FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Glesys hade väldigt konkurrenskraftiga priser, tyckte jag.
Jag misstänker att jag fått den informationen jag behöver, tack så mycket. Blir att surfa runt och kolla lite. Mer tips är givetvis välkomna fortfarande! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett tips är kolla efter riktiga leverantörer som har eget nät etc (Har eget AS) om du ska köra kritiska saker.
Även bra kolla hur bra trafiken är mellan leverantör och olika ISP, Glesys kör via EON som får sin trafik via Colt. Colt har bra tillgänlighet med mycket hög latency och dålig trafik utbyte med Telia. Trafiken dras till Frankrike sedan Danmark och tillbaka till Sverige. Saker man bör kolla: UPS / Diesel - Hur bra har dom? Kyla/Klimat - Viktig Skalskydd - Larm / Fysisk säkerhet Brand - Vad finns för automatisk brandsläckningsystem? Nät - Intern redundants, mot internet, eget nät etc etc? Företag/Personal - Kan vara mycket viktigt. Hur hjälpsamma och olika kostnader. Vissa saker kanske är mindre viktiga av olika behov. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
|
Citat:
Eget AS kan vilket jubileumspucko som helst skaffa sig, säger inte ett smack om hurvida dom kan leverera kvalité eller inte. Peera ihop sig med några andra lallare, voilá , eget AS , kvalite? nej |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilka har bra nät och utbyte med de flesta ISP leverantörer i Sverige då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Citat:
Alla leverantörer som har vettig nät eller infrastruktur kan leverea din trafik vill vilken ISP du själv föredrar mot kostnaden det blir för det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
Sjävklart ska man kontrollera hur nätet ser ut och vart det tar vägen, men att kräva en mertjänstleverantör att inneha eget AS vetefan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||
|
|||||
|
Citat:
Så klart det gör, du får ju möjlighet för det som man inte riktigt har utan AS och egen infrastruktur. Sedan finns det även folk som har AS som kanske inte fungerar lika bra, det gäller ju allt. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||||
|
||||||
|
Citat:
Varför ska jag som kund (om jag nu vore en) välja t.ex. patrikweb som peerar tele2 och crystone istället för ABC123 Hotellet som ligger på Song och deras rent ut sagt imponerande utbyteslista gällande peering, de mertjänster eller andra peeringpunkter en kund kan tänkas vilja ha hos patrikweb finns ju i 99% av fallen redan hos Song. Har själv en AS som ännu inte är i bruk, så jag klankar inte ner på dom som har det, försöker bara få logik i ditt påstående. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det cirkulerar en hel del rykten runt Dataphone; nog för att avskräcka mig - men jag har ingen egen erfarenhet. När det gäller serverhallar har jag nyligen varit och tittat på några, bland annat Interxion och Internet Border Technologies. IBT har minst två webbhotell (varav ett hyfsat välkänt) som kund, en av Sveriges största webbplatser använder sig också av dem i dagsläget. De kriterier PatrikWeb räknar upp är givetvis uppfyllda av dessa aktörer; även om Interxion ansvarar för allt utom anslutning till Internet där du kan välja den operatör du vill ha. Det finns ett par aktörer som har atombombssäkra bergrum, men om centrala Stockholm (det är där eller i närheten som de hallar jag tittat på finns) atombombas bör det finnas viktigare saker att hantera än att se till att alla servrar är igång... känns det som. Citat:
Tänk på att titta på månadsrapporten - dagens statistik är egentligen inte speciellt intressant. För övrigt är det webbhotellets egen hemsida de kontrollerar. Upptid för 2006-01-01 -- 2006-02-02
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|