Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köpa bostadsrätt i Stockholm 2014

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-28, 12:01 #1
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Cosma Visa inlägg
Är det någon som har bra tips på områden? Eller vart kan man spekulera vart det blir attraktivt i framtiden?
Fina område lite längre ifrån ghetto, och områden det inte finns yta för något nytt mångmiljon program eller extremt många nya bostäder.

Områden med bra kommunikation med bra vägar drar upp värdet lite extra för mer folk med pengar.

Områden dit det kommer större utbyggnad av kollektivtrafik kommer med öka i värde men inte extremt. För dom rika lär inte åka kollektivtrafik. Men lite högre medelklass möjligen men som inte har råd med både bra bostad och bil samtidigt
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-28, 12:25 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Är det någon som har bra tips på områden? Eller vart kan man spekulera vart det blir attraktivt i framtiden?
Jag tycker Hägersten är ett sådant område, bott i aspudden halva livet och när jag var liten så var de inte finaste området direkt, nu är det som något mini söder med lattefarsor och blomsteraffärer. Hägerstensvägen myntas lite som paradgatan och priserna påminner om söder. Telefonplan hände inte så mycket vid för några år sedan, sen kom konstfack och fler trevliga skolor, t.ex. hyper island och området har fått säkert minst 50-100 tal nyproducerade hus på 7års period.

Årsta dal blir lite som hammarbysjöstads stuk om du gillar sånt, men det är aningen dyrare där. Och hela det området har vuxit upp på 10-15år.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-30, 19:13 #3
Swag Swag är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2012
Swag Swag är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2012
Citat:
Där det planeras kommande saker som nya tunnelbanestationer, Mall Of Scandinavia i Solna och så vidare. Men fortfarande är ett antal år tills detta är klart. Å andra sidan finns risken att byggplanerna skrotas (M.O.S i Solna byggs just nu så det blir av).

Någon skrev om att friliggande ytor runtomkring riskeras att bebyggas och sänka värdet. I storstan sker mycket förtätningar, politiker vill dra ner på antalet parkeringsplatser för att bygga mer och tätare. MEN å andra sidan ett boende med lite utsikt i stan är attraktivt, så om det inte byggs mitt emot så blir värdet ännu bättre med tiden och det går lättare och snabbare att sälja och trevligare att bo där under tiden. Jag menar, ska man köpa ett boende där man kan skaka hand med grannen mitt emot direkt bara för att inte riskera bygge? (Men man kan luska lite om det finns planer i närområdet, mäklaren som säljer kommer dock inte veta någonting om detta)

Lycka till!
Swag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-28, 11:40 #4
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Flitig postare
Cosmas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag vet hur det funkar, orsak varför det byggs dåligt med är alla krav och byråkrati av evigheter. Hyresrätter byggs inte för det är reglerad marknad. Så förlust affär då inte man får ta marknadshyror.

Men ökning kan inte öka och öka, när folk inte längra har råd bo tar det stopp
Lite så går mina tankar också. Det kan ju inte bara öka å öka..
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-01, 22:15 #5
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Men ökning kan inte öka och öka, när folk inte längra har råd bo tar det stopp
Det kommer en bubbla, frågan är inte om utan när. Tiden efter valet kan bli avgörande. men faktumet att Stockholm fortfarande har ett rejält behov av kompetens så kan det ta längre tid.

Men det finns ingen egentlig orsak att vara orolig om hushållet kan klara 1-2, max 3 år med en sprucken bubbla och riktigt tuffa räntor. Det är där bufferten kommer in och bör tillåtas att naggas på, för att sälja kan bli en ännu större förlustaffär. Att sitta kvar brukar i regel alltid löna sig förr eller senare - lite beroende på belåningsgrad och vilket "överpris" du kan ha betalat. Marknaden återhämtar sig - men det är surt så länge det varar... För att det ska bli en dramatisk förändring krävs en större omvärldsförändring som gör Stockholm till en stad färre vill bo i.

TS - oavsett vad som sker så, om du är du orolig för att inte kunna klara ekonomin, kan det vara bra att i allra värsta fall kunna hyra ut ett rum i lägenheten.

OT:

Det finns några aspekter som glöms bort, t.ex. hur kommer den nya ringleden att påverka transporter och kommunikationer? Jag är lite tveksam efter den redan känns underdimensionerad, men i andra städer har liknande lyckade infrastrukturella förändringar medfört att vissa områden blivit betydligt attraktivare och andra lite mindre attraktivare (observera nyanserna där).

Vidare kanske Stor-Stockholm någon gång får tummen ur och skapar flera nya levande och attraktiva stadscentrum. Att allt kretsar kring "staden innanför tullarna" är inte samhällsekonomiskt sunt. Snart är Stockholm så stort att det kommer att bli områden även utanför tullarna som blir egna dynamon som flyttar fokuset från "innerstan".
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-28, 12:16 #6

Natur och miljö visst men kommunikation är viktigare, tar det flera timmar extra restid per dag spelar natur och miljö mindre roll. Inte folk i arbetarklassen alla fall som måste jobba varje dag.

Sedan får man kolla målgrupper med, barnfamiljer vill ju mer ha villor med parker och grönområden. Lägenheter mer för singlar eller par utan barn i regel
Oläst 2014-04-28, 12:17 #7
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Jag gillar Kungsholmen, Gärdet och Hornstull, men det kostar förstås mer per kvadratmeter. Å andra sidan får man ju tillbaka pengarna (med ränta) när man säljer.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-28, 12:26 #8

sedan kan man ha 2 olika mål, hitta det perfekta boendet som man trivs med eller gå efter det som troligtvis ger störst avkastning. Ska man gå efter störst avkastning lär man kanske inte trivas för man får inte den ytan man vill ha för man har inte råd.

Sedan vill man ju inte bo i ghetto även om man vill få stor yta, man vill inte få stå ut med upplopp och få sin bil stulen eller nerbränd till och från. Eller behöva typ ha skyddsväst för vara helt säker.
Oläst 2014-05-01, 16:28 #9
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Sedan vill man ju inte bo i ghetto även om man vill få stor yta, man vill inte få stå ut med upplopp och få sin bil stulen eller nerbränd till och från. Eller behöva typ ha skyddsväst för vara helt säker.
Välkomnen till området runt Stureplan (förutom bilbränningarna....).
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-28, 12:44 #10
Cosmas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Cosmas avatar

Det är jättekul och värdefullt och höra era kommentarer

Personligen är jag främste ute efter ett bra å trevligt boende. Bara man får tillbaka pengarna sen och räntan förhoppningsvis.
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017