FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hmm.. Skickade kanske fel adress...
Här är den riktiga... http://mittzonen.vfindians.com/album.php Tryck på VF-HV för att se kvällens bilder.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
hehe, catfight med domaren i mitten
![]() http://mittzonen.vfindians.com/album_page.....php?pic_id=250 av alla kort jag tagit måste jag nog säga att detta har blivit det bästa, då detta var ett av mina första 200kort så visste jag inte vad iso osv. var därav hade jag råkat ta den i ISO1600, men jag hittade ett superbt program vid namn Neat Image som fixar till bilderna, så den vart jättebra. Tycker ljuset var ganska ballt, det finns ett fönster till vänster som släpper in ljuset och till höger är det mörkt så det blir en häftig effekt, dessutom är personerna på bilden glada så det gör att jag gillar den ännu mer. http://www.dator-forum.com/foto/mate3.jpg |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Japp, det är bara en hobby och jag brukar leka lite hemma med vatten, rök m.m. som du såg... Jag har en Canon EOS 300D, alltså Canons budgetvariant av digitala systemkameror. Mycket bra ljus på sista bilden där, kanonfint! Tyvärr tycker jag nästan att du har "neatat" den lite för mycket. Det ser lite för onaturligt ut på modern tycker jag. Men det är ju en smaksak. Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har ett Sigma 70-300(112-480 när det sitter på digitalkameran) mm objektiv som jag är mycket nöjd med. Bilderna på länkarna i mitt förra inlägg är tagna med det. Det kan vara svårt att autufokusera med det om det inte är ljust i rummet, men det är nog den största nackdelen.
I filterväg har jag bara UV-filter på, mest för att skydda objektiven. Blixten jag har är jag mycket nöjd med, det är en Sigma EF-500 DG ST! Har du själv något att rekommendera? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
vad är ett UV-filter? jag antar att det filtrerar ljuset men...? ![]() ha det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ett UV-filter gör bilderna lite klarare och skarpare, men det är en marginell skillnad. Jag har det som sagt mest för att skydda linsen på objektivet. Kostar runt 300 :-. Ett alternativ man kan köpa är ett skylight-filter, det enda det gör är att göra himlen lite blåare på bilderna, funkar mer som ett skydd.
Objektivet är ett Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 Dl Macro och kostar 2295 :- på scandinavianphoto.se. Blixten tror jag kostar runt 2k. Har du fotograferat länge? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
orkar du förklara detta? Sigma Objektiv Zoom Af(autofokus) 70-300(zoom?)/4,0-5,6(?) Dl Macro(närbilder?) många frågor, ursäkta mig ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
ISO = Hur känslig "filmen" är för ljus. Om det är ljust ute använd lågt ISO-tal för att få klara fina bilder. Mörkt ute, använd högre ISO-tal för att korta ner slutartiden, men det kan ge lite grynig effekt som du beskrev på ditt foto. AF = Autofocus som du skrev 70-300 mm = Brännvidden, d.v.s hur mycket objektivet kan zooma. Det visar egentligen avståndet mellan bildsensorn och objektivets lins. 4,0-5,6 = Bländarvärden, hur stor/liten bländare man kan använda. Bländaren är öppningen ut mot linsen. Stor öppning(låga tal) ger mycket insläppt ljus. Desto större värde(mindre öppning), desto längre skärpedjup. Macro = En inställning som gör att man kan fokusera även när man är nära objektet man ska ta kort på, d.v.s närbilder. En sak att tänka på när man köper objektiv till en digital systemkamera är att brännvidden ökar med en faktor på 1,6, så 70-300 blir 112-480 på grund av att brännvidden är uträknad för 135-film. Digitalkamerans sensor är ungefär lika stor som bildytan på en APS-film och man måste då räkna om på detta sätt. Hoppas att det klarnar lite med hjälp av mina svar. Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Fick lite problem med disken på servern där min foto-sida tidigare låg... kastade ihop detta temporärt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|