Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilken webbserver?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-13, 10:16 #11
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
För enklare hemsidor och liknande, så gillar jag gratis-varianten av LiteSpeed. Helt ok prestanda, och skönt med ett GUI när man ska sätta upp vhosts och konfigurera.

Annars har jag bra erfarenheter av Lighttpd 1.x för PHP tillsammans med nginx för statiska filer, men det var innan nginx fick bra stöd för PHP-CGI/PHP-FPM. Idag hade jag nog valt nginx för alltihop, för en större (stor!) sajt.

Men man ska inte glömma att man kan klämma ur rätt bra med prestanda ur Apache 2.2 nu för tiden, genom att t.ex. välja rätt MPM. Worker MPM eller (experimentella) Event MPM är betydligt snabbare och utnyttjar resurser betydligt bättre än Prefork MPM, som tyvärr fortfarande är omåttligt populär. Har själv ännu inte testat Event MPM, men vad jag hört så ska den påminna lite om hur nginx fungerar.

Cache i form av en PHP OpCode cacher är en självklarhet. Jag själv föredrar XCache.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-13, 11:00 #12
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Trots att du redan har gjort ditt val så vill jag verkligen pusha för NginX. Otrolig prestanda och enkel att konfigurera.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-13, 20:11 #13
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Trots att du redan har gjort ditt val så vill jag verkligen pusha för NginX. Otrolig prestanda och enkel att konfigurera.
Nginx verkar ha utvecklats en hel del sedan jag körde det sist för ca. 1.5 år sedan. Jag gillar verkligen utbudet av moduler och alla inställningsmöjligheter. Jag kommer ihåg att den spottade ur sig fel 500 då och då förr i tiden, förhoppningsvis har de löst detta nu?

Jag kör för tillfället nginx 1.0.0 i en virtuell maskin i utvärderingssyfte.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-14, 05:12 #14
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Nginx verkar ha utvecklats en hel del sedan jag körde det sist för ca. 1.5 år sedan. Jag gillar verkligen utbudet av moduler och alla inställningsmöjligheter. Jag kommer ihåg att den spottade ur sig fel 500 då och då förr i tiden, förhoppningsvis har de löst detta nu?

Jag kör för tillfället nginx 1.0.0 i en virtuell maskin i utvärderingssyfte.
Åh, i 90% av de fallen jag ser något felmeddelande från webbservern, så är det just nginx som spottar ut 500... Så irriterande! Det har gjort att jag inte ens kollat åt det håller, men det kanske är bättre i senare versioner (men av nån anledning verkar ingen serveradmin uppdatera....)
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-14, 07:39 #15
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Åh, i 90% av de fallen jag ser något felmeddelande från webbservern, så är det just nginx som spottar ut 500... Så irriterande! Det har gjort att jag inte ens kollat åt det håller, men det kanske är bättre i senare versioner (men av nån anledning verkar ingen serveradmin uppdatera....)
Någon som kör 1.0.0 som kan verifiera?
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-14, 10:54 #16
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av jgabor Visa inlägg
Men man ska inte glömma att man kan klämma ur rätt bra med prestanda ur Apache 2.2 nu för tiden, genom att t.ex. välja rätt MPM. Worker MPM eller (experimentella) Event MPM
Visst, man kan köra dom där MPM:erna, men inte med mod_php5, dom är inte trådsäkra för PHP, dock kan man ju böka med fcgi, och då är det ju lika bra att köra nginx med php-fpm, och att köra apache2 med php-fpm med mod_fcgi går, men är rätt bökigt.

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Kan inte tänka mig att detta har varit ett fel som måste fixas, har kört 0.5, 0.6, 0.7 och 0,8 de senaste 3 åren på både lastbalanserad plattform och på separata servrar med jättebelastning (10 miljoner hittar/dagen) och har aldrig sett 500'or komma. Dock har jag inte ännu provat att börja med 1.0 men det kommer.

Senast redigerad av Danielos den 2011-04-14 klockan 11:01
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017