FAQ |
Kalender |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Ja du.. det är den största jordbävningen på hundra år i Japan. Ibland sker det bara, jordplattorna rör på sig helt enkelt. Hoppas verkligen att Sverige ställer upp, Japan har resurser så de klarar sig själva, värre är det för u-länderna som inte har dessa resurser. Som tur är så har ju tsunamiberedskapen förbättrats väsentligt efter 2006 så alla är/var beredda på vågorna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nej, det är den största någonsin i Japan. Tidigare trodde man att den var 8.9 och då skulle det varit den största på över 300 år. Nu har man kommit fram till att den var 9.0, och därmed den största vi känner till i historien.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Japp, jordskalv sker ju i med att jordplattorna rör på sig / går emot varandra eller hur det nu var.
KarlRoos: Kan ju hålla med dig om Japans resurser, dock så kan jag tänka mig hur stressigt det är för dom nu med allt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Imponerande att japanerna har lyckats bli ohyggligt framgångsrika trots att de bor på en kontinentalspricka och lever med över tusen jordskalv om året.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Nu kan ju ingen förutse det egentligen så, men visst, va har man annars richter mätare och metrologer och fysiker till, men man vet ju iaf när sådant ska inträffa, då kan det ju vara värt att evakuera hela området/landet - men men, jag tror nog dom vet lite bättre än mig så ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Supermånen kan vara förklaringen!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8682427.ab |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Leviathan Leviatan viftar på svansen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jorden består till största delen av smälta mineraler, med ett tunt lager av torkad fast yta. Det är på den tunna ytan livet på den här planeten slagit rot.
Jordskorpan utgör ca 0,0000002 % av planetens volym. Tänk då hur lätt den påverkas av förändringar i jordens inre. Att flodvågor uppstår när kontinentalplattor rör sig är i sig inget konstigt alls. En tsunami uppstår när kontinentalplattor trycks uppåt, vilket gör att vattnet reser sig där plattan rest sig. Detta bildar en flodvåg när vattnet "rinner ner" från plattan. Vad skulle detta ha med någon gud att göra? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |