Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

kontakt.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-10, 15:46 #11
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av heavenclouds Visa inlägg
Jag lade ner lite tankekraft åt att använda tidigare sålda svenska domännamn för att motivera min väldigt förenklade värdering som i korthet anser att domänen är värd minst 100'000 kronor.

Kolla tidigare sålda domännamn på Relevansanalys.se så ska du se att det kan stämma. Tänk också att mer och mer blir baserat på Internet och om 5 år kommer det se helt annorlunda ut från idag, något som ökar värdet på bra domännamn i med att fler och fler blir "tagna".

Lugna ner dig några steg.
jag behöver inte kolla upp något, har handlat domäner sedan 2002. behöver nog inte heller lugna mig, är väldigt avkopplad med en öl i solen. däremot kanske man bör komma ihåg att en domän inte är värd mer än vad någon är villig att betala för den. detta är ingen marknad där du kan sälja av namnet för ett givet pris så fort du känner för det, du får själv hitta kunden och förhandla fram ett pris med denne, själv eller via mäklare.

givetvis expanderar internet, det känner nog alla här till, men det är inte riktigt så enkelt. domännamnssystemet i helhet (tlds, cctlds, gtlds) förändras fortlöpande, det måste man också komma ihåg. du kan inte säga ett dyft om hur den marknaden ser ut om 5 år, eftersom de stora fiskarna själva inte vet det (ett par monopolorganisationer exkluderade).

jag menade inte att kontakt.se inte skulle kunna sälja för ett sexsiffrigt belopp, men det är inte detsamma som att min marknadsvärdering av samma domän hamnar på ett sexsiffrigt belopp. av rent intresse, vad värderar du konsulter punkt se till (min)?

Senast redigerad av Advocacy den 2011-05-10 klockan 15:54
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-10, 20:01 #12
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
däremot kanske man bör komma ihåg att en domän inte är värd mer än vad någon är villig att betala för den. detta är ingen marknad där du kan sälja av namnet för ett givet pris så fort du känner för det, du får själv hitta kunden och förhandla fram ett pris med denne, själv eller via mäklare.
Håller givetvis med dig men din mening stämmer inte till fullo. En domän kan aldrig vara värd mindre än (genomsnittliga månatliga reklamintäkter*12)-årskostnaden-riskpremie. Då skulle arbitrage möjligheter uppstå

Men även om vi snackar domäner i 100k klassen lär inte direkt parkade type-in intäkter vara i närheten även om man slår ut det på 60-120 månader...

Senast redigerad av kippex den 2011-05-10 klockan 20:07
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-10, 20:27 #13
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Heh, förstår vad du menar men skulle vilja säga att det snarare är ditt inlägg som inte stämmer helt :

Domäner kan ha negativt värde för ägare, oavsett om det tricklar in några kronor via parkering/mfa/affil/whatever. Skadestånd på varumärkesintrång exempelvis, finns andra exempel. Du förutsätter även felaktigt att det finns reklamintäkter (värda att nämna, vet inte om han kör någon epostlista) att referera till i detta fallet.

Som du påpekar är det irrelevant i detta fallet, det här namnet säljs enbart pga nyckelordet och eventuell potential för köpare

När jag skrev om vad "en domän är värd" syftade jag såklart värdet av själva namnet och inte eventuella sidointäkter

Senast redigerad av Advocacy den 2011-05-10 klockan 20:34 Anledning: skriver som en kråka
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-10, 20:45 #14
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Heh, förstår vad du menar men skulle vilja säga att det snarare är ditt inlägg som inte stämmer helt :

Domäner kan ha negativt värde för ägare, oavsett om det tricklar in några kronor via parkering/mfa/affil/whatever. Skadestånd på varumärkesintrång exempelvis, finns andra exempel. Du förutsätter även felaktigt att det finns reklamintäkter (värda att nämna, vet inte om han kör någon epostlista) att referera till i detta fallet.

Som du påpekar är det irrelevant i detta fallet, det här namnet säljs enbart pga nyckelordet och eventuell potential för köpare

När jag skrev om vad "en domän är värd" syftade jag såklart värdet av själva namnet och inte eventuella sidointäkter
Visst kan dom ha negativa värden också... Säkert majoriteten av alla parkerade sidor

Finns fortfarande, vad jag vet, ingen som blivit dömd till skadestånd för varumärkesintrång baserat på ägandet av domännamn, däremot kan man ju bli ifråntagen domännamnet(ATF) - men detta bakas ju in i riskpremien. Vidare finns det ju 2900 exakta googlingar på order [kontakt] i månaden - vet inte genomsnittligt ratio för .SE med avseende på hur många som typar sökordet+".se" rakt in i webbläsaren. Men som sagt, detta är bara relevant för värdering av type-in domäner.

Men men, får önska säljaren lycka till och att denne får en bra påse pengar för namnet!

Senast redigerad av kippex den 2011-05-10 klockan 20:48
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017