Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tjänsten Flightradar24 avslöjade Finnair

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-23, 00:42 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Även med denna olycka inräknad så kvarstår det faktum att flyg är betydligt säkrare än att ge sig ut på motorvägen i sin egen bil. Trots det är det ingen som kräver att man sänker hastighetsgränsen till 50 på alla vägar vilket med 100% säkerhet skulle minska antalet döda rejält.

Det är ett faktum att det är ganska säkert att flyga i förhållande till andra färdmedel.

Men på just motorvägar (i Sverige) är det nära nog inga dödsolyckor heller. Så att sänka farten till 50 skulle ha minimal effekt.

Däremot finns det olycksrisker på andra vägar än motorvägar som kan förbättras.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-23, 07:35 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Det är ett faktum att det är ganska säkert att flyga i förhållande till andra färdmedel.

Men på just motorvägar (i Sverige) är det nära nog inga dödsolyckor heller. Så att sänka farten till 50 skulle ha minimal effekt.

Däremot finns det olycksrisker på andra vägar än motorvägar som kan förbättras.
http://hd.se/skane/2013/02/15/1-000-...rdvastskanska/

Okej, ett dåligt exempel men det är också ytterst få som invalidiseras i flygolyckor till skillnad från bilolyckor. Säg 30 på landsväg istället då Det enda jag ville säga är att människor har en tendens att reagera väldigt irrationellt och fokusera på fel saker. Det här var en extrem och olycklig händelse till skillnad från bilolyckor som sker titt som tätt utan att man tar i med hårdhandskarna.
Oläst 2014-07-23, 08:11 #13
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
http://hd.se/skane/2013/02/15/1-000-...rdvastskanska/

Okej, ett dåligt exempel men det är också ytterst få som invalidiseras i flygolyckor till skillnad från bilolyckor. Säg 30 på landsväg istället då Det enda jag ville säga är att människor har en tendens att reagera väldigt irrationellt och fokusera på fel saker. Det här var en extrem och olycklig händelse till skillnad från bilolyckor som sker titt som tätt utan att man tar i med hårdhandskarna.
Nu har vi hamnat långt långt ifrån ämnet, men jag kan ju fortsätta...

I Sverige är väl trafiksäkerheten förhållandevis exemplarisk. Tillsammans med Norge och Danmark (och bortsett från några lilleputtländer utan egentlig trafik) har vi lägst antal dödsolyckor per capita i världen.

Här i Thailand råder motsatta förhållanden. Trots en av världens modernaste bilparker och helt ok motorvägar är den statistiska risken att dö i trafiken ungefär TRETTON GÅNGER större här än i Sverige. Att jag råkar bo på en ö där olycksstatistiken är betydligt dystrare än riksgenomsnittet gör saken knappast bättre. För min egen del alltså.

Thailand borde lära av Sverige. I detta avseende.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-24, 10:13 #14
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Nu har vi hamnat långt långt ifrån ämnet, men jag kan ju fortsätta...

I Sverige är väl trafiksäkerheten förhållandevis exemplarisk. Tillsammans med Norge och Danmark (och bortsett från några lilleputtländer utan egentlig trafik) har vi lägst antal dödsolyckor per capita i världen.

Här i Thailand råder motsatta förhållanden. Trots en av världens modernaste bilparker och helt ok motorvägar är den statistiska risken att dö i trafiken ungefär TRETTON GÅNGER större här än i Sverige. Att jag råkar bo på en ö där olycksstatistiken är betydligt dystrare än riksgenomsnittet gör saken knappast bättre. För min egen del alltså.

Thailand borde lära av Sverige. I detta avseende.
Precis. De kanske behöver höja skatterna så att de kan informera eller bygga säkrare för trafikanterna. På de platser jag har vart i Thailand så skulle jag inte klassa motorvägarna som säkra. Det kan springa ut en get/katt/hund på vägen och bilföraren gör något dum manöver. Hus byggs ända mot vägen och både människor och djur är väldigt utsatta. PÅ de ställen där vägen är bred så tenderar folk att köra för fort. Överallt finns dessa livsfarliga mopeder och hjälmtvånget fungerar sisodär. Kampanjer om bälte vore nog också bra. Jag har aldrig åkt en taxi där bältet fungerar eller används.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-24, 10:49 #15
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Vinstmarginalerna inom flygtrafiken är ganska slimmad så det är väl inte så konstigt att de inte väljer att flyga runt olika områden utan anledning.

Så länge det inte finns ett uttalat hot mot civiltrafiken så har jag full förståelse för att varje bolag inte sätter sig ned och väljer ut vilka områden man ska flyga runt och inte, det ska det ju finnas fungerande myndigheter som utreder.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-27, 09:44 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Även med denna olycka inräknad så kvarstår det faktum att flyg är betydligt säkrare än att ge sig ut på motorvägen i sin egen bil. Trots det är det ingen som kräver att man sänker hastighetsgränsen till 50 på alla vägar vilket med 100% säkerhet skulle minska antalet döda rejält.
Nja. Hastigheten är långt ifrån ensam faktor; men vi kanske inte ska utveckla det resonemanget i den här tråden.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-27, 21:57 #17
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av altruixm Visa inlägg
Meh. Klart det är plan över Afrika också. Just nu ser jag flertalet plan över Sudan, ett över Uganda och några nära Dar i Tanzania. EY603 är ex. på väg till Abu Dhabi och ligger över Moçambique just nu.

Att du inte ser fler plan över Afrika beror sannolikt på att flygplan där saknar sändare för spårning eller att mottagare av sändningar samt förmedlingen av det senare till servrar för visning av flygplansdata är begränsat.
Ser man till vilka flygbolag som bannlysts från att flyga till EU har 13 afrikanska länder lyckats få typ alla sina nationella flygbolag på den listan. Och det är 19 länder totalt på listan vad jag kan se. Nuf said...
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-27, 23:28 #18
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Ser man till vilka flygbolag som bannlysts från att flyga till EU har 13 afrikanska länder lyckats få typ alla sina nationella flygbolag på den listan. Och det är 19 länder totalt på listan vad jag kan se. Nuf said...
Och det hör ihop med mitt svar Patrik hur?
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-28, 07:04 #19
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Nja. Hastigheten är långt ifrån ensam faktor; men vi kanske inte ska utveckla det resonemanget i den här tråden.
Påstod aldrig att det var den enda faktorn men det är självfallet en viktig sådan, det blir inte många dödsolyckor om alla kör i 30

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017