Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Migrera till Mac - Never ending story

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-07, 23:20 #11
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Jag tycker mac är i en helt egen klass, däremot är de även i en helt egen prisklass.
Jag vet inte om jag håller med, det finns billiga Windows-datorer, men det finns även de som är i samma prisklass. Jag har haft ett gäng sådana, IBM och Dells schysstare företagsmodeller, och de håller klart matchande kvalitet.

Man kan ju inte riktigt jämföra en Acer för 3995:- på Elgiganten mot en MBP för 25.000:- i en flashig applebutik.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-08, 12:21 #12
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Jag vet inte om jag håller med, det finns billiga Windows-datorer, men det finns även de som är i samma prisklass. Jag har haft ett gäng sådana, IBM och Dells schysstare företagsmodeller, och de håller klart matchande kvalitet.

Man kan ju inte riktigt jämföra en Acer för 3995:- på Elgiganten mot en MBP för 25.000:- i en flashig applebutik.

Det du säger stämmer, men i vilket fall som helst så är mac datorer dyrare.

De har inga modeller för 3995 som windows har. Mac är dyrare på alla sätt. Kolla bara hur dyr en mac monitor är.

http://store.apple.com/se/product/MC...Y&s=topSellers

http://www.shopping.hp.com/webapp/sh...=00-10545714-2

Det är en otrolig skillnad!

En dvi displaykabel kostar runt 250kr, på windows datorer behöver du t.ex inte köpa till det här. Om du vill ha hdmi får du även köpa till den kabeln.

Hittar du en pc med samma prestanda som en mac så brukar det bli dyrare med mac.

Själv har jag inte testad windows dyrare dator som dells företagsmodeller, men det ska jag nog testa i framtiden.

Sedan kan man även kolla på macs vinst per såld enhet och jämföra det med vinsten per såld windows enhet!

Senast redigerad av Lancelot den 2011-06-08 klockan 12:25
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-08, 14:59 #13
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Anledningen till att folk byter till mac är väl just den religions/sektliknande hype som är runt Apple.

Själv skulle jag nog hellre vara utan dator helt om mac var det enda alternativet..
Och du har helt fel.

Under min tid på gymnasiet hade vi enbart Macar, men jag var verkligen inte ett fan och tog ofta med min egna HP-laptop, jag kände mig friare och jag kunde göra exakt det jag ville och jag visste hur jag skulle göra det, OS X var helt annorlunda. Under tre år klagade jag och lärarna började "håna" mig till slut.

När jag sedan slutade tog det 2 månader innan jag satt hemma med min Macbook Pro i knät... Av någon konstig anledning saknade jag skiten... Nu skulle jag inte kunna leva utan min Macbook Pro, och jag talar väldigt gott om den. Däremot är jag verkligen ingen fanatiker som hyllar Apple (snarare tvärtom, de är ett vidrigt företag) utan jag gillar bara hur hög kvalitet en MBP håller, jämfört med Asus, Sony, HP eller Acer.

För mig gick bytet relativt enkelt, har inte haft några problem alls att hitta ersättningsprogram eller mac-versioner. Jag har en stationär dator med windows, där jag kan gejma om jag så vill, men ärligt talat så står den mest bara och surrar utan att göra någon nytta.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-08, 15:29 #14
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Och du har helt fel.

Däremot är jag verkligen ingen fanatiker som hyllar Apple (snarare tvärtom, de är ett vidrigt företag) utan jag gillar bara hur hög kvalitet en MBP håller, jämfört med Asus, Sony, HP eller Acer.

För mig gick bytet relativt enkelt, har inte haft några problem alls att hitta ersättningsprogram eller mac-versioner. Jag har en stationär dator med windows, där jag kan gejma om jag så vill, men ärligt talat så står den mest bara och surrar utan att göra någon nytta.
Jag har sällan sett så många trasiga telefoner som hos iPhoneanvändare (har förbrukats några stycken i familjen) och kvaliteten i övrigt hos Apples Mac-datorer är inte högre än datorer i samma prisklass av andra märken med motsvarande prestanda. Designen är ofta lite coolare (tycker jag), men det är ungefär vad som är bättre med Mac.

Förutom när jag behöver dem i jobbet så står just mina Appleprodukter och surrar... Så vi lever i olika världar. :P

Fördelen med Mac skulle ju kunna vara den minimala risken för virus och trojaner, men det kanske är en illusion...? Har någon här någonsin fått virus eller trojaner i sin Mac?
Oläst 2011-06-08, 16:08 #15
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Jag har sällan sett så många trasiga telefoner som hos iPhoneanvändare (har förbrukats några stycken i familjen) och kvaliteten i övrigt hos Apples Mac-datorer är inte högre än datorer i samma prisklass av andra märken med motsvarande prestanda. Designen är ofta lite coolare (tycker jag), men det är ungefär vad som är bättre med Mac.

Förutom när jag behöver dem i jobbet så står just mina Appleprodukter och surrar... Så vi lever i olika världar. :P

Fördelen med Mac skulle ju kunna vara den minimala risken för virus och trojaner, men det kanske är en illusion...? Har någon här någonsin fått virus eller trojaner i sin Mac?
iPhones är bara skit. Helt oanvändbara klumpar Android ska det vara!

Som jämförelse köpte min kompis en Sony Vaio för 18.000kr, medans jag betalade 12.000 för min Macbook Pro 13". Hans Sony vaio såg bra och fungerade bra i ungefär 2 månader. Visst hade den bra mycket vassare hårdvara, men så extremt mycket sämre byggkvalitet. Tog inte lång tid innan den plöjde på med högsta fläkthastighet, lite delar lossnade och det blev glapp i elkontakten (vilket borde vara näst intill omöjligt med en magsafe-laddare).

Jag har inte sån stor koll på laptopmarknaden, men Sony Vaio anses väl ändå hålla hög kvalitet?

"Råkade" komma in på en suspekt sida, och då laddades något sorts "antimalware-program" ned, dock i en .zip-fil som jag inte öppnade, men jag sparade den för jag täntke testköra och se vad som hände men det glömde jag bort. Det är väl typ det största hotet jag varit med om. Du måste alltså aktivt installera för att få något, alt. skriva in ditt root-lösenord för att godkänna.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-08, 17:34 #16
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Jag har inte sån stor koll på laptopmarknaden, men Sony Vaio anses väl ändå hålla hög kvalitet?
Tvärt om, Vaio är en designdator med väldigt dålig kvalitet och ovanligt hög felfrekvens. Blivit bannlyst på många större företag och till och med SonyEricsson försöker att inte använda just dessa Sony-datorer =)

Det finns som andra nämnt i tråden ofta en serie hos tillverkarna med högre kvalitet. Dessa säljs sällan i vanliga butiker eftersom hårdvaran på pappretinte motiverar det avsevärt högre priset för vanliga konsumenter. Elektronikkedjorna konkurrerar på pris och kan inte sälja i sina reklamblad om deras datorer med samma prestanda kostar det dubbla.

På vår lilla arbetsplats samsas allt; Mac, Windows och Linux-burkar. Jag sitter själv i alla tre miljöerna och kan bara konstatera att det är en vanesak. När jag började med mac så var det omväxlingen som förnöjde efter att alltid sitta i windows och linuxshell. Känsla som höll några månader men även en hög byggkvalitet på MBP ger ett bra intryck (älskar alu-skalet!). Men då jobbar jag normalt med min vaio som är sämsta skitet i byggnaden. Vi har även flera Dell och HP som ger precis lika bra kvalitetskänsla som MPB.

Sen kan man tillägga att "kvalitet" hos Mac fick en rejäl smäll nyligen, helt nya macbooks fryser när man belastar dem 100%. Känt problem, täcks inte av garantin och gör det omöjligt att jobba med större bild/video-filer eller göra stresstester på applikationer.

Summan av min erfarenhet: Mac och PC är ganska likvärdiga i kvalitet och prestanda i samma prisklasser. Det är en vanesak vad man trivs bäst med men skönt med ny miljö ibland. Kvalitet kostar.
Och en del Appleanvändare kan utan tvekan ställas i segmentet "sektliknande fanatiker". Dessa hade köpt en bajamaja otömd direkt från valfri festivalområde om den målats vit, fått rundade kanter, utrustats med iPhonedocka, döpts till iShit och Apple påstått att det var en revolutionerande nyhet.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-08, 18:02 #17
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Det finns väl fanatiker i alla läger - själv har jag en linux dito i närheten.
Men jag håller med om att mycket handlar om vanan - även om systemen börjat närma sig en hel del. Senaste var väl Apples "full screen" - vad man nu ska med det till

En sak där de skiljer sig är virus. Trojaner kommer, förhoppningsvis, alltid att kunna finnas till de olika systemen. Tänk på motsatsen - då skulle man inte kunna installera vilka program man vill. Men virus, om vi talar om självexekverande filer, har väl ännu inte synts till för Mac OS X, ett operativ som i grunden har 10 år på nacken. Det tycker jag är ett stort plus.

Sedan tycker jag att iMacarna är snygga (inte överförtjust i macbookarna) och för mig är det inte oväsentligt. Så tänker jag också när jag handlar annat, t ex när jag köpte skrivbord till kontoret valde jag det snyggaste utifrån den funktion jag ville ha. Det var mycket dyrare än två bockar och en spånplatta som säkert skulle fungerat lika bra.

Om jag testat Windows? Jodå, jag har haft jobb där det använts 95, 98, Me och Vista samt servat släktens windowsdatorer men aldrig fastnat själv. Men skulle det bara finnas Windows så skulle jag väl använt det. Man vänjer sig vid det mesta även om det kan vara kämpigt till en början, säger en som ibland lite nostalgiskt kan sakna systemen före Mac OS X
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-09, 10:24 #18
klein klein är inte uppkopplad

klein klein är inte uppkopplad

Billiga Windows maskiner är verkligen skräp. Skall man ha en bra "windows" dator så kostar det 9000 - 10 000:- . Sedan suger Windows som OS dessutom.

Citat:
Jag tycker mac är i en helt egen klass, däremot är de även i en helt egen prisklass.

För mig har det blivit roligare att arbeta med datorn sedan jag bytte till mac.

Är helt enkelt uttråkad av samma gamla windowsmaskiner i över 10 år så jag tyckte det var skönt med omväxling.

Nu är allting mycket roligare med mac:en.

För er som vill byta:

Kolla om mac eller win är bättre för just dina ändamål!
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-09, 12:32 #19
BOM BOM är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2011
Nykomling

Citat:
Jag tycker mac är i en helt egen klass...
För mig har det blivit roligare att arbeta med datorn sedan jag bytte till mac.
Är helt enkelt uttråkad av samma gamla windowsmaskiner i över 10 år så jag tyckte det var skönt med omväxling.
Nu är allting mycket roligare med mac:en.
Men KONKRET, vilka är fördelarna med macen?
Om det gäller mjukvara: VAD är bättre i den mjukvaran? Och motsvarande för hårdvaran (jämfört med windowsdatorer i samma prisklass).
Eller var det bara bytet till annat gränssnitt som gjorde det roligare? Det kunde lika gärna varit linux eller vad som helst?
BOM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-09, 12:37 #20
Nykomling

Nykomling

Citat:
Under min tid på gymnasiet hade vi enbart Macar, men jag var verkligen inte ett fan och tog ofta med min egna HP-laptop, jag kände mig friare och jag kunde göra exakt det jag ville och jag visste hur jag skulle göra det, OS X var helt annorlunda. Under tre år klagade jag och lärarna började "håna" mig till slut.

När jag sedan slutade tog det 2 månader innan jag satt hemma med min Macbook Pro i knät... Av någon konstig anledning saknade jag skiten... Nu skulle jag inte kunna leva utan min Macbook Pro, och jag talar väldigt gott om den.
Men KONKRET, vilka är fördelarna med macen?
Om det gäller mjukvara: VAD är bättre i den mjukvaran? Och motsvarande för hårdvaran (jämfört med windowsdatorer i samma prisklass).
Eller var det bara tre års "hånande" på skolan som fick dig att byta?
BOM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017