FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Två fördelar med VPS jämfört med webbhotell: 1. Garanterad tillgång till en viss mängd RAM-minne och processortid så du påverkas inte i lika stor grad (teoretiskt inte alls) av vad övriga användare på samma server gör, oavsett hur dåligt indexerade databaser eller osäkra skript de har. 2. Du kan installera vilka program du vill på den och även starta om den utan att det påverkar andra användare. Nu vet jag inte hur många användare vanliga webbhotell lägger på samma server, men säg att du har en VPS med 512 MB minne, som ligger på en Xeon med 4 GB minne. Då har de i bästa fall så få som 8 kunder per server och du får i princip tillgång till 1/8 av servern. Tveksamt om du hittar något webbhotell där du får samma prestanda. Och som sagt, detta i princip oberoende av vad andra kunder kan tänkas hitta på för något. Finns minst en användare på WN som använder Yaws som webbserver i några mindre projekt. Lycka till att hitta ett webbhotell som har det installerat. Alternativet hade varit att köpa eller hyra en egen server vilket hade blivit betydligt dyrare. Så tjänsten är meningsfull för alla som vuxit från webbhotellen, eller som tycker om att leka och lära, men som inte har råd eller lust att skaffa en egen server. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag beställde ett enkelt VPS-konto från FS-data i går kväll på uppdrag av kund, och någon timme senare fick jag inloggningsuppgifterna.
Jag är inte så vidare van vid serverkonfigurering, men det var inga större problem att göra de ändringar som behövdes. Det strulade till sig lite när jag skulle koppla ihop PHP5 med MySQL. Det visade sig att PHP som standard inte installerades med mysql-koppling, så jag fick kompilera om PHP på egen hand. Då räckte inte det lilla minne jag hade beställt. Efter ett mail till supporten höjde de upp minnet tills det fungerade. Snabba svar! Det bästa var att killen i supporten ringde upp mig någon timme senare och undrade hur det gick. Jag hade bara avslutat supportärendet utan att skriva resultatet, och han ville gärna veta att allt hade gått bra. Sån't gillar vi. Hoppas bara att ekonomiavdelningen har bättre koll den här gången än förra rundan jag provade FS-data. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|