Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PROs argument emot ett kontaktlöst

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-06-23, 14:55 #1
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Standard PROs argument emot ett kontaktlöst

Läste precis att PRO lämnat in 140k namnunderskrifter till regeringen för att få bukt på problemet med minskad kontanthantering.

Efter att ha läst igenom deras debattartikel, aftonbladets artikel ovan och ett flertal blogginlägg på internet så förstår jag inte riktigt vad problemet är. Läser man mellan raderna så sägs de i princip; vi vill och kan inte lära oss ett nytt system.

Här är några citat från Aftonbladet.

Citat:
Det ska finnas olika betalningslösningar, där kontanter är en bit. Vi är absolut inte negativa till digitala lösningar – vi utbildar också många i det - men så länge kontanter är ett legitimt betalningssätt, fastställt av riksdagen, så ska man kunna använda det och själv avgöra hur man vill betala.
Hur är det tänkt att utfasningen av kontanter ska gå till om man inte successivt minskar användningen? De låter som att dom hellre vill att man förbjuder kontakter över en natt än att man över en längre period fasar ut användningen genom att belysa digitala betalmedel.

Citat:
Om man har varit kund i en bank i många, många år, så ska man inte kunna sätta in eller ta ut pengar från sitt konto i lugn och ro
Är väl inte ett argument för just kontakthantering utan säger mer; jag vill inte ändra på mig.

Citat:
Många äldre kan känna en oro när man står vid en bankomat. "Kommer jag ihåg koden eller inte?" Och obehaget på en del platser – alla vet ju vad man har för ärende vid en bankomat. Alla går ju därifrån med kontanter.

Eller om du tar ut i butik – då står det folk bakom och ser att du stoppar ned pengar i plånboken.
Talar inte de här emot användningen av kontakter? Hade dom betalt med ett digitalt medel hade detta inte varit ett problem.

Är det inte bättre att vi lägger våra resurser på att utbilda äldre och ta fram tjänster som är anpassade till dom? Te.x ett vristband (läs iWatch) som kan betalas med. Säkerheten måste (givetvis) sättas i relation till kontanter.

Vad är mest säkert hos en genomsnittlig 70åring; ett VISA-kort/vristband eller kontanter.

Kommer dock på ett par argument emot ett kontaktlöst samhälle, men ingen av dom påverkar målgruppen PRO riktar sig till.

1. Anonymiteten försvinner. Bankerna, så länge man inte använder kryptovalutor, kan spåra alla transaktioner.
2. De blir svårare, inte omöjligt, att ge pengar till folk utanför systemet, te.x uteliggare.

Handlar de bara om illviljan att anpassa sig eller är det någon aspekt jag missat?
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017