Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bokföring av webbhotell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-06, 09:19 #11
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by guran@Sep 5 2006, 22:58

...Genom åren har jag lärt mig att det inte är skolkunskaper som skapar entreprenörer utan brinnande intresse och framförallt att våga prova på, kasta misslyckandena över axeln och axla nästa projekt både hämningslöst och naivt....

FEL, FEL & Fel ..

"Vad som skiljer dig från andra entreprenörer är inte hur bra din idé är, utan hur du hanterar dina problem..."

*off topic*
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 08:28 #12
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by guran@Sep 5 2006, 23:58
... det inte är skolkunskaper som skapar entreprenörer utan brinnande intresse och framförallt att våga prova på, kasta misslyckandena över axeln och axla nästa projekt både hämningslöst och naivt.
En entreprenör som lyckas är också en person som förstår att lägga sin tid och sitt engagemang på sin affärsidé och inte låta andra ta hand om de bitarna man inte själv behärskar.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 08:57 #13
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
En entreprenör som lyckas är en person som har förmågan att driva fram resultat och våga ta chanser. Engegarea rätt personer och lämna över det man själv inte behärskar.

En entreprenör som misslyckas kan ha minst lika bra affärsidé men saknar förmågan att ta tillvara andras kunskaper (om man själv har brister... och det har väl vi alla???)

Dvs har du tekniskkunskap, marknadsföringskunskap men saknar administrativa kunskaper, tag hjälp. Allt för många har misslyckats bara för att man inte kan hantera formalia och vet vad och när saker skall betalas... Detta är bara onödigt
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 10:19 #14
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by guran@Sep 5 2006, 23:58
Snälla experter Kan ni inte vara lite vänliga mot de som tar sina första steg mot att vara egen företagare. Alla är barn i början och det är bara roligt när folk försöker. Tror ni att Kamprad hade startat sitt företag om han hade tvingats vara på er experters nivå innan han startade?
Genom åren har jag lärt mig att det inte är skolkunskaper som skapar entreprenörer utan brinnande intresse och framförallt att våga prova på, kasta misslyckandena över axeln och axla nästa projekt både hämningslöst och naivt.
Så, Pettolajnen, kämpa på. Kanske sitter du på nästa stora fluga på Internet. Vem vet
Kan bara hålla med, har själv tidigare arbetat en hel del med ekonomi och tycker att man skall hjälpa till istället för att gnälla.

Om du (Pettolajnen) inte redan har gjort det, så börja med att skriva ut en lista på de konton som finns i planen som du använder, där har du också en ganska bra uppdelning på de olika kontogrupperna.

Tänk på följande, kan vara bra att ha som lathund.

1. Tillgångar (Handkassa, Postgiro, bankgiro m.m.)
2. Skulder och Eget kapital (Hörs nog på namnet om vad som skall ingå här)
3. Intäkter (Saker som du säljer och därefter får in pengar för).
4-7. Kostnader
8. Räntor

Så i det aktuella fallet så gör som det henning skrev att du först ankomst registrerar fakturan mot lämpligt konto och sedan när du har betalat fakturan så krediterar du kontot som du betalat ifrån samt debiterar kontot för kostnaden, glöm inte att ta med momsen när du gör detta.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 18:29 #15
egenfirma egenfirma är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
egenfirma egenfirma är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Originally posted by Pettolajnen@Sep 5 2006, 17:10
Man ska först kunna bokföra själv innan man skaffar revisor. Revisor har man bara för att man inte har tid att bokföra, inte för att man inte kan.
Nu kom jag lite sent in här, men i grund och botten håller jag med om att det är bra att lära sig ekonomi (och att bokföra) när man har ett eget företag.

Det där med revisor är dock något helt annat. En revisor har man i ett AB (aktiebolag). Sådana sköter inte löpande bokföring, utan går igenom bokföringen vid bokslutet och ser att allt gått rätt till. Löpande bokföring gör man själv, eller lämnar till en redovisningskonsult.

I grundfrågan har du ju fått svar. Grundprincipen är att när du får din faktura så bokar du upp den som en leverantörsskuld (kredit) och motkonterar med ingående moms (debet) och varuinköp/kostnad (debet). När man sedan betalar så bokar man pengar ut från Pg/Bank/kassa (kredit) och bokar bort leverantörsskulden (debet) som därmed nollas. Undantaget är kontantprincipen och den får tillämpas av mindre företag och innebär att man gör detta i endast ett led (man hoppar alltså över det där med leverantörsskulder och bokar först vid betalningen). Problemet med den, som jag ser det, är att man ändå måste göra periodiseringar i samband med bokslutet, vilket innebär att du då ändå måste boka upp de fakturor som är obetalda såsom leverantörsskulder.
egenfirma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 19:15 #16
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Jag tror jag vet hur jag ska bokföra det nu. Jag har en till fråga. Jag har köpt saker till företaget sedan starten i maj, räkenskapsåret började den 1 juni, och jag har hittils inte bokfört nånting, och har än så länge inte haft några inkomster. Ska jag bokföra de saker jag köpte i våras på dagens datum? Det tidigaste jag kan bokföra är ju den 1 juni eftersom räkenskapsåret började då, hur gör jag med de jag köpte innan de? Någon som förstår hur jag menar?
Pettolajnen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017