FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() om den "unika mottagaren" (det framför @:et) är korrekt eller ej är däremot något som är svårare. vilket var vad jag hävdade ovan. Citat:
men du har kanske rätt med att VRFY fungerar i viss mån. men tror detta undviks mer och mer eftersom det då lätt kan missbrukas för ett verifiera epost-adresser upphämtade från webben och sammanställa en "korrekt" mail-lista.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
På DNSreport kan man kontrollera om en e-postadress är giltig. Vad jag vet går det till så att den inleder en kommunikation med rätt mailserver och avbryter när mailservern gett klartecken på att allt är rätt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
vad jag såg så ger den ju... [Successful connect: Got a good response [250 2.1.5 ... Recipient ok]] ...som svar så fort det finns något MX record (mailservrer som känner sig ansvarig) som relayar mailen och kan inte kontrollera om fullständiga epostadressen är giltig eftersom den inte gör någon kontroll om mottagar-användaren är korrekt. precis som diskuterats ovan. men visst, det är kanske lite bättre kontroll än just enbart en domänuppslagning eftersom man ser om något ansvarig MX finns. fast det kan man ju få på andra sätt också.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |