Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad ska jag välja för att klara av trafiken?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-18, 23:12 #11
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det är en mycket relevant fråga att ställa. Det behövs inte sådan enorm mängd trafik för att ett shared hosting - konto ska slå i taket, tänk på att det inte bara är ren prestanda utan även överföringskapacitet etc.

Han är säkert inte Facebook, men med lite smart marknadsföring *på* (tex) Facebook är det möjligt att snabbt få stor trafik.

Vi kör VPS med möjlighet att skala upp både cpu, minne och överföringskapacitet.

Btw, om du inte har inloggning och det ska hämtas info, då verkar det som att den inte är personifierad. Kanske kan du öka prestandan genom att cacha datan?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-19, 11:23 #12
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
exempel 1:
En site som är gjord för några tusen sidvisningar per dag max (absolut inte gjord för att bli stor).
Den sitter och tuffar på ca 50 miljoner sidvisningar i månaden just nu..
och det ökar markant och sitter på 2 servrar med vardera 2xquadcore xeon (8 kärnor som blir 16 med hyperthreading).
Och det går snart inte slänga mer hårdvara på "problemet".
Jag har sett flera av dessa saker urarta där både jag och siteägarna önskade att siterna var förberedda av föregående ägare för att kunna skalas bättre.

exempel 2:
En site som från början hade skalbarhet i åtanke till viss del och står just nu på 75 miljoner sidvisningar i månaden och står pall för mer.
Den har ett brett cachande system som följde med från start när den byggdes och är därför mycket mindre känslig för hög belastning.
Det är med enkla medel lätt att lägga mer hårdvara på problemet när servrarna blir för hårt belastade .

Det absolut bästa tips jag kan ge dig är att siten har ett caching system.
hur detta system ser ut beror helt på hur siten ska fungera.
om denna lista klarar av att visas som 1 minut gammal information så kan man ha den cachad i 1 minut.
på den minuten besparar du enorma mängder mysql trafik om du har tiotusentals sidvisningar om dagen/minuten.
Om listan inte uppdateras ofta så kanske man rent av kan ha längre cache.
Vissa siter har olika längd på cachen för olika delar av siter.
Vissa delar får inte cachas ens 1 sekund, medans vissa kan vara cachade i flera dygn.

Så tänk en stund på vad du kan göra för att klara stor belastning utan att helt gå på knäna.
Men lägg inte ner hela din energi på det, men ha det i åtanke .

Lycka till med projektet.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-19, 21:24 #13
Jimmyz Jimmyz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2010
Jimmyz Jimmyz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2010
Får tacka för alla svar. Vi har tagit åt oss och kommer optimera koden så mycket vi kan. Ett caching system ska införas innan lansering bla, så att vi kan stanna på shared hosting så länge så möjligt. Ska bli kul att se hur det går

Senast redigerad av Jimmyz den 2011-04-19 klockan 22:25
Jimmyz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 18:59 #14
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Hej

För det första är det inte relevant med unika besökare i scenariet som du beskriver, utan snarare antalet sidvisningar.

Mitt råd är att börja med shared hosting (typ Binero) så kan du flytta över till VPS eller nån molntjänst när så krävs.

När du måste byta beror på hur tung din sida är...omöjligt att säga utan att känna till detaljera.

Citat:
Ursprungligen postat av Jimmyz Visa inlägg
Hejsan ! Jag har länge sökt runt och funderat på detta men känner nu att jag behöver starta en tråd för att kunna få klarhet i det hela.
Ska snart lansera en .com hemsida och behöver hjälp.

Om vi säger att sidan blir så populär som jag vill, så kommer det vara en hel del unika besökare.
Men då är frågan, hur ska jag gå tillväga med hosting, när ska jag expandera?

Det som kommer att ta prestanda är en lång lista, runt 30-40 st rader hämtas direkt via mysql när en besökare kommer in på sidan sedan får man scrolla ner för att det ska hämtas mer. Sidan kommer inte att ha en inloggningsfunktion eller liknande nu.

Jag vet inte vilken typ av hosting jag ska börja med, men jag har lagt upp en plan som jag vill att ni ska kolla på.

Unika besökare

1-3000: Shared hosting
3000-10.000: VPS Hosting
10.000+: Dedikerad server

Låter det rimligt eller är jag helt ute och cyklar?
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 09:36 #15
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Har man undersökt marknaden och har en detaljerad plan så är antalet besökare långt ifrån så slumpmässigt som ditt exempel med åttlingar. Jag tycker man mycket väl kan planera för framtiden på det vis TS tar upp. Däremot får man givetvis vara lite balanserad i sina inköp så att man inte står där med tio servrar och en misslyckad satsning.
Under mina 15 år har jag aldrig varit med om att prognoser "slår in". Det är lika stor sannolikhet att man exakt träffar sin prognos som att man får åttlingar.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-30, 22:02 #16
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Under mina 15 år har jag aldrig varit med om att prognoser "slår in". Det är lika stor sannolikhet att man exakt träffar sin prognos som att man får åttlingar.
Det kanske ringer en klocka då.. säger kanske lite om dina projekt?
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017