Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur undviker man att bli bestulen på sin idé när man hyr utvecklare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-03, 19:06 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av weetabix Visa inlägg
Lite vanskligt med NDA känns det som. Vad händer om man som utvecklare skriver på ett NDA om en idé där någon del är lik något som man redan håller på att utveckla åt sig själv eller en annan kund?
När man som utvecklare presenterar sig för beställaren/den nya potentiella kunden så berättar man ju oftast vad man gjort tidigare, men även om man har en del projekt man jobbar med paralellt som är hemliga och där man ej kan avslöja VEM man jobbar för eller VAD man jobbar med. Jag har även varit med om att jobba för kunder där jag inte ens får berätta vilken TEKNIK jag arbetar med för att kunden anser detta vara superhemligt.

Man berättar givetvis bar ai allmänna ordalag om vad man har för paralella uppdrag och sen är det upp till kunden att besluta om de anser det medför en risk för "informationsläckage" eller inte.

Detr viktiga är att man är tydliga med sina förutsättningar och avsikter från både kunden och leverantörens sida. Onödit hemlighetsmakeri skapar osäkerhet och rädsla och medför att parterna inte kan göra önskade affärer ihop.

Bättre att avstå affären än att ge sig in i osäkra affärsrelationer. Men om båda parter har en stark öppenhet mot varandra i diskussionen så brukar det underlätta betydligt. Det är viktigt att man pratar med varandra och gör klart vad var och en vill och kan, så brukar det bli betydligt bättre än annars.

Har man speciella förutsättningar elelr känner en osäkerhet så är det bättre att berätta om det än att gå omkring och muttra för sig själv.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017