FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det vanligaste sättet som jag stött på är att programmen automatiskt läser in informationen från webbgränssnitettet och behandlar detta enligt eget tycke.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
så som jag gjort förut va som Marcus skrev.
alltså lägger till et Webbrowser object i VB. webbrowser.Navigate "https://www21.vv.se/fordonsfraga/" Do Until webbrowser.ReadyState = READYSTATE_COMPLETE DoEvents Loop On Error Resume Next webbrowser.Document.Forms(0).namnpåtextrutanförreg nrpåsidan.Value = "ettreggnr" webbrowser.Document.Forms(0).submit eller vad fortsättknappen heter dock använde jag det inte mot bilregistret utan mot annan webbtjänst sen är det bara öppna källkoden i ett sträng och sortera ut den info du behöver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Likaså att använda det öppna systemet, står att man inte får använda det i det syftet. Men å andra sidan var det småpengar ifrån leverantören också. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tänkte mest på t.ex. mekonomen och bildelsbasen hur dom gör, dom lär ju knappast betala 2kr per sökning som görs i deras system.
Apropå den filen som finns på fildelningsnätverken, någon som har koll på lagen kring den ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag vet att många försäkringsbolag "cachar" varje regnr i ca 3 månader, för att spara in framtida sökningar på samma regnr. Så om en bil kommer ut på annons så betalar de inte för varje person som vill kolla försäkringen på just den bilen, utan bara för den första som gör det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vägverkets CBR köper man av dem i datafiler. Man kan få engångs, kvartalsvis eller månadsvis. Har för mig att kostar i runda slängar 100.000 per år.
Informationen i registret är av mycket dålig kvalité. Man kan lätt särskilja en Volvo från en Opel, men det finns inget enkelt sätt att särskilja en V70 från en XC90. Sedan kan man även köpa från Bilvision och InfoTorg, och då betalar man per fråga istället. 2kr är vanligt. Det finns även företag som erbjuder en förädling av CBR där de lagt på egna märkes och modellkoder. Detta kostar massor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||