Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

DN skaffar paywall

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-03-10, 20:41 #1
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Själv så gillar jag http://omni.se/
Gratis och väldigt snabba nyheter

har slutat besöka sidor som vill ha betalt eller där man får endast läsa X antar artiklar per månad
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-11, 09:40 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av phattrance Visa inlägg
Själv så gillar jag http://omni.se/
Gratis och väldigt snabba nyheter

har slutat besöka sidor som vill ha betalt eller där man får endast läsa X antar artiklar per månad
Det är väl tyvärr ganska typiskt för den generationen som växt upp med internet. Det ska vara snabbt och gratis utan minsta spår av kvalitet och granskning. Är man inte först ut hamnar man långt ner på Google och förlorar annonsintäkter (undantaget någon enstaka som har förmågan och/eller förmånen att kunna vara unik på andra sätt).

Lite kul att "alla" säger att Aftonbladet är skräp men ändå fortsätter de vara nummer ett
Oläst 2015-03-12, 19:42 #3
SEOutanHatt SEOutanHatt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2012
SEOutanHatt SEOutanHatt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Lite kul att "alla" säger att Aftonbladet är skräp men ändå fortsätter de vara nummer ett
Nja, ganska lätt att förstå tycker jag. Det är den äldre generationen som fortfarande läser aftonbladet - ni vet, samma människor som röstar på sossarna av tradition utan att förstå att även de blivit skräp . Deras läsarantal minskar i takt med att den generationen byts ut.

På gott och på ont tror jag att framtiden tillhör mer nischade nyhetssidor där folk får läsa precis det de vill serverat på det sätt de vill ha det.
SEOutanHatt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-12, 19:52 #4
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av SEOutanHatt Visa inlägg
Nja, ganska lätt att förstå tycker jag. Det är den äldre generationen som fortfarande läser aftonbladet - ni vet, samma människor som röstar på sossarna av tradition utan att förstå att även de blivit skräp . Deras läsarantal minskar i takt med att den generationen byts ut.
Det tror jag inte, Aftonbladet presenterar det som folk vill ha. Det är deras enda målsättning, det har lyckats hittills och inget tyder på någon förändring i dagsläget.
Oläst 2015-03-17, 15:16 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av SEOutanHatt Visa inlägg
Nej, Aftonbladets räckvidd är betydligt högre hos unga människor.

Tittar du bara på pappersupplagor stämmer din slutsats på generations-biten. Men den stämmer också lika oavsett vilket politiskt inriktning eller utgivningsmönster tidningen har.

Tittar du på nätet och pappersupplaga tillsammans kan du också se att Sosse-tidningen ökat räckvidden rejält trots mindre stöd för det politiska partiet. Så det kan bli lite svårt att ens stå fast vid din orsaksförklaring för den påhittade situationen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-17, 08:51 #6
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Metro lyckas både distribuera en papperstidning och driva en webbplats enbart med reklamintäkter, men gammelmedia som nu tar betalt för både fysisk och digital läsning går på knäna. Visst SvD och DN kanske har 1-2 serier vardera per år som kan räknas som "grävande journalistik" men i övrigt är det ju mestadels klickbeten och utkablingar från TT/AFP/etc.

Metro får väl inte ens presstöd (i Sverige) som gammelmedia får?
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-17, 09:12 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Metro lyckas både distribuera en papperstidning och driva en webbplats enbart med reklamintäkter, men gammelmedia som nu tar betalt för både fysisk och digital läsning går på knäna. Visst SvD och DN kanske har 1-2 serier vardera per år som kan räknas som "grävande journalistik" men i övrigt är det ju mestadels klickbeten och utkablingar från TT/AFP/etc.

Metro får väl inte ens presstöd (i Sverige) som gammelmedia får?
2013
Tidnings Aktiebolaget Metro: -20 miljoner kr, 51 anställda
AB Dagens Nyheter: +112 miljoner kr, 283 anställda

Din beskrivning är väl inte helt verklighetstrogen? Visst har många av de tryckta tidningarna svårt att göra övergången till det nya mediaklimatet men det blir säkerligen bättre med tiden.

Att leva enbart på reklamintäkter ger knappast kvalitetsjournalistik. Metro är ju bottenskrapet i Sverige och antalet läsvärda och seriösa artiklar som producerats på egen hand är lätträknade.
Oläst 2015-03-17, 09:23 #8
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag både gillar och ogillar Paywalls. Jag förstår att det är viktigt att försöka få in intäkter för det jobbet de faktiskt lägger ner, ett jobb som inte är särskilt billigt men samtidigt ogillar jag att betala för något jag inte kan få något som helst hum för.

Vad skulle ni ha implementerat för lösning om man inte skulle använda en Paywall?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-17, 09:33 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av htiawe Visa inlägg
Jag både gillar och ogillar Paywalls. Jag förstår att det är viktigt att försöka få in intäkter för det jobbet de faktiskt lägger ner, ett jobb som inte är särskilt billigt men samtidigt ogillar jag att betala för något jag inte kan få något som helst hum för.

Vad skulle ni ha implementerat för lösning om man inte skulle använda en Paywall?
De flesta tänkande människor delar nog den inställningen

De flesta som infört en Paywall är ju dock välkända tidningar som de flesta potentiella kunder redan har läst eller har ett hum om innehållets natur. Dessutom har majoriteten som DN och SvD x antal gratis artiklar per månad innan väggen aktiveras. Det är säkerligen inte rätt lösning för alla men jag vet att flera tidningar har ökat sina intäkter och lyckats relativt bra redan med dessa ganska primitiva lösningar som finns idag så det finns potential.

Ett komplement är att även erbjuda mikrobetalningar för enstaka artiklar men vet inte om det låter sig göras så enkelt idag.
Oläst 2015-03-17, 12:52 #10
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Alltså hade jag varit tidning så kanske en paywall skulle vara någon form av slutmål men verkligen inget jag skulle starta med. Alltså gammelmedia borde ju tänka sig för så att de inte skrämmer bort ännu fler till icke-kvalitativ linkbait-media.

Ett bättre alternativ skulle kunna vara att börja med att artiklarna är gratis men att man behöver registrera sig för att ta del av dem. Sedan kan man ju göra kul saker med dessa uppgifter, t.ex. att tipsa om artiklar som ligger inom ett visst intresseområde. Har folk väl registrerat sig så är tröskeln till en faktiskt betalning mycket lägre (tänk Spotify eller Appstore).
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017