Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varför använda no-reply-adress?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-12, 01:31 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Som tillägg till Gustav kreativa förslag så kan jag tillägga att man alltid ska spärra bakåtknappen i webbläsaren så användaren blir låst till samma sida oavsett hur många gånger eller fort man trycker på "back". Då är lyckan total för den kunden. Eeeehhh... Före detta kunden, menar jag.....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-12, 10:03 #12
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 99
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 99
Nu vet jag inte om det är Loopia ni menar på alla ställen men jag tänkte förklara hur vi tänkt och gjort.

När vi skickar ut en mailfaktura är själva mailet ett ”försättsblad”, dvs det står bara själva produkten (domännamn, webbhotell etc) samt info om totalsumman, OCR-numret, hur du säger upp tjänsten etc.

Vill man se en spec på fakturan klickar man upp den bifogade PDF’en eller text-filen. Där får man se orginalfakturan som då är specad med all nödvändig info.

Vi skickar mailfakturor från [email protected] och det beror på att studsarna hanteras automatiskt på den adressen för att vara separerat från vår [email protected]. När en mailfaktura studsar hanteras det med automatik och fakturan skickas ut med post istället. Kan en studs inte hanteras automatiskt på detta sätt flyttas den med automatik till vår inkorg för [email protected] och hanteras manuellt.

Svarar man på faktura-mailet ser man att svarsadressen är [email protected] som är samma som [email protected]. Detta är givetvis onödigt och kan ställa till en del funderingar så därför har vi nu ändrat till [email protected].

/Jimmie
LoopiaAB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-12, 11:50 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Borde inte gälla Loopia eftersom ni faktiskt har en riktig adress som reply-to även om utskicken går från no-reply@.

Om mailet är ett "försättsblad" eller den verkliga fakturan är ju helt irrelevant. Det handlar om att man enkelt vill kunna ställa en fråga och det enklaste sättet är naturligtvis att trycka på "Svara".

Tyvärr är de allra flesta som arbetar med internet inte särskilt haj på användarvänlighet vilket i slutändan är riktigt trist för kunder och supportpersonal. Gustavs inlägg är alltför talande än idag
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 14:51 #14
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Vi kör en noreply på vissa av våra utskick, men den går att svara på utan problem. Det är bara för att de flesta autosvar har en tendens att skippa noreply-adresser - dvs vi slipper få 14 miljarder mail att städa bort i onödan.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 15:24 #15
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Vi kör en noreply på vissa av våra utskick, men den går att svara på utan problem. Det är bara för att de flesta autosvar har en tendens att skippa noreply-adresser - dvs vi slipper få 14 miljarder mail att städa bort i onödan.
Vad hjälper det när 99/100 noreply-adresser inte läses av någon? Jo jag vet! Vi ska alla GISSA vem som faktiskt har noreply-adresser som faktiskt läses av en människa.

Oavsett vad så är min personliga mening att alla mail som skickas av någon/något till en människa A_L_D_R_I_G får ha noreply som avsändare. Fruktansvärt respektlöst!!!

Ja, jag tar i här men detta har stört mig länge!
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 16:17 #16
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
De mail som har noreply är mail som inte är avsedda att besvaras (de ska gå in på en länk och bekräfta en begäran de just gjort), men det är en låda som aktivt läses av oss om någon ändå besvarar den.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-20, 11:22 #17
entep entep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 54
entep entep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 54
Förstår verkligen inte er tanke AndreasS.
Ge gärna ett exempel på ett mejl som aldrig kan tänkas besvaras.

Varför ha en no-reply-adress som ni aktivt läser av? Talar inte det tydligt om att folk vill och faktiskt mejlar tillbaka på era mejl även fast ni inte vill det?

Byt ut no-reply till please-reply eller ännu bättre en personlig adress så man vet vem man pratar med.

Senast redigerad av entep den 2012-09-20 klockan 11:22 Anledning: Typo
entep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-20, 11:36 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Skickar man ut mail till en KUND så är det väl ganska lämpligt att man också kan svara oavsett vad det gäller. Spammar man icke-kunder kan man väl göra som man önskar men då är knappast e-postadressen det stora felet Och, som sagt var, om man ändå kan svara trots att mailet skickas från en noreply-adress så kan man verkligen fråga sig varför man väljer den som avsändare från första början... Tekniker tänker inte alltid på användaren
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017