Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbutik, bokföra köp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-19, 20:19 #1
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Medlem

ConnyWesth: Jag använder mig som sagt utav Visma Enskild Firma och där finns inte särskilt avancerade funktioner, vilket det låter som om jag behöver för det du förklarar här ovan.

Gällande pengarna som kommer in från både typerna av betalning, direkt och faktura. Så ligger dessa pengar kvar hos Payson tills jag själv väljer att göra en utbetalning till mitt konto. NÄR ska jag bokföra händelserna? Ska jag bokföra så snart jag har pengarna på Payson-kontot eller när jag själv fått pengarna till mitt konto?

Min stora fråga är just faktura. Jag förstår att allt ska bokföras, det är inga konstigheter. Men vad jag fått lära mig så bokför man först när pengarna finns hos mig. Och vad det gäller denna fakturatjänst så får jag inga pengar förens ca 10 dagar efter att fakturan skapats. Ska jag ändå bokföra att jag pengarna även om de inte trillat in än?

En liten djungel för mig detta.
Rawal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-19, 23:07 #2
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Rawal Visa inlägg
Gällande pengarna som kommer in från både typerna av betalning, direkt och faktura. Så ligger dessa pengar kvar hos Payson tills jag själv väljer att göra en utbetalning till mitt konto. NÄR ska jag bokföra händelserna? Ska jag bokföra så snart jag har pengarna på Payson-kontot eller när jag själv fått pengarna till mitt konto?
Pengarna är disponibla för dig när Payson satt in dem på ditt konto hos dem så då ska du senast bokföra dem. Inte när du väljer att lyfta över dem till din bank. I bokföringen bör du ha ett konto för ditt bankkonto och ett för ditt "bankkonto" hos Payson. Överföringar mellan dem är bara interna överföringar i ditt bolag (men ska givetvis bokföras som sådana).

Citat:
Ursprungligen postat av Rawal Visa inlägg
Min stora fråga är just faktura. Jag förstår att allt ska bokföras, det är inga konstigheter. Men vad jag fått lära mig så bokför man först när pengarna finns hos mig. Och vad det gäller denna fakturatjänst så får jag inga pengar förens ca 10 dagar efter att fakturan skapats. Ska jag ändå bokföra att jag pengarna även om de inte trillat in än?
Hur du ska bokföra fakturan beror på om du använder fakturametoden eller kontantmetoden i din bokföring. Fakturametoden innebär att du, som Conny beskrev, bokför försäljningen i samband med att du sänder iväg fakturan (även om nu Payson gör det åt dig). Då bokför du moms, varor, kostnader etc samt lägger hela fakturabeloppet som en fordran på Payson. När sedan betalningen kommer in på ditt konto hos Payson minskar du fordran och samtidigt ökar beloppet på Payson-kontot.

Har du en verksamhet som omsätter mindre än 3.000.000:- så kan man (om man gjort det tidigare) använda kontantmetoden. Den innebär att du bokför försäljningen först när du får betalt (dvs pengarna kommer in på Payson-kontot). Det blir lite färre verifikationer men samtidigt ger det en sämre överblick över hur företaget går så jag skulle nog rekommendera fakturametoden.

Till sist kan det ju även vara bra att känna till att från årsskiftet räcker det att spara all bokföring i minst 7 år. Inte 10 år som tidigare.

Senast redigerad av petlin den 2011-04-19 klockan 23:12
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-23, 14:25 #3
Medlem

Medlem

Okej, tack för alla svar. Har varit mycket till hjälp. Tack!

Undrar dock hur jag ska göra med följande...
Payson tar ju betalat för varje transaktion. 3 kr + 3% av ordervärdet. Denna summa dras DIREKT när transaktionen gjorts och det blir inget direkt "kvitto" och ingen "månads-faktura" som jag hade hoppats på att det skulle vara. Istället dras dessa pengar direkt från varje transaktion/order och det finns som sagt inget kvitto för mig för att stärka att dessa pengar tagits av Payson. Bortsett från att jag har ett avtal som jag kan visa upp för typ Skatteverket eller liknande om det skulle bli en titt på mig. Så hur bokför jag detta?

Bokför jag bara de pengarna jag fått direkt upp och ned, dvs. pengarna efter deras avdrag som gör direkt. Eller ska jag bokföra summan som jag sålde varorna för och sedan bokföra att jag betalar dessa pengar till Payson.. ?

Gällande BEVIS.. så får alla ordrar med sig ett KVITTO i paketet när jag skickar iväg ordern.

Detta KVITTO ska ju räcka även för mig att spara, för det är ju ändå ett bevis på att ett köp har skett. jag gissar att det räcker med att jag har filer som bevis med dessa kvitton och att jag inte behövs skriva ut allt?
Rawal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-26, 06:48 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Du ska alltid bokföra BRUTTOBELOPP, dvs om du begär att föra över 10000 kr från payson och de drar en avgift på 3 kr + 3% så ska den avgiften bokas som en separat transaktion. Payson måste enligt lag redovisa vilken avgift de dragit, exempelvis bode du se det på ett kontoutdrag från dem.

Överföringen som du begär är en överflytt mellan två konton i balansräkningen (klass-1-konton) men avgiften är en kostnad och påverkar kontot för bankkostnader (ett klass-8-konto).

Kontantmetoden gäller bara inom samma år, på bokslutsagen ska allt bokföras enligt fakturametoden i alla fall, så att kundfodringar, levertörsskulder, avskrivningar och andr abokslutstransaktioner bokförs.

Det enklaste är att gå över till fakturametoden för att få bättre koll på hur bolagets ekoomiska ställning ser ut varje dag.

Kontantmetoden finns till för att underlätta för de som hanterar mycket kontanter. Som Webbshopp hanterar du troligen inte kontanter utan endast transaktioner på ditt bankkonto och då blir det enklare att ha fakturametoden, men det är min personliga åsikt.

Orderbekräftelse är ingen affärstransaktion, du måste utfärda en faktura/kontantfaktura eller kvitto för varje betalning (jag vet inte hur paysons kvitto ser ut men det kanske räcker som bokföringsunderlag).

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-05-26 klockan 06:57
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017