Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Från sida 1 till sida 5-6 på ett dussin av mina sidor!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-24, 20:45 #11
thodah thodah är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2011
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Jag har nu sett din sida och kan konstatera att det ser mycket riktigt ut som du hamnat i ett automatiskt filter. Alltså är det ingen tillfällig "dipp" utan en beständig placering som säkert kommer pendla mellan 40-70 i SERP (enligt min erfarenhet). Det förekommer även andra intervaller.

Först och främst behöver inte detta ha något med Googles uppdatering att göra. Den kanske har hjälpt till att identifiera sidorna och "värdera" dem i fråga om kvalitet, men detta har funnits i flera år men i mindre utsträckning.

Dina sidor bryter mot flertalet av Googles riktlinjer, bland annat:
- Duplicate content - Det är inte mycket som är unikt material och det är väldigt lite för att vara en komplett sida. Även om du publicerar samma material på flera sidor så blir det duplicerat på övriga.
- Keyword stuffing - Ditt nyckelord förekommer över 50 ggr på din förstasida..
"Tunn sida" - Som sagt mycket lite eget material. Sidan tillför inget värde för besökaren.

Förutom ovanstående kan även tilläggas att dina sidor är extremt hårt on-page optimerade överlag. Man ska vara försiktigt med detta. Google är inte längre den "barnunge" som fanns en gång utan har nu vuxit upp och kan urskilja betydligt mer än vad många tror.

Förbättra din chanser
De-optimera, lägg till innehåll, få ner duplicerat material, bryt korslänkningen och viktigast, följ Googles riktlinjer.. Men vänta 1-2 veckor innan du börjar för att se vad som händer. Det kan mycket väl röra sig om en tillfällighet som återgår, men jag tror inte det är så.

Och slutligen, kommer du ta dig ur detta?
Det kan ingen svara på. Du kanske är ute ikväll. Google är helt oförutsägbar men jag kan nämna att jag har en sida som har varit i exakt samma situation i 2 år nu..

Den kanske viktigaste frågan en webmaster som sysslar med affiliating kan ställa sig kommande år, är:
Adderar jag värde med min webbsida? Är svaret nej så är din placering sannolikt hotad av Googles klor. För egentligen tillför inte dina sidor mycket mer än en produktbeskrivning hos en webbutik, och då ställer Google frågan, - varför inte länka direkt till webbutiken.

Hoppas inte du ser det som en "attack" på dina sidor. Ville bara ge dig lite perspektiv på sättet att tänka. Jag tror att många kommer få tänka om när det gäller affiliating och utformandet av sidor. Egentligen är det inget konstigt rent logiskt sett: Google vill leverera sina besökare rätt sida direkt istället för omvägar med affiliatesidor.
Tack så mycket för din ingående analys! Men dock så ställer jag mig tveksam till vissa saker:

Duplicate content: När det gäller duplicate content så är det egentligen bara rubrikerna som är liknande de andra sidorna, i övrigt är all flytande text egen för sidan, plus nyheter längst ner på sidan som också är omskrivna för att inte bli kopierat rakt av från min mobilblogg. Sen om du menar unikt som i att liknande information inte går att hitta på andra sidor så stämmer väl det, men jag har inte kopierat något rakt av.

Tunn sida: Det här är väl en tolkningsfråga, men jag har trots allt en del nyheter, en FAQ som jag skrivit och en sida där jag gjort tabeller som jämför abonnemang från de olika operatörerna och dessa har jag gjort själv och inte kopierat från någon annan sida. Detta gäller dock främst för den sida som jag skickade dig en länk till så jag har väl inte lika mycket unikt och givande material på alla sidor. Jag har även fått flera mail för sidan de två sidor det gått bäst för från folk som tackar för sidan och ställer frågor om mobilerna med mera och jag ser i min besökarstatistik att många ändå stannar ett par minuter på sidorna.

Däremot risk keyword stuffing har du helt rätt i- jag har det för ofta i rubriker och text och jag har nog optimerat lite för kraftigt på sidan.

Det som stör mig med det här är just att problemet har drabbat en sida om ett helt annat ämne som inte har några korslänkar ut till mina andra sidor alls. Den lider kanske av att en del av nyckelordet förekommer för ofta i underrubriker för nyheter - men annars borde den inte ha något större problem med den. Den sidan och en blogg på en subdomän (tyvärr) har åkt ner likt alla andra.

Jag skickar gärna flera länkar till någon via PM om ni vill se om jag är helt ute och cyklar eller om det verkar konstigt.
thodah är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 22:25 #12
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Har WN som tidsfördriv

Jag tycker daniel_ sammanfatta det hela bra och även om jag inte är en proffs inom SEO så har jag lätt för det då det känns "naturligt" för mig, och jag skulle påpeka samma sak som daniel_. Att få ut sin sajt i ett sådant filter kan vara riktigt svårt. En av mina nyare sajter svajade lite i serpen tills den tagit en bra position nu som jag egentligen inte är nöjd med men som vi alla vet, seo är lika med tålamod. Så nedan listar jag några tips du iallfall kan börja med redan om några dagar om du vill vänta in och se vad google gör. :

Bygga på med lite färska inlänkar – no follow samt do follow så det blir en naturlig mix.
Ha djuplänkar, t.ex till sida.se/undersida1/ och sida.se/undersida-katalog/
Helst med olika ankartexter på inlänkarna
Länka ut till andra sidor med relevant innehåll som har bra pr och trust
Fylla på med typ helt unik content

De här tipsen visste du kanske men alltid bra och komma ihåg dom. Och överoptimering är inte att föredra någonstans, jag har t.om läst att ens sajt kan värderas mindre om den är för väl optimerad (on-page).

Sen att din blogg har åkt ner förvånar mig lite men ändå inte - den är ju på en subdomän som betraktas som en egen domän, men har dom en koppling? med huvuddomänen alltså.

Om du vill så får du gärna skicka länkar till mig via PM så kan jag kolla lite och ta en del utav vad du gjort för misstag och kanske se om det finns ngt annat jag kan bidra med.

Hur som helst så hoppas jag det löser sig för dig.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 22:46 #13
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Jag tycker daniel_ sammanfatta det hela bra och även om jag inte är en proffs inom SEO så har jag lätt för det då det känns "naturligt" för mig, och jag skulle påpeka samma sak som daniel_. Att få ut sin sajt i ett sådant filter kan vara riktigt svårt. En av mina nyare sajter svajade lite i serpen tills den tagit en bra position nu som jag egentligen inte är nöjd med men som vi alla vet, seo är lika med tålamod. Så nedan listar jag några tips du iallfall kan börja med redan om några dagar om du vill vänta in och se vad google gör. :

Bygga på med lite färska inlänkar – no follow samt do follow så det blir en naturlig mix.
Ha djuplänkar, t.ex till sida.se/undersida1/ och sida.se/undersida-katalog/
Helst med olika ankartexter på inlänkarna
Länka ut till andra sidor med relevant innehåll som har bra pr och trust
Fylla på med typ helt unik content

De här tipsen visste du kanske men alltid bra och komma ihåg dom. Och överoptimering är inte att föredra någonstans, jag har t.om läst att ens sajt kan värderas mindre om den är för väl optimerad (on-page).

Sen att din blogg har åkt ner förvånar mig lite men ändå inte - den är ju på en subdomän som betraktas som en egen domän, men har dom en koppling? med huvuddomänen alltså.

Om du vill så får du gärna skicka länkar till mig via PM så kan jag kolla lite och ta en del utav vad du gjort för misstag och kanske se om det finns ngt annat jag kan bidra med.

Hur som helst så hoppas jag det löser sig för dig.
Tack så mycket för tipsen! Jag har tänkt i de banorna, men alltid bra med en påminnelse. Om sidorna stannar nu handlar det helt enkelt om att höja kvaliteten på allt internt och externt och lära sin läxa till nästa gång.

Ja jag tyckte också det var lite konstigt med subdomänen - har blivit exakt samma problem för andra sidor som jag gjort misstaget att lägga bloggen på en subdomän för. Bloggen har tät koppling till huvuddomänen då bloggen har länkar i brödtext till huvudsidan. Jag skickar ett PM!
Oläst 2011-03-24, 23:27 #14
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar

Reg.datum: May 2008
Har råkat ut för typ samma sak för några dagar sedan...

Det är så att jag har en sida dustit.se som har legat på 1a plats i över 7 månader (sidan i sig har funnits i över 2 år) på dess viktigast sökord som är ”Dust it” och 2a plats på alla andra viktiga sökord… innehållet är skrivet 100% av mig och är på ca 650 ord

ca 2 månader sen så blev mitt innehåll totalt kopierat av en e-butik, för ca 4 dagar sen så hamnade min sida på 50+ plats från plats 1-2 över en dag på samtliga sökord och sidan som kopierat mig ligger nu på 6e plats…

Hur är detta rättvist? trodde google kunde se vem som kopierat vem så frustrerad man blir att någon som stulit ens innehåll får så bra placering och totalt blåser originalsidan ur vattnet.

Ska se om jag kan göra något åt det... tack för tipsen daniel
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 02:16 #15
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av evomedia Visa inlägg
...

ca 2 månader sen så blev mitt innehåll totalt kopierat av en e-butik, för ca 4 dagar sen så hamnade min sida på 50+ plats från plats 1-2 över en dag på samtliga sökord och sidan som kopierat mig ligger nu på 6e plats…

Hur är detta rättvist? trodde google kunde se vem som kopierat vem så frustrerad man blir att någon som stulit ens innehåll får så bra placering och totalt blåser originalsidan ur vattnet.

Ska se om jag kan göra något åt det... tack för tipsen daniel
Testa att anmäla sajten till Google. Kanske är detta rätt formulär att använda:
https://www.google.com/webmasters/to...rt?hl=en&pli=1

Det finns ett alternativ som heter "Duplicate site or pages".
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 14:45 #16
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

evomedia: Surt. Dock håller jag med dig om att google borde känna igen att det är din text för att du Publicerat den tidigare. Men den andra siten har kanske bara fått en liten fresh boost? Tror du inte det?

Själv har Ingen av mina sidor fått fresh boost (Vet inte om det är vanligt eller ej men hur som helst.

Som kw_wasabi påpekade, anmäl det hela eller skriv en ticket i deras hjälpforum.

Btw thodah: Lungt Hoppas det var till något hjälp iallfall och anledningen till att jag skrev det var just för att "påminna" dig och att du ska "våga" göra det som jag skrev. Jag har själv upplevt att om någon annan skriver att jag kan bygga si och så många länkar så går jag mer på det än om jag bara tänker själv, så knuff i ryggen känns skönt.
Sen besvarade jag precis ditt PM!
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-26, 16:17 #17
Nykomling

Nykomling

Jag har gjort lite efterforskningar kring detta problem och det verkar som att mina sidor klassats av Google som "Thin affiliate sites". I den här artikeln pickledshark.com/thin-affiliate-site/ står det att bestraffningen ger en -50 i placeringar vilket är ganska precist vad jag har fått på flera av mina sidor då de hamnat på mellan sida 4 - 6 i sökresultaten.

Det trista är att Google:s beskrivning för att undvika bli klassad som en "thin affiliate site" är att man tillför något till besökare så som prisjämförelse, information och likande - saker som jag just har på majoriteten av de här sidorna. Men det blir väl att kavla upp ärmarna och köra seriös rehab för alla sidorna närmsta tiden så att de får värde.

Någon som vet om det går att få tillbaka sidorna i bra positioner igenom genom att tillföra bra material och länkar eller måste jag skicka in någon reconsideration till Google på det?

I samband med allt det här har även två av mina mobilsidor hamnat längst bak i indexet istället för att få en -50 bestraffning som de andra. Samtidigt har en blogg som inte påminner om de här sidorna också hamnat längst bak och den har ändå en del ok material så det måste bero på att jag varierat ankartexter för länkar för dåligt eller liknande?
Oläst 2011-03-30, 09:50 #18
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Om du tror att du blivit bestraffad föreslår jag att du läser igenom Webmaster guidelines och korrigerar eventuella överträdelser. Speciellt under quality guidelines.

Google har blivit hårdare och kommer sannolikt även bli det mer och mer. Jag har märkt av det mycket gällande Keyword stuffing. Det funkar inte att köra enligt sedvanlig SEO-modell alá 2005:
TITLE - Keyword
URL - Keyword
H1 - Keyword
P - Keyword
H2 - Keyword
P - Keyword
etc.

Skicka gärna URL i PM så kan jag ta mig en titt. Har varit med om samma sak
????? funkar fortfarande, man ska dock vara aktsam med att Keyword Density INTE ska vara så hög, dvs antalet "keyword" i förhållandet till totalt antal ord i texten
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-03, 19:56 #19
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Nu har jag råkat ut för samma sak, -50 på i stort sett alla sökord jag tidigare låg på top 10 på. sidan har ioförsig bara vart online en månad så det kan ju vara så att google haft mig på förstasidan för att "prova", men man blir ju orolig..

domänen det gäller är den jag har i min signatur.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-05, 20:46 #20
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Nu har jag råkat ut för samma sak, -50 på i stort sett alla sökord jag tidigare låg på top 10 på. sidan har ioförsig bara vart online en månad så det kan ju vara så att google haft mig på förstasidan för att "prova", men man blir ju orolig..

domänen det gäller är den jag har i min signatur.
Vad trist, hur har du gjort för att få upp sidan till topp 10 innan? Har du byggt länkar eller överoptimerat på ett sätt som kunde vara bättre till exempel?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017