FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
givetvis expanderar internet, det känner nog alla här till, men det är inte riktigt så enkelt. domännamnssystemet i helhet (tlds, cctlds, gtlds) förändras fortlöpande, det måste man också komma ihåg. du kan inte säga ett dyft om hur den marknaden ser ut om 5 år, eftersom de stora fiskarna själva inte vet det (ett par monopolorganisationer exkluderade). jag menade inte att kontakt.se inte skulle kunna sälja för ett sexsiffrigt belopp, men det är inte detsamma som att min marknadsvärdering av samma domän hamnar på ett sexsiffrigt belopp. av rent intresse, vad värderar du konsulter punkt se till (min)? Senast redigerad av Advocacy den 2011-05-10 klockan 15:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Men även om vi snackar domäner i 100k klassen lär inte direkt parkade type-in intäkter vara i närheten även om man slår ut det på 60-120 månader... Senast redigerad av kippex den 2011-05-10 klockan 20:07 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Heh, förstår vad du menar men skulle vilja säga att det snarare är ditt inlägg som inte stämmer helt :
Domäner kan ha negativt värde för ägare, oavsett om det tricklar in några kronor via parkering/mfa/affil/whatever. Skadestånd på varumärkesintrång exempelvis, finns andra exempel. Du förutsätter även felaktigt att det finns reklamintäkter (värda att nämna, vet inte om han kör någon epostlista) att referera till i detta fallet. Som du påpekar är det irrelevant i detta fallet, det här namnet säljs enbart pga nyckelordet och eventuell potential för köpare När jag skrev om vad "en domän är värd" syftade jag såklart värdet av själva namnet och inte eventuella sidointäkter Senast redigerad av Advocacy den 2011-05-10 klockan 20:34 Anledning: skriver som en kråka |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Finns fortfarande, vad jag vet, ingen som blivit dömd till skadestånd för varumärkesintrång baserat på ägandet av domännamn, däremot kan man ju bli ifråntagen domännamnet(ATF) - men detta bakas ju in i riskpremien. Vidare finns det ju 2900 exakta googlingar på order [kontakt] i månaden - vet inte genomsnittligt ratio för .SE med avseende på hur många som typar sökordet+".se" rakt in i webbläsaren. Men som sagt, detta är bara relevant för värdering av type-in domäner. Men men, får önska säljaren lycka till och att denne får en bra påse pengar för namnet! Senast redigerad av kippex den 2011-05-10 klockan 20:48 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|