FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Områden med bra kommunikation med bra vägar drar upp värdet lite extra för mer folk med pengar. Områden dit det kommer större utbyggnad av kollektivtrafik kommer med öka i värde men inte extremt. För dom rika lär inte åka kollektivtrafik. Men lite högre medelklass möjligen men som inte har råd med både bra bostad och bil samtidigt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Citat:
Årsta dal blir lite som hammarbysjöstads stuk om du gillar sånt, men det är aningen dyrare där. Och hela det området har vuxit upp på 10-15år. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Någon skrev om att friliggande ytor runtomkring riskeras att bebyggas och sänka värdet. I storstan sker mycket förtätningar, politiker vill dra ner på antalet parkeringsplatser för att bygga mer och tätare. MEN å andra sidan ett boende med lite utsikt i stan är attraktivt, så om det inte byggs mitt emot så blir värdet ännu bättre med tiden och det går lättare och snabbare att sälja och trevligare att bo där under tiden. Jag menar, ska man köpa ett boende där man kan skaka hand med grannen mitt emot direkt bara för att inte riskera bygge? (Men man kan luska lite om det finns planer i närområdet, mäklaren som säljer kommer dock inte veta någonting om detta) Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men det finns ingen egentlig orsak att vara orolig om hushållet kan klara 1-2, max 3 år med en sprucken bubbla och riktigt tuffa räntor. Det är där bufferten kommer in och bör tillåtas att naggas på, för att sälja kan bli en ännu större förlustaffär. Att sitta kvar brukar i regel alltid löna sig förr eller senare - lite beroende på belåningsgrad och vilket "överpris" du kan ha betalat. Marknaden återhämtar sig - men det är surt så länge det varar... För att det ska bli en dramatisk förändring krävs en större omvärldsförändring som gör Stockholm till en stad färre vill bo i. TS - oavsett vad som sker så, om du är du orolig för att inte kunna klara ekonomin, kan det vara bra att i allra värsta fall kunna hyra ut ett rum i lägenheten. OT: Det finns några aspekter som glöms bort, t.ex. hur kommer den nya ringleden att påverka transporter och kommunikationer? Jag är lite tveksam efter den redan känns underdimensionerad, men i andra städer har liknande lyckade infrastrukturella förändringar medfört att vissa områden blivit betydligt attraktivare och andra lite mindre attraktivare (observera nyanserna där). Vidare kanske Stor-Stockholm någon gång får tummen ur och skapar flera nya levande och attraktiva stadscentrum. Att allt kretsar kring "staden innanför tullarna" är inte samhällsekonomiskt sunt. Snart är Stockholm så stort att det kommer att bli områden även utanför tullarna som blir egna dynamon som flyttar fokuset från "innerstan". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Natur och miljö visst men kommunikation är viktigare, tar det flera timmar extra restid per dag spelar natur och miljö mindre roll. Inte folk i arbetarklassen alla fall som måste jobba varje dag.
Sedan får man kolla målgrupper med, barnfamiljer vill ju mer ha villor med parker och grönområden. Lägenheter mer för singlar eller par utan barn i regel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag gillar Kungsholmen, Gärdet och Hornstull, men det kostar förstås mer per kvadratmeter. Å andra sidan får man ju tillbaka pengarna (med ränta) när man säljer.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
sedan kan man ha 2 olika mål, hitta det perfekta boendet som man trivs med eller gå efter det som troligtvis ger störst avkastning. Ska man gå efter störst avkastning lär man kanske inte trivas för man får inte den ytan man vill ha för man har inte råd.
Sedan vill man ju inte bo i ghetto även om man vill få stor yta, man vill inte få stå ut med upplopp och få sin bil stulen eller nerbränd till och från. Eller behöva typ ha skyddsväst för vara helt säker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Välkomnen till området runt Stureplan (förutom bilbränningarna....).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är jättekul och värdefullt och höra era kommentarer
![]() Personligen är jag främste ute efter ett bra å trevligt boende. Bara man får tillbaka pengarna sen och räntan förhoppningsvis. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|