FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hur fritt det än är så är det väldigt svårt att konkurrera på lika villkor med Posten. Inte många företag som har råd att ha så många utlämningställen och bud som kör till likartade priser.
Hörde att DHL kanske skulle börja med privatkunder, men vet inte om det blir bra eller dåligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Aldrig kul när man höjer priset.
En liten förbättring införs även. From den 1 januari är det legkrav vid alla uthämtning av paket från utlämningsställen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mjo, men problemet är väl att posten är i nån slags omstrukturering där deras verksamhet är lite otydlig. De har ju fortfarande tex inte möjlighet att lämna ett paket närmare än ett par km från där jag bor. Och jag bor 15 minuter med tåget från göteborg central..
Vart går pengarna? Jag tror inte riktigt på att det kostar 60-70 att skicka en liten låda mellan två orter i sverige. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag vill poängtera att jag inte på något sätt vill försvara de tabbar eller priser posten står för. Är inte längre anställd där heller.
Skall ändå försöka reda ut var pengarna går. Nedanstående gäller för Företagspaket. För postpaket är det samma väg bortsett från inhämtning och utkörning. Paketet går följande väg när det skickas Inhämtande budbil (Kostnader här för personal och fordon) Sorteras på budbilens DIP (Kostnader för lokal, personal på DIP) Körs på lastbil till uppsamlande godsterminal(Kostnader för personal och fordon) Lastbilen töms(kostnad för peronal) Pga mängden lastbilar som skall tömmas på kortast tid är det särskild personal som tömmer lastbilarna. Paketet sorteras i sorteringsmaskin(Kostnader för personal, lokal och sorteringsmaskin). Sorteringsmaskinen i Tomteboda skall enligt uppgift ha kostat närmare 5 miljarder. Finns ett flertal sådana i Sverige. Paketet lastas på flygplan/alt lastbil (Kostnader för personal) Paketet transporteras (Kostnader för flyg, lastbilar samt personal) Paketet tas emot på uppsamlande godsterminal (Kostnader för personal) Paketet sorteras i sorteringsmaskin. (Kostnader för sorteringsmaskin, lokaler och personal) Paketet lastas på lastbil (Kostnader för personal) Paketet körs ut till DIP (Kostnader för lastbil och personal) Paketet sorteras på DIP (Kostnader för lokal, personal och utrustning) Paketet körs ut till kund (Kostnader för fordon och personal) Om mottagaren inte är anträffbar läggs paketet sen på företagscenter(Kostnader lokal och personal) Vissa paket skickas sen vidare till ordinarie utlämningsställe(Fast ersättning till utlämningsstället) Så visst kan det kosta pengar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag var personligen ansvarig för postförskotten jag körde ut. Hade jag inte med mig antingen paket eller pengar tillbaka fick jag pynta själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Posten borde betala istället för att få skicka folks paket, blir bara sämmre varje år.
Att dom tog bort massa egna utlämmningställen var mycket dåligt, inte fan ska man behöva stå i kö för hämta ut paket pga folk som ska handla vanlig mat? Posten bör betala en för extra tiden i lön. Sedan verkar posten leva på 1600 talet, när ska man kunna betala med kort när dom kommer med paket om det är PF? Samt det är billigare att skicka en sak från USA till Sverige än skicka paket inom sverige . |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Nån som vill hänga på och tända eld på lite postbilar i protest?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
För mig spelar det inte så stor roll om jag köar på Posten eller på ICA, kö som kö. Jag tycker i det stora hela att det var bra att serviceställen infördes, det är inte ofta man ser ett postkontor som har öppet till 23:00 precis.
Sen vet jag inte om höjningen var så fruktansvärt hög, det svider väl för företag som får redovisa en högre slutsumma till kund men den är ju å andra sidan lika hög/låg till alla. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|