FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du måste förstå att inte blanda ihop begreppet redovisningskonto som vi alltid kallar "konto" när vi pratar om bokföring. Bankkontot kallar vi ALDRIG bara konto utan skriver uttryckligen att det är ett Bankkonto så det inte blir några missförstånd... OK? När du använder ditt privata VISA-kort, bankkonto eller dina privata kontanter och köper något till företaget så "lånar du ut pengar till företaget". Dvs det ska alltid bokföras på redovisningskonto 2018 dvs egen insättning (underförstått du lånar ut dina pengar till företaget). Ella redovisningskonton som börjar på siffran "2" är företagets skulder. Om du lånar ut 500 kr till företaget genom att sätta in pengarna på företagets bankkonto (FTGKonto) så bokför du det genom att debitera 500 kr på konto 1930 (som i sig är företagets bankkonto i bokföringen) och så krediterar du 500 kr på konto 2018 (egen insättning). Då är det rätt så långt. Men om du istället för att sätta in pengarna på företagets bankkonto så går du direkt till affären och köper något för 500 kr (inkl moms) till företaget. Steg 1: Först lånar du ut 500 pengar till företaget. Steg 2: Sen köper företaget något för 500 pengar inkl moms För att bokföra det rätt ska du helt enkelt bokföra som jag skrev i mitt tidiagre inlägg: Steg 1: Först lånar du ut pengar till företaget. Företagets skuld till dig ökar genom att du krediterar konto 2018 med 500 kr. Företaget köper något för 400 kr (exkl moms), momsen 100 kr ska bokföras på konto något av kontona 2640-2649. Inköpskostnaden 400 kr debiterar du på något resultatkonto 4000-7999. Är avsikten att inom överskådlig tid sälja det vidare (om du köer varor till en webbshop till exempel) så ska du bokföra varuinköpet på något konto i intervallet 4000-4999. Ska det användas för företagets egen del så ska kostnaden bokföras på något av kontona 5000-6999. Är det personalkostnader så ska det bokföras på Kontona 7000-7999. Eller slutligen om det är några finansiella eller andra bokföringstekniska kostnader eller intäkter så ska de in på kontona 8000-8999. Företaget kommer då att ha en skuld till dig som syns i balansräkningen. det betyder att du kan betala tillbaks de pengarna när företaget får mer pengar på bankkontot (dvs mer likviditet) utan att du behöver betala skatt för det beloppet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag har exempelvis gjort en 'Egen insättning' på 40,000 till företaget som startkapital. Så här kan det se ut exempelvis. 1. Insättning av eget kapital 40,000 kr 2. Köp av varor från leverantör -10,000kr (dras från VISA-kortet(privatkontot)) 3. Jag för över 10,000 från företagskontot till mitt privatkonto och bokför som köp och det syns -10,000 på företagskontot. 4. Så på kontoutdraget ser allting korrekt ut och alla summor stämmer i programmet också. Detta måste ju vara rätt att göra så? Nu i balansrapporten så ser jag vilken skuld jag har till mig själv också. Ska man försöka minska skulden till sig själv innan deklaration så man inte skattar på sitt eget kapital? Eller hur fungerar det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Skulden till dig själv som privatperson har ingen som helst betydelse ur skattesynpunkt.
Företaget betalar ingen skatt för lånade pengar, enbart på resultat(egenavgifter i enskild firma) och moms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Uttaget från firmakontot till privat skall du inte bokföra som själva köpet utan det är ett eget uttag. Köpet med privatkortet är en egen insättning som du motkonterar kostnadskontot och eventuell moms.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men stämmer då detta som Yllas säger? Om jag har kvitto på själva köpet, spelar det någon roll om det dragits från företagskontot då? Jag menar; 1.-10,000 från mitt privatkonto VISA KORT. (bokför ej detta) 2.Jag gör egen insättning till ftg konto (bokför egen insättning 10,000) 3.Saldot på ftg konto är nu 10,000. 4.Jag för över 10,000 tillbaka till privatkontot som om jag hade köpt med VISA-kort från det kontot. Pengarna är ju borta i vilket fall. (bokför som inköp varor 10,000) Börjar jag blanda in privatkontot så stämmer ju inte totalsaldot då alla privatköp och lön från min andra anställning kommer in där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
*Bump* ingen som har en lösning?
Läste även på ett annat forum att vissa gör som så att de bokför insättning till "kassa" det beloppet de ska handla för. Och sedan som köp från kassa och använder kvittona från VISA-kort köpen som verifikation. Saldot i Kassan är alltid 0 då, men man gör ingenting fysiskt med den. Är det ett bättre alternativ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Du ska göra som jag beskrev i mitt första (#6) och andra (#11) inlägg.
Jag kan inte beskriva det tydligare.... I dina inlägg #8 och #12 har du missuppfattat och blandat ihop redovisningskonto i bokföringen med företagets bankkonto, det är givetvis helt fel, dessutom ska alla transaktioner bokföras, man kan inte hoppa över något steg. I den transaktion du beskev i inlägg #1 så är aldrig företagskontot involverat, då ska det inte vara det i bokföringen heller. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-16 klockan 20:54 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|