time_end = microtime(true); ?><?=($time_end - $time_start)?> Kod:
<?$username="test";$time_start = microtime(true); for($i=0;$i<1000000;$i++){?><?echo "hej $i $username !!!";?><?} $time_end = microtime(true); ?><?=($time_end - $time_start)?> I alla mina tester så var "inline-metoden" snabbare än "echo-metoden" med ungefär 0.5 sek på min test-server, INGEN gång var förhållandet det omvända. Sen om du vill lägga dit <?php istället för <? - lär ju inte spela någon som helst roll. Inte för att jag tror att resultatet spelar nån som helst roll för en praktisk php-applikation men som princip kan det vara bra att ha belägg för sina påståenden... :lol: |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|