Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kreditor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-22, 18:26 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det är ingen som överväger att hantera det hela själv?
Eller är det att belåna fakturorna som är intressant?

Angående rutinerna är det en förhandlingsfråga. I bekantskapskretsen finns ett företag som anlitar Svea Ekonomi för factoring och där kunderna blev alldeles för hårt åtsatta om de inte betalade inom överenskommen tid. Efter förhandlingar har de nu en annan handläggare hos Svea Ekonomi som är lite mjukare och kunderna har slutat gnälla.

Jag har egen erfarenhet av en leverantör som använde sig av Visma för sådana tjänster och Visma var helt omöjliga att diskutera med.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 21:16 #12
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Angående rutinerna är det en förhandlingsfråga. I bekantskapskretsen finns ett företag som anlitar Svea Ekonomi för factoring och där kunderna blev alldeles för hårt åtsatta om de inte betalade inom överenskommen tid. Efter förhandlingar har de nu en annan handläggare hos Svea Ekonomi som är lite mjukare och kunderna har slutat gnälla.
Jag har egen erfarenhet av en leverantör som använde sig av Visma för sådana tjänster och Visma var helt omöjliga att diskutera med.
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Vi har kört det själva i snart 7mån funkar ganska bra, nackdelen är ju att upplysningarna görs efteråt manuellt. Det lockar väl till sig en del lycksökare som tror att det ska gå igenom.

Men tyvärr finns det folk som inte har några anmärkningar som ändå inte betalar, dessa slipper man ju med en tjänst som denna.

Frågan är ju vilken som är billigast i längden!
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-24, 00:25 #13
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Megashop.se+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Megashop.se)
Går det att komma bort från deras fasta årsavgift på 2995:- . Känns väldigt onödig, då de kommer tjäna en hel hög av pengar på de andra avgifterna.
[/b]

Den avgiften tar de förmodligen ut just därför att de vill vara säkra på att i alla fall tjäna en liten slant. Säljer man bra så är det en droppe i havet. Genom att ta ut avgiften slipper de små oseriösa butiker som bara tar tid och kraft. Det kanske går att förhandla bort avgiften om man redan är igång och har en bra försäljning. Men då är det nog de andra avgifterna man vill bli av med istället. Allt är ju förhandlingsbart. Till vilken gräns beror ju på hur mycket pengar de tror sig kunna tjäna på dig.

<!--QuoteBegin--InternetFilosofen

Enl. en undersökning vi gjorde för mindre än två år sedan berodde en stor del av avhoppen från teleoperatörerna på att kunderna kände sig obekväma i situationen med 14 dagars kredit som kunde förfalla mitt i månaden. Dessutom var de olika finansbolagen mycket snabba med att skicka påminnelser och strax därefter inkassokrav. För många nya kunder blev detta en shock. I alla fall om man var van vid Telias fakturahantering.
[/quote]
Det är ju skillnad på en telefonräkning som förfaller mitt i månaden eller att få en faktura för en vara som man precis köpt. Skickar man fakturan tillsammans med levererad vara så blir det inga konstigheter. Lång kreditid är ju däremot alltid bra. Blir kredittiden för kort riskerar kunden att hamna i svårigheter om Posten tappar bort ett brev/paket och det blir försenat. Vad gäller påminnelser och inkasso så har det diskuterats i en tidigare tråd här.

Självklart vill man att ens kunder ska få en bra behandling om de blir lite sena med betalningen. Men kunder som strular och inte betalar klarar man sig i längden utan. Behandla dina kunder som kungar, men gör dig av med folk som inte betalar och ställer till med svårigheter.

Vi anlitade nyligen ACME och det har fungerat bra hittills. Men våra kunder föredrar fortfarande att handla mot postförskott, så vi har inte haft särskilt många fakturaköp ännu. I vårt fall är det inte ens 10 % som handlar mot faktura. Vad det beror på tänkte jag undersöka veckan som kommer
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-24, 10:50 #14
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Jag har använt Kreditor i snart ett år och jag är väldigt nöjd med deras vård om mina kunder.

Oftast när något är försenat eller försvunnet brukar kunderna höra av sig direkt. Ibland hör kunderna inte av sig förrän de har fått påminnelsen från Kreditor. När kunderna hör av sig och meddelar att de inte fått någon vara kan båda jag och Kreditor enkelt ”frysa” fakturan genom ett enkelt klick i Kreditors gränssnitt. När en faktura ”frysts” agerar inte Kreditor något mer förrän jag har aktiverat fakturan igen.

När kunder hör av sig för att det inte kan betala i tid kan jag enkelt förlänga kredittiden i gränssnittet. En månad extra brukar bara kosta ett par kronor och detta kan man själv välja om man vill lägga på fakturan eller om det ska dras från min nästa utbetalning.

Alla problem som har uppstått under året har jag enkelt kunnat lösa i kreditors gränssnitt och jag har aldrig hört några klagomål från mina kunder om deras metoder.
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-28, 01:33 #15
M. Johansson M. Johansson är inte uppkopplad
Medlem

M. Johansson M. Johansson är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by pereje@Feb 24 2006, 11:50
Jag har använt Kreditor i snart ett år och jag är väldigt nöjd med deras vård om mina kunder.

Oftast när något är försenat eller försvunnet brukar kunderna höra av sig direkt. Ibland hör kunderna inte av sig förrän de har fått påminnelsen från Kreditor. När kunderna hör av sig och meddelar att de inte fått någon vara kan båda jag och Kreditor enkelt ”frysa” fakturan genom ett enkelt klick i Kreditors gränssnitt. När en faktura ”frysts” agerar inte Kreditor något mer förrän jag har aktiverat fakturan igen.

När kunder hör av sig för att det inte kan betala i tid kan jag enkelt förlänga kredittiden i gränssnittet. En månad extra brukar bara kosta ett par kronor och detta kan man själv välja om man vill lägga på fakturan eller om det ska dras från min nästa utbetalning.

Alla problem som har uppstått under året har jag enkelt kunnat lösa i kreditors gränssnitt och jag har aldrig hört några klagomål från mina kunder om deras metoder.
Jag måste även jag säga att kreditor är väldigt bra på alla sätt och vis. Den största nackdelen med dem är egentligen bara att mina konkurrenter kan använda dem också.
M. Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017