FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Backup brukar inte ingå i co-location. Tjänsten går ju ut på att du har egna burkar och full kontroll själv; därför är det brukligt med egna backuper.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att kalla det återförsäljare låter fel, men att köpa av någon i deras hall kan ställa till mer problem än köpa direkt av "riktiga" leverantören. Alla fall om man ska se till ansvar, mer fel som kan uppstå genom gå via en extra part samtidigt vem har ansvar vid problem?
Backup brukar gå köpa som extra tjänst, och har man bara en burk så känns det kanske smidigare hyra den tjänsten än behöva köpa in egna bandstationer etc. 1U går köpa från många även om priset skiljer en hel del i vissa fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
|
Citat:
Sluta handla på ICA, Konsum, Shell, Statoil, Lidl och liknande. Åk till deras centrallager och handla istället (snabbgross.se) så slipper ni några mellanhänder som kan förstöra. (Ironi) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
|
Var årets sämsta sätt att se det, vad händer om andra hands leverantören börjar bråka med riktiga leverantören? Jo är det kunden som hamnar i problem. Även om något fel som uppstår blir det många extra steg behöva gå för få det fixat kanske.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Dina inlägg blir mer och mer luddiga att läsa, försök istället hjälpa trådskaparen med det man bör tänka på istället för att klaga på allt och alla.
Tydligen fungerar det ju alldeles utmärkt att vara "ÅF" till de operatörerna då många och åter många leverantörer lever på det, och tusen och åter tusen slutkunder är helnöjda med tjänsten. Enda tipset jag har är, tänk realistiskt och logiskt, be om referenser av tilltänkta leverantörer och fråga hur dom upplever service/support/tillgänglighet istället för att lyssna på Patrikweb som enbart pratar ur egen synvinkel. Citat:
Står man i en serverhall hos en ISP, själv eller hos mellanpart så är man mer skyddad, spelar ingen roll vad du säger, men om jag ringer en tekniker på P80 för ett problem så har han byxorna på sig och sitter i taxin innan du ens hinner resa dig upp ur sängen och åka mot hallen... Min mormor brukar säga att man ska torka sin egen röv innan man torkar andras. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
//Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Skildnaden är att du isåfall måste ringa mellanhanden som ringer till port80 som exempel. Så blir ju inte riktigt så smidigt som du vill att det ska låta.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Patrikweb, du missar poängen.
Port80, för att ta ett exempel, är inte speciellt intresserade av att sälja colocation för en eller två maskiner. När du kan fylla upp ett rack är det möjligt att du kan börja bli värd besväret för dem. Om du däremot vänder dig till JX (eller någon av de andra som redan hyr minst ett rack hos port80) är du mer intressant som kund eftersom JX affärsidé är annorlunda och fokus inte ligger på att sälja hela rack. Det innebär också att när du ringer JX är du en förhållandevis stor kund, medan du är en obetydlig liten kund om du ringer port80. Därför är det bättre om JX kan ringa port80 eftersom JX handlar mer och är värd att lägga mer energi på. Sen finns det de som erbjuder colocation i andra hallar med operatörer som är mer pålitliga än p80, men då får man betala lite mer. Exempelvis har Admax en tjänst som jag anser har lite högre tillförlitlighet eftersom de har redundans och en operatör som inte har lika många problem i sitt eget nät. Där får du å andra sidan betala från cirka 950 kr/mån för 1 server, vilket är mycket mer än vad som efterfrågades i tråden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Jo Självklart, vet att Port80 och liknande inte vill ha små kunder.
Men det jag ville få fram är att det blir extra steg för kunden i vissa fall genom hyra av en som hyr av andra. Sedan finns det även många andra prisvärda som inte hyr av andra, som exempel Bahnhof som denna tråden igenligen skulle handlat om. Och en hel del andra säkerligen i den prisklassen. Vad jag minns så diskuterades aldrig vad det fick kosta, utan att bara tyckte Port80 pris var för dyrt pga att dom inte tar igentligen små kunder. Admax vet jag inget själv om fast 950:- tycker jag är ett bra pris om det är så bra som du säger hos dom. Nu vet jag inte vad andra tar som hyr av port80 till exempel men lär gissa att priset ligger på runt samma kostnadet som går få direk av att hyra från Bahnof etc. Men självklart lär det fungera skitbra att hyra av en som står hos port80 etc fast lär i vissa fall kanske blir mer tjafsande bort och fram vem som bär ansvar i vissa tillfällen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Port80 vill däremot ha 2000:-/månad utan att du ens har tillgång till internet. 10mbit lina kostar 3000:-/mån, sen om vi ska ha backup etc så blir det lätt över 7000:- exkl.moms. Vi kan max lägga ut 3000:-/månad och då vill vi också ha backup. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|