FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Verkar som det är ett ramverk du efterfrågar, till exempel Zend Framework som har färdiga bibliotek och funktioner för det mesta du kan tänka dig. Fördelen med Zend är att du har tillgång till biblioteken fullt ut utan att behöva hoppa på Zend Frameworks sätt att implementera MVC.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Sen är det, oavsett vilka språk man vill byta mellan, vissa saker som görs sämre eller inte alls i ett nytt språk. Är man inte öppen för det och ger det en extra dag när man möter motgångar så är det nog bättre att bara hålla sig på den trygga sidan språkbarriären.
![]() |
![]() |
#13 | ||||||||
|
|||||||||
Flitig postare
|
Hur är det tänkt att jag ska använda apt-get under OS X?
Rubygems är plattformsoberoende. Citat:
Jag har själv varit med och skrivit patchar för mongodb. Ändringarna kördes in i stable på mindre än 1 vecka. Skulle mongodb eller mysql i stället varit native så skulle patchen förmodligen inte mergas in förrän nästa version, vilket när det kommer till Ruby och PHP tar sin lilla tid. Citat:
whenever - Möjliggör crontasks direkt från Ruby. Capistano - Deploy-verktyg eventmachine - Eventhantering i Ruby undertexter - Inofficiellt API för undertexter.se spotify - Spotify-klient Hallon - Bryggan mellan libspotify och Ruby. haml- Ett alternativ till rent HTML BSON - Den binära version av JSON Det jag menar är att jag kan hitta allt och lite till, full dokumenterat, med tester som kräver att jag varken kopierar någon kod eller bryter mot några skumma, möjligen icke existerande licensavtal. Skulle paketet vara utdaterat och finns på Github (vilket många utav paketen gör) så kan jag utan några konstigheter göra forka projektet, fixa felet, göra en pull-request var vid ägaren (förhoppninsgvis) mergar in min ändring. Vart efter paketet pushas upp till rubygems och finns tillgängligt för allmänheten. En viktig del är även att jag får cred för patchen jag skrev, något som både Rubygems och Github fixar. Lätt som en plätt. Sedan kanske det är värt att nämna att siter som Github ökar överlevnaden för ett projekt. Jag har sedan drygt ett år tillbaka valt att publicera alla smådelar för mina projekt som egna gems. Små finesser som byggt efter alla konstens alla regler. Jag kan där efter publicera paketet och låta OSS-comunity:t vidareutvecklare projektet. Jag menar; chansen att fler söker efter lösningar på samma problem som jag är ganska stor. Finns det fler användare så finns det även fler utvecklare som kan jobbare vidare på projektet. Jag tror att det jag saknar mest är implementeringen av alla dessa API:er. Om man te.x får för sig att skriva en site som jobbar mot eBay så kan man ge sig f*n på att någon redan har skrivit en gem. Plockade bara något ur skjortärmen, har ingen aning om träffarna är någon att ha. Kod:
→ gem search -r ebay *** REMOTE GEMS *** ctagg-ebay_shopping (0.1.1) ebay (1.1) ebay-finder (0.1.3) ebayapi (0.12.0) garrytan-ebayapi (0.12.2) handcrafted-ebay_products (0.1.2) lukebayes-clix_flash_player (0.3.0) rebay (1.1.2) Citat:
![]() Själv använder jag OmniAuth. Stöd för auktorisering mot ett 30-tal siter. Implementeras med ett fåtal rader kod. Citat:
Paket som jag installerar lägger sig i en dold-mapp i min hem-katalog. Exakt hur projektet är uppbyggt behöver jag aldrig bry mig om. För att distribuera en s.k gem så används en gemspec-fil där namnet på författaren angivits och även vart huvud-filerna ligger. Här är ett exempel Citat:
Utvecklingstiden måste ju vara flera gånger vad det skulle tagit att implementera samma funktionalitet i Python, Ruby eller exempelvis Haskell. Citat:
![]() Citat:
Enligt en kompis till mig så innehåller listan knappt 2% standardbibliotek. (4 av 194) json, mysql, sqlite3, xml-simple Var av json-paket inte längre behövs i Ruby 1.9. Sedan så förstår jag inte riktigt hur jag ska få api-get att fungera under något annat än Linux. Hur gör jag i OS X, eller Windows om jag väljer att sätta mig där? Citat:
Själv så kör jag dock alltid på de nyaste versionerna, skulle testerna för applikationen inte gå igenom efter en uppdatering så ser jag till och fixa felet bara. @alla Det skulle vara väldigt intressant och se hur ni själva bidragit till ert community. Hur publicerar ni er kod om ingen hittar den te.x? Jag har själv ett 70-tal OSS-projekt igång med dryga 6000 nedladdningar på Rubygems de senaste månaderna. Intressant diskussion f.ö, jag hoppas inte att ni tar det allt för personligt ![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Visa förslag på vad du vill ha i PHP som du saknar.
Det finns massor med PHP-classer, säkert mer än 22k dessutom. phpclasses.org rekommenderas av vissa, men hatas av andra, varierande innehåll dvs. Github har väl ett par miljoner projekt med PHP-kod med, frågan är dock vad du letar efter. Angående paket och paketberoende så undrar jag vilken faktisk funktionalitet du saknar, att du inte hittar matchande paket med identiskt namn kan jag förstå - men vad är det du EGENTLIGEN vill ha. Skriv gärna lista. Ang. apt-get så var jag snäll och googlade åt dig; http://www.finkproject.org/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Här är något läsvärt, för alla egentligen - men speciellt dig Nerix:
http://www.oreillynet.com/ruby/blog/...ck_to_p_1.html Citat:
Senast redigerad av Jine den 2011-04-11 klockan 01:24 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Jaha, trådskaparen urartade snabbt till en flamberingstråd. Gäsp. Lås och släng.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||||||||||
|
||||||||||||
Administratör
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Jag är inte ute efter att övertyga dig om att PHP är bättre. Däremot så tycker jag att hela din insats i att ge dig på PHP verkar baseras på att allt ska fungera precis likadant som det språk du förälskat dig i. Om man inte kan överge det till en början tror jag inte det är någon större poäng med att försöka utöka sin värld med fler språk.
![]() |
![]() |
#18 | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Flitig postare
|
Citat:
Q.E.D Sedan handlar inte diskussionen om vad som finns. Läs om tråden igen. Jag är nämligen helt säker på att alla obskyra exempel på paket som jag tagit upp finns tillgängliga i PHP. Citat:
Citat:
Dessa pakethanterare är fortfarande inte plattformsoberoende och låter mig inte specificera vilka paketberoenden mitt projekt består av. Citat:
Kolla bara på Roller Coaster Tycoon. Större delen av de tre första spelen är skriven i just ASM. Sedan så kan man fråga sig vad Rails har med saken att göra. Citat:
Bryggor mellan ett språk och ett projekt, där projektet kan tänkas utvecklas snabbare än språket bör rent generellt utvecklas vid sidan av. Chansen att någon gör någon funky i String-klassen i valfritt språk är med stor sannolikhet mindre än att något funky (användbart) implementeras i MongoDB. Vad du ville visa med det där förstår jag inte riktigt. Hur sätter du mongo som ett paketberoende i din applikation då? Citat:
Möjligen att Lasse hos Lasses Fisk inte bryr sig om copy ´n paste-kod från någon random-forum, men jobbar man med lite större projekt där kvaliteten på koden är otroligt viktig så finns det (tyvärr) ingen möjlighet att använda kodbasen. Sedan så får du gärna utveckla det där med automatiska uppdateringar. Citat:
Att kopiera kod tillsammans med alla paketberoenden tar tid, vilket kanske inte är ett problem om projektet är litet, men ställer till aningen med problem i lite större kodbaser. Ta te.x koden jag postade i tidigare inlägget. Projektet är relativt litet, ändå hade jag angivit drygt 30 gems. Varje gems beroende resulterade i slutändan i 190 paket. Citat:
Ta bara en titt i feedback-forumet. Det är ju inte direkt rocket-science. ![]() Citat:
I min värld så ökar även implementeringstiden i samband med att mer kod behöver skrivas. Citat:
Som tidigare nämnt så handlar det inte om något är möjligt eller ej utan hur snabbt och enkelt det faktiskt är att utföra något. Citat:
Här är listan: http://pastebin.com/Hfk9QCAn Citat:
Citat:
Citat:
Jag skulle dock inte få för mig att göra samma sak i ett större projekt, där jag har folk över mig. Ni får ursäka min möjligen aggressiva ton, jag känner att jag hade aningen svårt att linda in mina svar i silkeshandskar ![]() |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Du dissar PHP till fördel för Ruby, om nu PHP suger i dina ögon, varför ge dig på att försöka lära dig det?
Jag föredrar Skånemejeriers mjölk, vilken föredrar du? Jag föredrar OLW Sourcream & Onion, vilken föredrar du? Ge upp med att försöka se ned på saker, försök att se möjligheterna, är du rädd att slita på tangentbordet, så fortsätt med att koda Ruby och ge fan i PHP, och tänk inte ens tanken på att ge dig på Assembler... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag håller med Jonas.
Du verkar ha bestämt dig redan sen innan du startade tråden, varför ens försöka? Det finns inget vi kan säga som kan få dig släppa bilden över att PHP är sämst. Nu råkar det inte vara min världsbild, men jag anser du får ha din kvar, och om du är sådär inbiten så får du nog fortsätta ha det. Jag ger mig, lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|