FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
rent juridiskt så är det upphovsrättslagen som gäller och då är det upphovsmannen som äger alla rättigheterna tills någon har köpt rättigheterna enligt ett avtal.
Om inget avtal har upprättats skriftligt så är det ändå användaren/nyttjaren som har bevisbördan, det finns ett otal rättsfall som stärkt upphovsrättshavarens ställning. Du har i detta fall en stark förhandlingsposition och kan närma dig nyttjaren genom att vänligt säga att du vill få till ett mer permanent avtal om användningen av ditt upphovsrättsliga arbete. Om ni inte kan komma överens vid en förhandling så kan du alltid neka fortsatt utnyttjande av ditt arbete, och det kan ju li kostsamt för nyttjaren att byta. Men börja med att vänligt påpeka att du vill ha en kompensation för utnyttjandet, utan att ställa en massa ultimatum eller vara ogin. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Conny, dina svar är alltid bäst
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
När det är bra, så är det OK. När det börjar krisa lite så ska du kräva på pengar, dessutom 6 år efteråt? Jag vet inte vad som ligger bakom och bryr mig inte heller, men i mina ögon ser verkligen inte detta bra ut. Känns oseriöst! Min personliga åsikt!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Ta reda på en skälig nivå på ersättning innan du kontaktar dem. Som företag har man 10 år på sig innan en fordran preskiberas. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-06-29 klockan 16:24 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|