Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Seg sida på snabb server.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-23, 20:52 #11
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Ett annat tips kan vara att skaffa två mindre burkar istället för en kraftig. Det finns goda skäl till att dela upp databasen i en enhet och webbservern i en annan. Oavsätt hur många kärnor / CPU:er din burk har kommer saker ändå inte kunna göras helt parallellt vilket kommer göra det oeffektivt.

Nu vet jag dock inte riktigt hur detta fungerar i praktiken med VPS, det kanske inte blir samma sak när det är virituellt.

I övrigt håller jag med föregående talare. Optimera databasen. Är det en egen skriven mjukvara så finns det garanterat mycket att göra. Normalisera tabellerna, kolla frågorna, indexera rätt, etc.

Om det är en egen skriven mjukvara så lägg gärna till profilering så att du kan kika på vad varje request från klienten lägger sin tid. Börja att arbeta med de stora tidstjuvarna som körs ofta.

Du skriver att din mjukvara fungerar som en chatt. Är det någon form av pollning mha ajax? Kanske finns någon timeout att minska på. 100 användare som pollar systemet varje sekund blir en jäkla last som hammrar din server. Bara genom att minska en eventuell pollning till var 5:e sekund (något man som användare knappast märker) så minskar du lasten 5 gånger! Du kan även göra så att inaktiva användare pollar mer sällan.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017