Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Abusekontroll på IP-nivå

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-03, 22:52 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Jag tror att lunarstorm har samma problem, fast dom kräver väl personnr etc? Även kanske kollar upp i SPAR så att det verkligen stämmer.

Måste vara smidigaste lösningen, och om personen i fråga använder någon annans uppgifter bergår dom ett brott som kan anmällas.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 15:58 #12
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by patrikweb@Apr 3 2006, 22:52
Jag tror att lunarstorm har samma problem, fast dom kräver väl personnr etc? Även kanske kollar upp i SPAR så att det verkligen stämmer.

Måste vara smidigaste lösningen, och om personen i fråga använder någon annans uppgifter bergår dom ett brott som kan anmällas.
Det ger ju dock lite samma effekt som betaltekniken - nya anmälningar lär minska rejält!?! Tror att många drar sig för att ge ut personnummer
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 16:01 #13

Tror det är stor skildnad att betala för en sak än ge ut sitt pnr, om det är en seriös sida tror jag inte det blir så stort problem men om personerna kanske ser sidan som icke säker eller lite oseriös så kanske en del folk hoppar över att registera sig.
Oläst 2006-04-04, 23:20 #14
M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

Mitt community rikar sig inte bara mot svensk publik och kan därför inte använda mig av personnummerlösningen. För övrigt går dessa också rätt enkelt att förfalska och jag tror inte att de brukar verifieras mot SPAR heller (men jag är inte säker).
M-bition är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-05, 00:35 #15
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Originally posted by patrikweb@Apr 3 2006, 22:52

Det räcker med att använda en av de många personnummergeneratorerna för att generera ett falskt personnummer som validerar på Lunarstorms kontroll.

Jag känner många som har flera konton på Lunarstorm med fejkade personnummer, vissa har det för att de helt enkelt är paranoida och vissa för att de vill vara anonyma, eller ha flera konton utan att ta lika stora risker (man blir raderad om man upptäcks med fler än 1 personligt konto).

D.v.s. de kollar inte upp i SPAR.
Pucken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-05, 03:14 #16
Svartrock Svartrock är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Svartrock Svartrock är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Det bästa vore om man kunde få tag på MAC adressen och spärra den.
Tyvärr så känner jag inte till något sätt att komma åt den via internet. Via lokalt LAN så går det dock bra.

Ja jag vet det går att fiffla med MAC adresser också men personligen om jag blev blockerad någonstans så skulle inte det vara MAC adressen vara det första jag tänkte att dom hade spärrat.
Svartrock är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-05, 09:32 #17
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

På den typ av lekfulla sidor som jag är med och driver känns personnummer som "overkill", och som det har påpekats, detta måste ju då även kontrolleras mot t.ex. namn eller postnummer i SPAR för att det ska vara någon poäng alls.

Själv skulle jag aldrig ange (mitt riktiga) personnummer på en "lek/nöje/community" sida på nätet...

Den enda lösningen verkar vara att konstant bevaka det som skrivs och banna på IP-nivå en viss (kort) tid vid abuse (förutom att blocka medlemmen förstås) så att dom som misssköter sig tröttnar - eller om det är allvarliga saker polisanmäla och försöka spåra upp dom via ISP:n
Oläst 2006-04-05, 11:37 #18
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by Conth@Apr 5 2006, 08:32
Själv skulle jag aldrig ange (mitt riktiga) personnummer på en "lek/nöje/community" sida på nätet...
Ja, man är ju ritktigt dum om man lämnar ut sitt personnummer till banditer såsom Aftonbladet, Lunarstorm etc... Normalt sätt så sparas ju aldrig personnummret. Om sajten behöver se till att ett personnummer inte används två gånger vid reggning så är det ju bara att spara en hash.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-05, 11:56 #19
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Ja, man är ju ritktigt dum om man lämnar ut sitt personnummer till banditer såsom Aftonbladet, Lunarstorm etc
Antar att detta var ironi...;-)

Självklart beror det på hur betrodd/välkänd ägaren är. Jag pratade om små/mindre kända siter (som mina egna...)
Oläst 2006-04-05, 14:25 #20

Citat:
Originally posted by Svartrock@Apr 5 2006, 03:14
Det bästa vore om man kunde få tag på MAC adressen och spärra den.
Tyvärr så känner jag inte till något sätt att komma åt den via internet. Via lokalt LAN så går det dock bra.
Ja jag vet det går att fiffla med MAC adresser också men personligen om jag blev blockerad någonstans så skulle inte det vara MAC adressen vara det första jag tänkte att dom hade spärrat.
MAC sänds aldrig över internet utan används endast för ethernet och layer2 kommunikationen i lan. Fast kör personerna Windows och har RPC öppet så kan du bara begära MAC och få Windows burken att svara på det.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017