| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Förutom när jag behöver dem i jobbet så står just mina Appleprodukter och surrar... Så vi lever i olika världar. :P Fördelen med Mac skulle ju kunna vara den minimala risken för virus och trojaner, men det kanske är en illusion...? Har någon här någonsin fått virus eller trojaner i sin Mac?
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Flitig postare
|
Citat:
Android ska det vara!Som jämförelse köpte min kompis en Sony Vaio för 18.000kr, medans jag betalade 12.000 för min Macbook Pro 13". Hans Sony vaio såg bra och fungerade bra i ungefär 2 månader. Visst hade den bra mycket vassare hårdvara, men så extremt mycket sämre byggkvalitet. Tog inte lång tid innan den plöjde på med högsta fläkthastighet, lite delar lossnade och det blev glapp i elkontakten (vilket borde vara näst intill omöjligt med en magsafe-laddare). Jag har inte sån stor koll på laptopmarknaden, men Sony Vaio anses väl ändå hålla hög kvalitet? "Råkade" komma in på en suspekt sida, och då laddades något sorts "antimalware-program" ned, dock i en .zip-fil som jag inte öppnade, men jag sparade den för jag täntke testköra och se vad som hände men det glömde jag bort. Det är väl typ det största hotet jag varit med om. Du måste alltså aktivt installera för att få något, alt. skriva in ditt root-lösenord för att godkänna. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | ||
|
|||
|
Nykomling
|
Citat:
Om det gäller mjukvara: VAD är bättre i den mjukvaran? Och motsvarande för hårdvaran (jämfört med windowsdatorer i samma prisklass). Eller var det bara tre års "hånande" på skolan som fick dig att byta?
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
De enda fördelar jag över huvud taget kan se med Mac är den intill visshet gränsande sannolikheten att man slipper virus/trojaner i Mac (verkar ju i princip immuniserat, någon med andra erfarenheter?) och den totala integrationen med telefoner (iPhone då) och andra Appleprylar.
Jag klarar mig bra utan integrationen, ser den nästan som ett hot i sig själv, men virus/trojan-biten får ju mig att fundera många gånger på att seriöst försöka. Sitter med Mac och/eller iPad nästan dagligen, men tycker det är konstant stökigare, jobbigare och sämre än min PC/Android-platta/telefon.
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | ||
|
|||
|
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag har både Win7 och OSX och i mina ögon är de likvärdiga, båda fungerar bra
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#6 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
Är du en person eller flera som skall migrera från PC till Mac? Fördelen med Mac är att de är bra hårdvara och ett bra OS.
Bero på hur bunden du är till Windows världen, är det så att du har ett ekonomi program som bara finns för Windows, så kan man köra det i VBOX och det programmet du vill köra eller alt behålla en Windows dator och sedan kör fjärrterminal emot den. Jag har Windows på min vit macbook , starta dock aldrig datorn med Windows utan det bara irritera monument vid omboot av datorn, att kommer in i Windows om glömmer att trycka alt. Citat:
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#7 | ||
|
|||
|
Nykomling
|
Linuus:
förutom ps, office och outlook (som väl också finns i macversion) så är det diverse andra grafiska verktyg samt webbserver (iis) och diverse webbverktyg (editorer, ftp osv). Men det går att fixa, det är nog mer den förväntade tidsåtgången som dämpat intresset. Anders Larsson: tack för tipsen (tex att Adobe-programmen är gratis upp byta till Mac-version) klein: ja det handlar nog mycket om hype och känslor. Det kanske är känslan som är största fördelen... Den största fördel jag upplevt hittills med macen är att den är gediget byggd och har skönt tangentbord (bortsett från att det "fattas" några tangenter). Dvs macen är bra, liksom min win7-dator. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#8 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Det finns väl fanatiker i alla läger - själv har jag en linux dito i närheten.
Men jag håller med om att mycket handlar om vanan - även om systemen börjat närma sig en hel del. Senaste var väl Apples "full screen" - vad man nu ska med det till ![]() En sak där de skiljer sig är virus. Trojaner kommer, förhoppningsvis, alltid att kunna finnas till de olika systemen. Tänk på motsatsen - då skulle man inte kunna installera vilka program man vill. Men virus, om vi talar om självexekverande filer, har väl ännu inte synts till för Mac OS X, ett operativ som i grunden har 10 år på nacken. Det tycker jag är ett stort plus. Sedan tycker jag att iMacarna är snygga (inte överförtjust i macbookarna) och för mig är det inte oväsentligt. Så tänker jag också när jag handlar annat, t ex när jag köpte skrivbord till kontoret valde jag det snyggaste utifrån den funktion jag ville ha. Det var mycket dyrare än två bockar och en spånplatta som säkert skulle fungerat lika bra. Om jag testat Windows? Jodå, jag har haft jobb där det använts 95, 98, Me och Vista samt servat släktens windowsdatorer men aldrig fastnat själv. Men skulle det bara finnas Windows så skulle jag väl använt det. Man vänjer sig vid det mesta även om det kan vara kämpigt till en början, säger en som ibland lite nostalgiskt kan sakna systemen före Mac OS X |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#9 | ||
|
|||
|
Nykomling
|
Konkreta fördelar som framkommit hittills är följande:
OBS: gällande hårdvaran så bör man jämföra datorer i samma prisklass, och således inte jämföra med windowsdatorer under 10' |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#10 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Okej hårdvara:
* Magsafe-kontakten * Musplattan Har inte sett något liknande på en win-pc i samma prisklass (eller högre prisklass för den delen). |
|||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|