Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rätten till att hyra en videofilm som minderårig

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-12, 07:27 #11
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004

Mobiltelefon operatörer kan ju ge avgifter och även lämna ärenden till kronofogden?

Du kan ingå ett avtal med operatören när du är 16år.

Varför skulle detta vara något annorlunda?

Säg åt din kompis att han kommer att lämna ärendet till kronofogden om han inte lämnar tillbaka filmen.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-12, 08:10 #12
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jag kan tänka mig att hyra en film är snarlikt att låna en bok på biblioteket. Under 16 år så måste man ha målsmans underskrift för att låna böcker. Över 16 år så kan man själv låna böcker och även få betala en påminnelse avgift om man inte lämnar tillbaka boken i tid.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-13, 00:15 #13
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Berätta gärna hur det går för din kompis.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-13, 13:42 #14
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Som alla andra skriver så får en 16åring inte ingå avtal, såvida det inte gäller för att klara det egna hushållet. (dvs om denne flyttat hemifrån och inte har mamma och pappa till hands, fri tolkning.)

Om vi förutsätter att det är föräldrarna som ingått avtal med videobutiken och 16åringen har muntlig fullmakt av föräldrarna att få hyra film på deras videokort (tillåtelse av föräldrarna helt enkelt), ja, då är det upp till videouthyraren att kontrollera fullmakten. Hade den varit skriftlig hade han inte behövt kontrollera något utan då hade han kunnat hyra ut i god tro...

Om föräldrarna skulle erkänna att de låtit deras 16åring hyra film på deras avtal, ja då är det ju de som står ansvariga. Om de nekar att de gett tillåtelse åt 16åringen att hyra film, ja då blir det klart svårare att få tillbaka filmen.

Hoppas detta var till någon hjälp, jag är dock bara en lekman som läst 10p HÖKEN så det kanske är bäst att ha lite säkrare källor till hands. Lycka till!
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-13, 20:42 #15

Citat:
Originally posted by Kristofer@Dec 13 2005, 14:42
Som alla andra skriver så får en 16åring inte ingå avtal, såvida det inte gäller för att klara det egna hushållet. (dvs om denne flyttat hemifrån och inte har mamma och pappa till hands, fri tolkning.)
Om vi förutsätter att det är föräldrarna som ingått avtal med videobutiken och 16åringen har muntlig fullmakt av föräldrarna att få hyra film på deras videokort (tillåtelse av föräldrarna helt enkelt), ja, då är det upp till videouthyraren att kontrollera fullmakten. Hade den varit skriftlig hade han inte behövt kontrollera något utan då hade han kunnat hyra ut i god tro...
Om föräldrarna skulle erkänna att de låtit deras 16åring hyra film på deras avtal, ja då är det ju de som står ansvariga. Om de nekar att de gett tillåtelse åt 16åringen att hyra film, ja då blir det klart svårare att få tillbaka filmen.
Hoppas detta var till någon hjälp, jag är dock bara en lekman som läst 10p HÖKEN så det kanske är bäst att ha lite säkrare källor till hands. Lycka till
Men när jag var 16 så täcknade jag ett mobilabbonemang. Telia godkände detta.
Alltså gäller inte detta avtalet?

Hur kan Telia gå med på att täckna avtal som inte har stöd utav SRL?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-13, 22:32 #16
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
värt att tänk på:

alla svenskar över 16 år finns i kreditupplysningsföretagens register, enda skillnaden mellan en 16-åring och en 18-åring är att kreditupplysningsföretagen inte lämnar ut någon s.k. scoring på personer under 18, däremot uppgifter om inkomster, skulder m.m. finns tilgängligt även vad gäller 16-åringen

Omyndiga kan bli fall för kronofogden

Jag (17 år) har vid ett flertal tillfällen blivit fakturerad av både svenska myndigheter, föreningar och företag utan att det varit några tveksamheter för att jag varit under 18 (och de hade mitt personnr så de hade det inte så svårt för å veta min ålder)
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-14, 03:26 #17
Kristofers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Plockar väl fram lagboken då..
Citat:
Men när jag var 16 så täcknade jag ett mobilabbonemang. Telia godkände detta.
Alltså gäller inte detta avtalet?
Enligt FB §9:7 så är avtal som "underårig ingått utan erfoderligt samtycke, ej gilitgt", kräver dock att den underårige ej vid ingåendet av avtalet uppget falska uppgifter (exempelvis hävdat att denne var myndig), enligt andra stycket.

Du har här enligt FB §9:6 rätt att frånträda avtalet om "underårig utan erfoderligt samtycke ingått avtal", dvs om dina förmyndare inte gett sitt samtycke (fri tolkning). Du kan enligt fri tolkning få tillbaka för dina utlägg, eventuellt för de du ringt för om det är ett telefonabonnemang.

Citat:
Jag (17 år) har vid ett flertal tillfällen blivit fakturerad av både svenska myndigheter, föreningar och företag utan att det varit några tveksamheter för att jag varit under 18 (och de hade mitt personnr så de hade det inte så svårt för å veta min ålder)
Att få fakturor behöver ju inte innebära att du ingått avtal. Eller?

Enligt FB §9:3 så får "underårig själv råda vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år." Alltså, efter det att du är 16 får du själv bestämma vad du ska göra av dina sommarjobbspengar och eventuell ränta på dessa. Du kan alltså köpa vad du vill.

Huruvida man kan handla på kredit utan att ingå någon typ av avtal är jag dock osäker på om det var vad du syftade på
Oläst 2005-12-14, 04:57 #18
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Originally posted by Kristofer@Dec 14 2005, 04:26

Du har här enligt FB §9:6 rätt att frånträda avtalet om underårig utan erfoderligt samtycke ingått avtal, dvs om dina förmyndare inte gett sitt samtycke (fri tolkning). Du kan enligt fri tolkning få tillbaka för dina utlägg, eventuellt för de du ringt för om det är ett telefonabonnemang.

Alltså borde han kunna krävas för utgifter som det skulle kostat att köpa in en ny film? Eller andra kostnader som blir?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-15, 01:27 #19
Kristofers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Var visst lite slarvig. Det är givetvis den underårige som kan få tillbaka sina utlägg. Finns nått fall där en 5åring köpt massor av samlarkort (typ hockeykort), öppnat paketen och sedan lämnat tillbaka dessa tillsammans med föräldrarna. Butiksägaren borde ha förstått att han inte kunde sälja dem åt en 5åring då denne inte har rätt att handla för sina egna pengar ungefär...

I det här fallet med videobutiken så kan den underårige inte ingå avtal utan att ha förmyndares medgivande. Finns inte det så är avtalet ogilitigt och då kan den underårige kräva att få sina pengar tillbaka för hyrda filmer. I det här fallet är filmerna fortfarande värda något, de går fortfarande att hyra ut (jmf. mot hockeykort som säljs i förpackningar som redan öppnats - går ej att sälja igen), och därför bör videofilmen återgå till videouthyrarens ägo.

Fri tolkning alltihop, FB §9:1- §9:7
Oläst 2005-12-15, 06:25 #20

Precis, men om han nu inte lämnar tillbaka den så borde det väl vara stöld? Annars är det ju bara att betala några som är under 18 att gå in och hyra dom senaste filmerna och bara behålla om det inte händer något mer?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017