Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skattefusk bakom försäljning av tv.nu

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-02, 20:42 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Finns det någon seriös aktör som erbjuder detta? De jag anlitat, Skattepunkten, säger följande: http://skattepunkten.se/?q=sv/node/4

Finns det någon aktör som går in och tar risken om det blir ett negativt utfall hos skatteverket? Vilka andra seriösa aktörer finns det? Jag kommer få ett nytt behov av att dubbelkolla massa saker vid min flytt tillbaka till Sverige 2016.
Vågar inte svara rent allmänt på det, men vet att dom gigantiska som exempelvis KPMG i vissa fall tagit ansvar.

Åt andra sidan deras timpris är ju lagom högt :P

Så du ska flytta tillbaka till Sverige? Av alla länder med.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-03, 10:58 #12
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Vågar inte svara rent allmänt på det, men vet att dom gigantiska som exempelvis KPMG i vissa fall tagit ansvar.

Åt andra sidan deras timpris är ju lagom högt :P

Så du ska flytta tillbaka till Sverige? Av alla länder med.
Även KPMG, PCW m.fl. tar inte ansvar. Kan hända att dom gör det i enskilda fall men av 99 av 100 inte.

Revisorer och jurister i alla dess former är ej pålitliga då dom ej tar ansvar för det dom säljer. Dyrt är det också.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-03, 13:35 #13

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Jag hade inte koll på det då för 7 år sedan. Man kan säga att det kostade ett par miljoner att lära sig det. Det är bara att skratta åt det och gå vidare.
Var nyfiken och gick igenom alla bolag du hade, fick du över 40 miljoner för TV.NU? För du tömde bolaget på 52 miljoner via utdelningar. Sedan utdelning vidare via en hög bolag varje år sedan.

Men jag förstår varför du fick problem med med SKV, att trycka in Aktieägartillskott sedan tömma bolaget helt via utdelning samma år visar tydligt uppsåt att undvika skatt. Hade pengarna fått stanna några år och mindre utdelningar med tiden hade säkert utfallet kunnat bli helt annorlunda.
Oläst 2015-01-03, 14:17 #14

Citat:
Var nyfiken och gick igenom alla bolag du hade, fick du över 40 miljoner för TV.NU? För du tömde bolaget på 52 miljoner via utdelningar. Sedan utdelning vidare via en hög bolag varje år sedan.

Men jag förstår varför du fick problem med med SKV, att trycka in Aktieägartillskott sedan tömma bolaget helt via utdelning samma år visar tydligt uppsåt att undvika skatt. Hade pengarna fått stanna några år och mindre utdelningar med tiden hade säkert utfallet kunnat bli helt annorlunda.
Läste nog årsredovisningen lite snabbt, ser att Aktieägartillskott redan kom under 2007.
Oläst 2015-01-03, 15:41 #15
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Var nyfiken och gick igenom alla bolag du hade, fick du över 40 miljoner för TV.NU? För du tömde bolaget på 52 miljoner via utdelningar.
Driver du med mej, i princip alla pengar finns ju kvar i mina holdingbolag? Det finns ju tillgångar på 30 miljoner cash i ett av dom? Det finns fastighetsbolag, det finns domäner värda miljoner dollar. Blä du får kolla fakta. Det är ju för 17 bara att titta på allabolag? Jag har tagit ut ca 10% på 8 år i lön och utdelningar.

Otrevligt när gör sånt där Patrikweb. Gör inte om är du snäll!

Citat:
Läste nog årsredovisningen lite snabbt, ser att Aktieägartillskott redan kom under 2007.
Precis tv.nu såldes sommaren 2007. Därefter ställde jag om bolaget att hantera kapital i stället för att äga domän. Det är ju helt naturligt iom att bolaget helt plötsligt hade mängder med kapital och inte längre hade nåt långsiktigt ägande av tv.nu. Jag ändrade även bolagsstruktur så olika verksamheter bedrevs i olika företag med ett holdingbolag i toppen. Samma struktur som jag har nu 8 år senare. Skillanden är att det tillkommit bolag i takt med att jag köpt eller startat dom.

Därefter 2009 tog jag en utdelning på ett i sammanhangent mindre belopp som skatteverket anser deklarerades med en för låg skattesats. Det är det som nu är reglerat i Kammarrätten till SKV fördel. Fluffigare än så är det inte.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-03, 17:13 #16
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Även KPMG, PCW m.fl. tar inte ansvar. Kan hända att dom gör det i enskilda fall men av 99 av 100 inte.

Revisorer och jurister i alla dess former är ej pålitliga då dom ej tar ansvar för det dom säljer. Dyrt är det också.
Ja, och det är inte lite dyrt heller. KPMG skulle till ex ha 250 000 för att göra en bolagsvärdering. Jag tackade nej.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-03, 21:27 #17
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Ja, och det är inte lite dyrt heller. KPMG skulle till ex ha 250 000 för att göra en bolagsvärdering. Jag tackade nej.
Betalade för 2013 ca 220 kr PER TRANSAKTION för hela året i REVISION d.v.s. ej bokföringskostnad utan för att sammanställa bokslutet.

KPMG, göteborg. Dom tyckte det var normalt.
Tänk er, då jag betalar en avgift på 50 kr inkl moms för en domän, så ska jag även betala 220 kr för bokslutet till revisorn.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017