Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kostnader uppstart av AB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-22, 13:50 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av AmoZ Visa inlägg
Tack för ditt svar!

Det är inga andra uppstartskostnader eller registreringskostnader hos bolagsverket eller dylikt, för namnregistrering, momsregistrering eller någon annan kostnad, som man inte tänker på?
Kostnader för ansökan om F-skatt och momsregistrering gör hos skatteverket och det är inga avgifter för det. Skickar du in ansökan på papper så blir det väl ett frimärke som största kostnad.... Men har du BankID eller något annat de elektroniska IDn som skatteverket accepterar så kan du ansöka online kostnadsfritt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-22, 13:58 #12

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Så vår faktiska revisorskostnad är orealistisk? Nej, jag tror inte att vi får någon rabatt och firman är en av de större i stan så det är inget enmansband heller. Men det är ju inte 08 så det kan ju spela en viss roll.
Jag har haft AB i 11 år och aldrig kommit under 10 000 per år, däremot var jag uppe i 20 000 kr något år. Enmansbolag med revisor i Stockholmsområdet.

Normalt var kostnaden 10 000-15 000 kr. Man ska inte budgetera för en för låg kostnad, det är bättre att budgetera för en för hög kostnad och bli glatt överraskad om man klarar sig med lägre kostnad, att bli överraskad av högre kostnader än man budgeterat är inte lika kul.

Så jag rekommenderar att budgetera för 15 000-20 000 kr för revisor. Lyckas man sen hålla sig till 5 000 kr i faktisk kostnad så är det ju skitkul, då kan man bjuda sig själv på en riktig superfest i stället, eller köpa ny fin skinnfotölj till kontoret....
Oläst 2013-05-22, 16:21 #13
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Släng på runt 10.000 för en vettig redovisningskonsult som kan hjälpa dig med bokslut, moms, skatter, deklarationer, etc.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-22, 19:02 #14
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Släng på runt 10.000 för en vettig redovisningskonsult som kan hjälpa dig med bokslut, moms, skatter, deklarationer, etc.
Jo, 400+moms per timme är nog minimum och i början borde man klara sig på en timme per månad plus några extra vid bokslut och deklaration. En bra redovisningsbyrå ger en glad och mindre kostsam revisor.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-22, 19:05 #15
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Lyckas man sen hålla sig till 5 000 kr i faktisk kostnad så är det ju skitkul, då kan man bjuda sig själv på en riktig superfest i stället, eller köpa ny fin skinnfotölj till kontoret....
Jag vet inte vad ditt problem med den summan är men faktum är att det är sant. Det beror till stor del på att de som sköter redovisningen kan sitt jobb och ser till att det inte slinker med något italienskt eller annat konstigt. Hade vi gjort som en del av revisorns klienter och kommit med pappkassar med papper i så hade det säkert kostat 20000 eller mer men då är det ju inte längre frågan om revisionskostnad utan redovisningskostnad.
Oläst 2013-05-22, 21:08 #16

Citat:
Jag vet inte vad ditt problem med den summan är men faktum är att det är sant. Det beror till stor del på att de som sköter redovisningen kan sitt jobb och ser till att det inte slinker med något italienskt eller annat konstigt. Hade vi gjort som en del av revisorns klienter och kommit med pappkassar med papper i så hade det säkert kostat 20000 eller mer men då är det ju inte längre frågan om revisionskostnad utan redovisningskostnad.
Jag pratar om kostnader för revisionen, dvs inte redovisningskostnaden.

Jag levererade alla papper i ordning i 1-2 bokföringspärmar med alla verifikationer bokförda, Balansräkning, resultaträkning, verifikationslista sorterat i datumordning, skuldförteckning, förteckning över fordringar, allt prydligt instoppat i A4-pärmen med uppmärkt fliksystem, kostnad 10 000-15 000 kr.

Jag tycker helt enkelt att summa 5000 kr för en revisor är orealistiskt lågt räknat. Du hittar ingen seriös auktoriserad revisor i Stockholmstrakten som gör en revision på ett AB med ca 1-2 Mkr i omsättning och ca 200-300 verifikationer för så lite som 5000 kr per år.

Sen var det 3 av 11 år som jag anlitade redovisningsbyrå (olika redovisningsbyrå varje år), p g a att jag hade fullt upp med uppdragen och inte hade vare sig tid eller ork att göra bokföringen själv, och det dyraste året fick jag betala 128 000 kr (600 kr/timme + moms) för att de skulle sköta bokföringen utöver revisionskostnaden.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-05-22 klockan 21:15
Oläst 2013-05-22, 21:19 #17
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Jag pratar om kostnader för revisionen, dvs inte redovisningskostnaden.

Jag levererade alla papper i ordning i 1-2 bokföringspärmar med alla verifikationer bokförda, Balansräkning, resultaträkning, verifikationslista sorterat i datumordning, skuldförteckning, förteckning över fordringar, allt prydligt instoppat i A4-pärmen med uppmärkt fliksystem, kostnad 10 000-15 000 kr.

Sen var det 3 år som jag anlitade redovisningsbyrå, p g a att jag hade fullt upp med uppdragen och inte hade vare sig tid eller ork att göra bokföringen själv, och det dyraste året fick jag betala 128 000 kr (600 kr/timme + moms) för att de skulle sköta bokföringen utöver revisionskostnaden.
Tråkigt att du betalat så dyrt, det finns billigare - även hos de stora kedjorna. (Alltså för redovisningen)
Oläst 2013-05-22, 21:38 #18

Citat:
Tråkigt att du betalat så dyrt, det finns billigare - även hos de stora kedjorna. (Alltså för redovisningen)
Ja, redovisningen var svindyr tycker jag, så jag försäker göra den själv i fortsättningen. Då hade jag dock råd med den men det känns onödigt att betala 128 000 spänn för detta, det blir ju 10 000 spänn i månaden, det tar mig själv max 2 timmar (om jag tar en lång fikapaus mitt i jobbet...) per månad att göra så jag får bra timpeng om jag gör det själv.
Oläst 2013-05-31, 17:11 #19
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
så jag får bra timpeng om jag gör det själv.
Och inte bara det, man får också en mycket bättre inblick i hur det ligger och vart det bär hän samt kan vidta åtgärder tidigare än normalt.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017