FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kostnader för ansökan om F-skatt och momsregistrering gör hos skatteverket och det är inga avgifter för det. Skickar du in ansökan på papper så blir det väl ett frimärke som största kostnad.... Men har du BankID eller något annat de elektroniska IDn som skatteverket accepterar så kan du ansöka online kostnadsfritt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
|
Citat:
Normalt var kostnaden 10 000-15 000 kr. Man ska inte budgetera för en för låg kostnad, det är bättre att budgetera för en för hög kostnad och bli glatt överraskad om man klarar sig med lägre kostnad, att bli överraskad av högre kostnader än man budgeterat är inte lika kul. Så jag rekommenderar att budgetera för 15 000-20 000 kr för revisor. Lyckas man sen hålla sig till 5 000 kr i faktisk kostnad så är det ju skitkul, då kan man bjuda sig själv på en riktig superfest i stället, eller köpa ny fin skinnfotölj till kontoret.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Släng på runt 10.000 för en vettig redovisningskonsult som kan hjälpa dig med bokslut, moms, skatter, deklarationer, etc.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Jo, 400+moms per timme är nog minimum och i början borde man klara sig på en timme per månad plus några extra vid bokslut och deklaration. En bra redovisningsbyrå ger en glad och mindre kostsam revisor.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Jag vet inte vad ditt problem med den summan är men faktum är att det är sant. Det beror till stor del på att de som sköter redovisningen kan sitt jobb och ser till att det inte slinker med något italienskt eller annat konstigt. Hade vi gjort som en del av revisorns klienter och kommit med pappkassar med papper i så hade det säkert kostat 20000 eller mer men då är det ju inte längre frågan om revisionskostnad utan redovisningskostnad.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag levererade alla papper i ordning i 1-2 bokföringspärmar med alla verifikationer bokförda, Balansräkning, resultaträkning, verifikationslista sorterat i datumordning, skuldförteckning, förteckning över fordringar, allt prydligt instoppat i A4-pärmen med uppmärkt fliksystem, kostnad 10 000-15 000 kr. Jag tycker helt enkelt att summa 5000 kr för en revisor är orealistiskt lågt räknat. Du hittar ingen seriös auktoriserad revisor i Stockholmstrakten som gör en revision på ett AB med ca 1-2 Mkr i omsättning och ca 200-300 verifikationer för så lite som 5000 kr per år. Sen var det 3 av 11 år som jag anlitade redovisningsbyrå (olika redovisningsbyrå varje år), p g a att jag hade fullt upp med uppdragen och inte hade vare sig tid eller ork att göra bokföringen själv, och det dyraste året fick jag betala 128 000 kr (600 kr/timme + moms) för att de skulle sköta bokföringen utöver revisionskostnaden. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-05-22 klockan 21:15 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Ja, redovisningen var svindyr tycker jag, så jag försäker göra den själv i fortsättningen. Då hade jag dock råd med den men det känns onödigt att betala 128 000 spänn för detta, det blir ju 10 000 spänn i månaden, det tar mig själv max 2 timmar (om jag tar en lång fikapaus mitt i jobbet...) per månad att göra så jag får bra timpeng om jag gör det själv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
||||
![]() |