Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

USA och copyright/upphovsrätts-brott

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-05, 13:56 #11
Hakeem Hakeem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Medlem

Citat:
Originally posted by WN@Feb 5 2004, 11:44
"all gfx are copyrighted by me", uhhhggrr, ibland förstår jag folk som skakar galler för misshandel.

Hade jag gjort bilderna och mött denna person IRL så vet jag inte vad jag hade gjort!

WN
tycker bara det är sorgligt att vissa personer har mage att förstöra för någon som livnär sig på att rita nallebjörnar, självklart finns det juridisk hjälp att få ingen får ta dina bilder utan tillstånd var än personen befinner sig i världen när du har copyright på ditt material.
Det varkar inte som om det är någon större försäljning som har förekommit, kanske är det rentav dina kunder som köpt några cd's som delat ut bilderna ovetandes i p2p program (direct connect, kazza osv)
Hakeem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-05, 14:45 #12
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar

Reg.datum: Aug 2003
Hm, InternetWorld har någon typ av skola i att "skydda" just bilder - här. Vet inte om det hjälper så mycket dock
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-05, 14:48 #13
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Flitig postare

Tack för sympatin! Igår var jag så arg att jag kunde ha fått blodstörtning.

Just den jag visade är långt ifrån värst. Det är bara nån amatör som försöker tjäna lite pengar på Ebay (högst olagligt ändå, förstås, och vansinnigt irriterande). Jag valde att visa den eftersom jag råkade ha en bild liggande. De värsta är såna som gör det i stor skala. De som har egen domän, eget betalsystem och tusentals bilder (inte bara mina då förstås). De är svåra att komma åt om de inte samarbetar, för webbhotellen hjälper inte alltid till.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-05, 14:52 #14
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Hm, InternetWorld har någon typ av skola i att "skydda" just bilder - här. Vet inte om det hjälper så mycket dock
Tack! Jag har sett den förr (det var på uppslaget efter det om mig ) och det är intressant, men hjälper tyvärr inte så mycket. Mitt problem är hur jag ska handskas med "bovarna" efter jag har hittat dem.. Bilderna är märkta, så jag har inga problem med att bevisa att de är mina, men det tar ju så mycket tid och energi.
Oläst 2004-02-05, 14:58 #15
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Helena@Feb 5 2004, 12:52
Citat:
Tack! Jag har sett den förr (det var på uppslaget efter det om mig ) och det är intressant, men hjälper tyvärr inte så mycket. Mitt problem är hur jag ska handskas med "bovarna" efter jag har hittat dem, för bilderna är märkta och jag har inga problem med att bevisa att de är mina.
har "bovarna" ett eget domän (.com osv) så kan du alltid göra en WhoIs sökning på domänet och få reda på vilka dem är.
Hakeem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-05, 15:17 #16
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
har "bovarna" ett eget domän (.com osv) så kan du alltid göra en WhoIs sökning på domänet och få reda på vilka dem är.
Jo, självklart gör jag det. Men de flesta struntar i att fixa problemet. Då kollar jag var sajten ligger och skriver till webbhotellet, men inte heller det hjälper alltid. Många webbhotell gör inget utan en "court order".
Oläst 2004-02-05, 16:45 #17
Yohan Yohan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
Yohan Yohan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by Helena@Feb 5 2004, 13:17
Citat:
Jo, självklart gör jag det. Men de flesta struntar i att fixa problemet. Då kollar jag var sajten ligger och skriver till webbhotellet, men inte heller det hjälper alltid. Många webbhotell gör inget utan en "court order".
Fungerar det inte med att skriva till "bovarna" ifråga? Kanske hota dom med en stämmning eller två. Brukar få folk att backa ner.
Yohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-05, 23:47 #18
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Till att börja med bör du samla på dig så mycket information som möjligt angående den part du anser bryter mot din upphovsrätt. Fortlöpande information om hur tjänsten utvecklas och gärna konkreta bevis på att personen bakom tjänar pengar på dina verk är bra.

För att komma med något konkret tips så tycker jag att du borde försöka utnyttja den tjänst som Advokatjouren erbjuder.

"Vid konsultationen får Du samtala med en advokat i cirka 15 minuter. Advokaten kan inte på denna korta tid upprätta handlingar eller vidta några andra direkta åtgärder. Men Du får tips om hur Du kan gå vidare!"
Oläst 2004-02-06, 12:08 #19
Flitig postare

Flitig postare

Tack för tipset! Verkar intressant. Jag ska kolla dem så fort jag får tid.
Oläst 2004-04-29, 21:49 #20
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Helena@Feb 6 2004, 11:08
Tack för tipset! Verkar intressant. Jag ska kolla dem så fort jag får tid.
Hur har det gått för dig? Skulle vara intressant att höra om du fick någon hjälp från Advokatjouren eller hur du gått vidare med ärendet.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017