FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
http://www.ne.se/sok?q=utf%C3%A4stelse
Citat:
Citat:
Detta kan man bara tolka som att en utfästelse gäller! Pacta Sunt Servanda! Avtal skall hållas! Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-11 klockan 02:32 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Jag vet inte vilket forum eller vilken tävling som diskussionen gäller. Men vad spelar lagen för roll i ett fall där ingen som påverkats av eventuella avtalsbrott bryr sig eller påverkas?
Ska vi vara krassa och utgå ifrån att ett sådant här fall hade gått till domstol, så tror jag att domstolen hade frikänt just pga att ingen drabbats. Svensk lag är väldigt flexibel, beroende på omständigheterna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Ärendet hade troigen hamnat i Allmänna reklamationsnämnden, eller marknadsdomstolen, de är inte lika förlåtande mot företag som lurar konsumenten.
Det må vara att de som drabbats i detta fall inte råkar bry sig (jag har ingen aning om vad priset i tvlingen skulle bli). Men de som känner till företagtes agerand ehar givetvis tappat en del av förtroende för företaget och dess vilja att hålla ingångna avtal (ensidigt utfästelse är också ett avtal och det får ju en andra avtalspart så snart någon accepterar budet). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag håller med Gustav, för att detta skall kallas för avtalsbrott måste nog en av deltagarna klaga på tävlingen och driva presessen mot forums ägaren, i detta fall så var Knullis tydlig med det och förklarade anledningen till varför tävlingen deadline hade ändrat.
"Mina åsikter står jag själv för" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Efter den här informationen skulle då jag aldrig ingå avtal med den som ensidigt bryter en sån utfästelse, en sån person kan man inte göra affärer med.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Conny, du behöver ta hänsyn till förarbeten, tidigare domslut (som kan blivit prejudikat) och praxis. Just avtalslagen du hänvisar till med endast en paragraf är oerhört svår.
I det här fallet har en höna dykt upp. Undvik avtal med nämnda företag om du vill, att ingå avtal är frivilligt. Vi vet inte vad som stod i villkoren i anslutningen till tävlingen, därmed kan vi inte heller veta hur avtalslagen ska tillämpas på nämnda fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jag litar på att Tartaren har på fötterna, det brukar Tartaren ha annars.
När man gör affärer så misslyckas man ibland, det är helt ok att misslyckas, men inte att vara "ond", men man måste fullfölja sina åtaganden om man kan, dvs man får absolut inte ens fundera på att strunta i en utfästelse man gjort. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|